سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

طراحان معمولاً وقتی که می‌خواهند رابط‌های کاربری شان به نظر شیک و مدرن برسد از طراحی ساده استفاده می‌کنند. این پیش‌فرض وجود دارد که هدف رابط‌های کاربری، "نسل Y" است که احتمالاً بیش از والدین و اجدادشان از این نوع طراحی لذت خواهند برد. پس اشکال ندارد اگر افراد مسن‌ تر نمی‌ دانند چطور باید از طراحی ساده رابط‌ های کاربری استفاده کنند زیرا آنها اصلاً گروه هدف محسوب نمی‌شوند.

در تحقیقات کیفی ما به نظر می‌رسد که جوان‌ ترها در استفاده از رابط‌های کاربری با طراحی ساده، واقعاً کمی کارآمد تر عمل می‌ کنند. اما هنوز تحت تأثیر پدیده عدم قاطعیت در کلیک کردن هستند، که همان احساس ناراحت‌کننده ای است که وقتی اتفاق می‌افتد که کاربران در کلیک کردن دچار شک و تردید می شوند.

بنابراین ما از خود این سؤال را پرسیدیم که آیا  جذابیت زیبایی شناختی طراحی ساده رابط کاربری، ارزش این عدم قاطعیت در کلیک کردن را دارد؟ نظر افراد پیر و جوان در رابطه با این سبک از طراحی چیست؟ آیا واقعاً جوان‌ترها طراحی ساده را بیشتر از کاربران مسن تر می‌ پسندند؟

 

روش انجام کار

برای پاسخ به این سؤالات یک تحقیق آنلاین انجام دادیم. ما پنج اسکرین شات مختلف از وب سایت ها را به 229 کاربر جوان (18-25 سال) و 228 کاربر بزرگ‌ تر (35 سال به بالا) نشان دادیم. از آنها خواسته شد که میزان جذابیت هر یک از این اسکرین شات ها را در مقیاس یک تا هفت مشخص بکنند (1 = غیرجذاب، 7 = جذاب). همچنین از آنها خواستیم که هر یک از اسکرین شات ها را به وسیله پنج لغت از لیستی که به آنها داده شده توصیف بکنند (یک آزمون اصلاح شده از Microsoft Desirability Toolkit)

برای اینکه از "تعصب ناشی از شناخت برند" جلوگیری کنیم (به عنوان مثال شخصی که عاشق BMW است رتبه بالا تری به وب ‌سایت BMW خواهد داد) چهار اسکرین شات با محتوای غیر واقعی از برند های غیرواقعی انتخاب کردیم که تم اصلی طراحی آنها از دو شرکت طراحی سایت (Squarespace و Wix) اخذ شده بود. اسکرین شات پنجم، واقعی ولی غیر قابل شناسایی بود و مربوط به یک وب‌ سایت بازاریابی برای یک اپلیکیشن  به بازار نیامده بود.

چهار اسکرین شات از طراحی ساده که در تحقیق ما از آنها استفاده شد مربوط به سبک‌های کاملاً مختلفی  در طراحی ساده بودند.

 

 

چهار اسکرین شات از پنج اسکرین شات ارائه شده کاملاً متعلق به سبک‌های مختلفی از طراحی بودند. اسکرین شات پنجم، یک طراحی غیر ساده سنتی با عناصری از سکیومورفیزم بود. این اسکرین شات را به عنوان معیار مقایسه برای بررسی این آزمایش اضافه کردیم. بدون وجود این اسکرین شات پنجم نمی‌توانستیم اطمینان حاصل کنیم که تفاوت‌ها در رتبه‌ بندی به خاطر طرز فکر جمعیت جوان ما بوده است یا خیر (به عنوان مثال تمایل برای دادن رتبه بالاتر بدون در نظر گرفتن طراحی).

 

 

Steak House: این طراحی سنتی گنجانده شده در تحقیق ما است که نقش معیار را بر عهده داشت. جوانان و مسن تر ها به این اسکرین شات امتیاز یکسان دادند.

