سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

جرقه نوشتن این مقاله از آنجایی زده شد که یکی از دوستانم راجع به حرفه‌ام از من پرسید و اینکه چطور تو که داشتی معماری می‌خواندی؛ یک‌مرتبه از تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی سر در آوردی؟

و فکر میکنم از آن موقع ناخودآگاه ذهنم به دنبال پیدا کردن وجه تشابه این دو حرفه شد. همانطور که داشتم برای دوستم توضیح می دادم؛ به این موضوع فکر کردم که مگر می شود شناخت فضاهای حقیقی روی درک آدم از فضاهای مجازی تاثیر نگذارد و همین باعث شد که کمی در این باره جستجو کنم و ببینم که آیا همانطور که فضاهای مجازی در زندگی حقیقی و فضاهای واقعی ما وارد شده اند؛ فضاهای حقیقی و در واقع معماری هم توانسته در فضای مجازی و  شبکه های اجتماعی رخنه کند و از پتانسیل های آن به نفع خود استفاده کند؟

معماری-و-شبکه-های-اجتماعی-3

راستش را بخواهید، در ابتدا قصدم قانع کردن خودم بود اما پس از خواندن چند مقاله و  بررسی صفحات معماری و اکانت‌های شخصی و حرفه ای معمارها و همچنین کمپین هایی که در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی وجود داشت، شروع به نوشتن مقاله ای کردم که دور از تصور خودم، مقاله مفصلی شد که در چند قسمت برای شما در بلاگ‌اد قرار خواهد گرفت.

 

معماری یا همان درک محیط

در ابتدا می خواهم جواب سوالی که در ابتدا طرح کردم را بدهم.

بله، کسانی که معماری می دانند و فضاهای حقیقی را درک می کنند؛ درک صحیح تری از فضای مجازی دارند؛ چرا که کاربران این دو فضا مشترک‌اند .

یک معمار می داند چطور بنایی را طراحی کند که کاربرش در آن احساس راحتی کند و از ماندن در آن لذت ببرد.

یک معمار می داند چطور محتوای هر فضایی را با در نظر گرفتن ویژگی های آن فضا طراحی کند.

یک معمار می‌داند که یک ایده ناب ممکن است برای یک فضای خاص ایده‌آل باشد اما در قسمت‌های دیگر بنا جواب ندهد.

یک معمار می‌داند چطور از رنگ های شاخص برای جلب کردن توجه آدمها به یک فضای خاص استفاده کند.

اصلا زمانی که هنوز اینترنت به مفهوم امروزه وجود نداشت، این معمارها بودند که فهمیدند برای رساندن مفهوم هر فضا، به همان اندازه که عناصر مورد استفاده مهم‌اند، عناصری که از آوردن آنها باید خودداری کرد هم اهمیت دارند. و درواقع حجم فضاهای خالیست که به فضاهای پر، شخصیت می‌بخشد و قبل از هر  طراح وب و یا تولید کننده محتوا در فضای مجازی این معمار ها بودند که برای بیان مفهوم مورد نظرشان از سلسه مراتب استفاده می‌کردند و می‌دانستند که المان‌های فضا را چطور بچینند تا بیننده روایت محتوای مد نظرشان را تا انتها دنبال کند و باید بگویم اولین کسانی که به علم ایجاد رابطه بین فضاها و کاربر پی بردند؛ معمارها بودند.

معماری و شبکه های اجتماعی 4

با همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی و آگاهی از پتانسیل‌های بالای آن، برندها و مشاغل زیادی امروزه در آن به بازاریابی و معرفی خودشان می‌پردازند. حال سوال من اینجاست که معمارها که بهتر از هرکسی می‌توانند به خلق فضا در شبکه‌های اجتماعی بپردازند، آیا این کار را شروع کرده‌اند؟

 

معماری در شبکه‌های اجتماعی

معماری از جمله مشاغلی است که زندگی فرد را احاطه می کند و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و موفق هستند، نگاهشان به هر محیطی هوشمندانه‌تر است و این هوشمندی در روایت زندگیشان در شبکه‌های اجتماعی هم منعکس می‌شود.

شبکه های اجتماعی فرصت مناسبی را برای معماران فراهم می‌آورد تا جدا از معرفی بناهایشان، درکشان از محیط و رفتارشان با آن را به نوعی به مخاطبانشان آموزش دهند.

معماری و شبکه های اجتماعی 1

 

و از آنجا که شناخت معمار و ارتباط برقرار کردن با کاراکتر او، رابطه مستقیمی با ارتباط برقرار کردن با فضایی که توسط او خلق شده دارد؛ شبکه‌های اجتماعی شرایطی را فراهم می‌آورند تا کارفرمایان با خیال آسوده‌تری خلق فضای مورد نظرشان را به دست معمارها بسپارند.

 

 

موتورهای جستجوی  معماری

برخی از شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌هایی دارند که از نظر من بیش از هر رشته‌ای به کار معماری می‌آید.

به عنوان مثال من گاهی وقت‌ها از اینستاگرام به عنوان یک موتورجستجو در معماری استفاده می‌کنم. همانطور که می‌دانیم؛ قسمت بزرگی از محتواهایی که در اینستاگرام تولید می‌شود عکاسی از فضاهاست و اولین هشتگی که به ذهن هر کاربری می‌رسد، نام آن مکان است.

در نتیجه با سرچ هشتگ هر مکان و بنایی می‌توان به محتواهای تصویری جالبی از آن دست پیدا کرد.

برای این کار من آزمایشی انجام دادم تا ببینم؛ تا چه اندازه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مانند یک موتور جستجو عمل کنند ونتایجی که از هردو حاصل می‌شود تا چه اندازه متفاوت است و به چه میزان همپوشانی دارد.

برای اینکار بنای معروفی مثل مسجد شیخ‌لطف‌الله را یکبار در اینستاگرام با هشتگ #مسجد_شیخ_لطف_الله و بار دیگر در Google Image امتحان کردم.

و با اینکه درهشتگش باید از underline  ۳ استفاده می‌کردیم؛ اما ۱۲۴۰ پست برای آن وجود داشت.

معماری و شبکه های اجتماعی 6

 

عکس‌هایی که از جستجو گوگل حاصل شد؛ یک سری عکس‌های نسبتا حرفه‌ای بود که بعد از کمی اسکرول نتایج تکراری مشاهده می‌شد.

معماری و شبکه های اجتماعی 5

 

اما از آنجایی که عکس‌های جستجو شده در اینستاگرام اکثرا توسط مردم گرفته شده بود؛ تنوع بیشتری داشت و برخلاف عکس‌هایی که در جستجو گوگل دیدیم، سعی نشده بود که الزاما از بهترین پرسپکتیو بنا عکاسی شود.

معماری و شبکه های اجتماعی 7معماری-و-شبکه-های-اجتماعی-11معماری و شبکه های اجتماعی 10معماری و شبکه های اجتماعی 9معماری و شبکه های اجتماعی 8معماری و شبکه های اجتماعی 11معماری و شبکه های اجتماعی 12معماری-و-شبکه-های-اجتماعی-12

علاوه بر این، ویدیو های موجود، به درک فضا و مفهوم شدن عکس ها بسیار کمک می‌کند.

 

هر کاربر، یک رسانه برای معماری

چیزی که نباید فراموش کنیم این است که آینده تولید محتوا به سمت محتوای تولید‌ شده توسط کاربران (UGC (USER GENERATED CONTENT می‌رود و این یعنی هر فرد رسانه ای می شود که بنای شما را نقد می کند.و در این روند نقش غیر قابل انکار شبکه های اجتماعی را نباید نادیده گرفت.