 

نتایج

 

 

میانگین جذابیت برای هر اسکرین شات در دو گروه جوان و مسن (1 = غیرجذاب، 7 = جذاب)

با در نظر گرفتن سن و طراحی‌های ساده به عنوان متغیرهای مستقل، چند تجزیه و تحلیل به ما نشان داد که حتی وقتی که از طراحی‌های ساده مختلف استفاده شود، به لحاظ آماری سن عامل مهمی در رتبه‌بندی رابط‌ های کاربری با طراحی ساده به شمار می‌رود (p<0.00001). بنابراین می‌توانیم اعلام کنیم که کاربران جوان نسبت به کاربران مسن ‌تر به طراحی ساده نمره بالاتری می ‌دهند. به طور میانگین برای هر چهار طراحی سایت ساده ما، کاربران جوان در مقایسه با کاربران مسن‌ تر، طراحی وب سایت ساده را 0.53 جذاب‌ تر ارزیابی‌ کردند. فاصله اطمینان 95 درصدی برای تفاوت میان دو گروه سنی، 0.4 تا 0.7 می باشد.

با در نظر گرفتن هر یک از طراحی‌ ها، به لحاظ آماری تفاوت چشمگیری در میزان جذابیت سه اسکرین شات با طراحی ساده یافتیم. به لحاظ آماری تفاوت معناداری میان دو گروه، در رتبه‌بندی جذابیت اسکرین شاتِ معیار دیده نشد.

 

اسکرین شات شماره 2 lifeaweso.me: در تحقیق ما بیشترین اختلاف نظر میان دو گروه سنی در رابطه با جذابیت بر سر این اسکرین شات به وجود آمد.

 

بیشترین تفاوت در میانگین رتبه بندی متعلق به اسکرین شات شماره دو بود: یک وب سایت با طراحی ساده و مینی مال. کاربران جوان به طور میانگین به این اسکرین شات امتیاز 4.11 از 7 دادند. کاربران مسن‌ تر به این اسکرین شات 1.26 امتیاز پایین‌تر، یعنی امتیاز میانگین 2.85 دادند.

وقتی که به لغاتی که شرکت‌کنندگان برای توصیف اسکرین شات دو استفاده کردند نگاه عمیق‌تری می ‌اندازیم، می توانیم متوجه شویم که چرا کاربران مسن‌ تر امتیاز کمتری به این طراحی داده اند. 71% از کاربران مسن‌ تر از لغت "کسل‌کننده" برای توصیف طراحی وب سایت lifeaweso.me استفاده کردند که این میزان 29% بیشتر از کاربران جوان بود. اما دقیقاً برعکس، 59% کاربران جوان از صفت "حرفه‌ای" برای توصیف این طراحی استفاده کردند در حالی که این عدد برای کاربران مسن‌ تر 29% بود.

نکته جالب در اینجا بود که هر دو گروه برای توصیفِ تنها طراحی غیر ساده موجود در تحقیق (Steak House)، از لغات مشابه استفاده کرده و درجه‌بندی یکسانی برای جذابیت آن در نظر گرفتند.  رتبه بندی جوانان 4.96 و رتبه بندی مسن‌ ترها 4.97 بود. از نظرِ 71% از جوانان و 75% از مسن ترها، این اسکرین شات به نظر "حرفه‌ای" می‌رسید. هم شباهت رتبه بندی و همچنین لغات توصیفی بسیار جالب‌توجه است و چنین مشابهتی در هیچ یک از طراحی ‌های ساده به چشم نخورد. از این نتیجه می‌توان چنین برداشت کرد که طراحی ساده به علت نوظهور بودن، بیش از طراحی های سنتی یا سکیومورفیک، کاربران را به دو گروه مختلف با نظرات کاملا متضاد دسته بندی می کند.

در این جدول می ‌توانیم پنج لغت که بیشترین کاربرد را توسط کاربران جوان و مسن‌تر برای توصیف اسکرین شات معیار داشته اند، ببینیم. انتخاب‌ها تقریباً مشابه هستند، پدیده‌ای که در هیچ یک از اسکرین شاتهای دیگرِ این تحقیق دیده نشد.