تگ ها : Images for ‫فضاهای حقیقی در فضای مجازی‬‎ فساد حقيقي در فضاي مجازی وقتی در فضای مجازی، انتقال اندیشه میسر است، پس فضایی حقیقی است فضاهای حقیقی در فضای مجازی فساد حقيقي در فضاي مجازی فضای مجازی،کاملا حقیقی است/مراقب کودکانمان در این فضا باشیم فرماندار بندرلنگه:فضای مجازی تبدیل به فضایی حقیقی شده است فضاي مجازي را به فرصت حقيقي تبديل كنيم چرا برخي افراد در فضاي مجازي متفاوت از فضاي حقيقي رفتار مي كنند جهان بین حضرت آیت الله جوادی آملی: جوانان بدانند فضای مجازی فضای حقیقی رابطه متقابل فضای مجازی و حقیقی فضای به اصطلاح مجازی در حقیقت فضای حقیقی است تحولات فضای مجازی از فناوری تا علوم انسانی را دربرگرفته است فضای مجازی یا حقیقی؟! مقاله: زمينه‌هاي تحقق گناهان كبيره در فضاي مجازي: ارائه الگوي سه فضايي بی‌اخلاقی‌های فضای مجازی نشات گرفته از فضای حقیقی جامعه است فضای مجازی امتداد زندگی واقعی است مقالات عمومی تعامل صدا و سیما با سپاه تقویت می‌شود/ فضای مجازی در محیط فضای فضاي مجازي،کاملا حقيقي است/مراقب کودکانمان در اين فضا باشيم استراتژي توانمند سازي اتحاديه بر بستر فضاي مجازي و حقيقي فضای مجازی، کاملا حقیقی است/مراقب کودکان‌مان در این فضا باشیم فضای مجازی فضایی آمیخته از فرصت و تهدید است فضای مجازی تاخر فرهنگی در برخورد با فضای مجازی شکسته شدن مرز بين فضاي حقيقي و مجازي باید مانند زندگی حقیقی با فضای مجازی برخورد کنیم فضای مجازی در قلب فضای حقیقی ؛ بایدها و نبایدها – نور آتی پایگاه خبری پیام آشنا البرز وبلاگ درس فضای مجازی ساحت حقیقی فضای مجازی اعتماد سریع در فضای مجازی همواره دارای اثراتی منفی است روزنامه جام جم96/7/15: خود واقعي در فضاي مجازي حضرت آیت الله جوادی آملی: جوانان بدانند فضای مجازی فضای حقیقی است فضای مجازی حقیقی است همشهری محله تبلیغات در فضای مجازی و حقیقی ایجاد دلهره زلزله از فضای مجازی به فضای حقیقی فضاي مجازي را به مجال حقيقي تبديل كنيم اعتیاد مجازی؛ تهدیدی حقیقی فساد حقیقی در فضای مجازی کيوسک تايمز ضرورت جهاد حقیقی در فضای مجازی خدمت همه ابعاد زندگی حقیقی در فضای مجازی تعریف شده است [PDF]فساد حقيقي در فضاي مجازی فضاي مجازي، فرصت يا تهديد موانع تجارت در فضاي مجازي كمتر از فضاي حقيقي استفاده از فضای مجازی به نفع آموزه‌های دینی به دنبال ایجاد فضای حقیقی در فضای مجازی هستیم کمیته پیشگیری از جرایم فضای مجازی آذربایجان شرقی تشکیل شد فضای تاكيد آيت الله جوادي آملي بر لزوم تبديل فضاي مجازي به فضاي حقيقي+ عاقبت ارتکاب گناه در فضای مجازی چرا بيشتر افراد جرات نمی كنن تو فضای مجازی با نام كامل خودشون بيان تهدیدات جامعه مجازی، در زندگی حقیقی چهره ها / اشتیاق برای حضور در این فضای مجازی بهانه فرار از جهاد حقیقی ورود جدی دادستان‌ها به جرایم فضای مجازی PressReader فلسفه و فضای مجازی؛ دکتر رضا داوری اردکانی رعایت اخلاق حقیقی در فضای مجازی راهبردهای تحقق خير فردی و خير اجتماعی در فضای مجازی راه‌بردی – پایگاه پژوهشی تحلیلی » پرونده » فضای مجازی و شبکه های برخی از بیانات مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی خبرگزاری آريا خلاء هایی حقیقی که با فضای مجازی پُر می شوند/افزایش سن ازدواج در

نظرات




نماد