 

پنج لغت که بیشترین کاربرد را توسط کاربران جوان برای توصیف اسکرین شات معیار داشتند

پنج لغت که بیشترین کاربرد را توسط کاربران مسن تر برای توصیف اسکرین شات معیار داشتند

درصد کاربران جوانی که این لغت را انتخاب کردند

درصد کاربران مسن تری که این لغت را انتخاب کردند

حرفه‌ای

71%

حرفه‌ای

75%

آشنا

60%

آشنا

67%

قابل اعتماد

44%

قابل اعتماد

47%

جدید و متفاوت

43%

جدید و متفاوت

46%

گیرا

35%

گیرا

41%

 

 بحث و بررسی

قبل از اینکه به بحث و بررسی این جدول بپردازیم باید به محدودیت‌های این تحقیق اذعان کنیم.

  • ما فقط درک زیبایی شناسانه کاربران از طراحی سایت را اندازه‌گیری کردیم و انجام کار به صورت واقعی را مورد بررسی قرار ندادیم. رابطه مستقیمی میان اثر ذهنی و عملکرد عینی وجود دارد اما این رابطه دوجانبه حتی پس از اینکه کاربران پس از تعامل با وب سایت به آن امتیاز دهند نیز بی‌نقص نیست. به عبارت دیگر کاربردی بودن چیزی فراتر از جذابیت ظاهری در نگاه اول است. علاوه بر این، با در نظر گرفتن کاهش میزان خرید از وب سایت  و همچنین  رضایتمندی و استفاده در درازمدت، طراحی ساده  کارایی کاربر را کاهش می‌ دهد.
  • راه‌ های زیادی برای طراحی یک رابط کاربری با طراحی ساده وجود دارد، حتی اگر بخواهیم یک رابط کاربری با طراحی کاملاً ساده خلق کنیم. ما صرفاً از هزاران طراحی ساده ممکن، چهار طرح را انتخاب کردیم. همین جا باید این حقیقت را تصدیق کنیم که ما نمی ‌توانیم یافته‌ های این تحقیق را به تمام طراحی‌های ساده تعمیم دهیم.
  • عکس‌ها و موضوعات اسکرین شاتها احتمالاً بر رتبه‌بندی و نیز انتخاب کلمات تأثیرگذار بوده اند. به عنوان مثال اسکرین شات شماره سه عکس بزرگی از یک ساعت زیبا و گران ‌قیمت است. این اسکرین شات تنها طراحی ساده‌ای بود که به لحاظ آماری تفاوت معنادار در رتبه‌بندی‌ جذابیت نداشت. به علاوه بیش از نیمی از کاربران جوان و مسن ‌تر از لغت " گران قیمت" برای توصیف این طراحی استفاده کردند. ما گمان می‌بریم که تصویر بزرگ این ساعت  گران ‌قیمت بیش از طراحی خاص این وب سایت بر نظر کاربران تأثیرگذار بوده است. آنچه از تحقیقات قبلی می‌ دانیم این است که کاربران بیش از سبک طراحی به محتوا اهمیت می‌ دهند و محتوا بر تمامی فیدبک ‌های کاربران اثرگذار است. البته این بدان معنی نیست که سبک طراحی بی‌تأثیر است بلکه فقط نشان از دشوارتر بودن بررسی سبک طراحی دارد، و به همین دلیل نیز بود که ما از چهار طراحی مختلف با موضوعات مختلف استفاده کردیم.
  • برای بدست آوردن نتایج قاطع از این‌گونه تحقیقات باید تحقیقات بسیار گسترده تری با ده‌ها اسکرین شات دیگر انجام شود تا به این وسیله بتوانیم اثرات طراحی‌های فردی را کم‌ رنگ کنیم و طراحی های ساده گوناگون برای رابط کاربری را، بهتر به نمایش بگذاریم.

و حالا در رابطه با نتایج این تحقیق می‌توانیم بگوییم که نتایج حاکی از آن هستند که طراحی ساده نزد کاربران جوان جذاب ‌تر است تا در نظر کاربران مسن‌ تر. به لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود دارد. اما باید این سؤال را از خود بپرسیم که آیا میزان تفاوت در عمل نیز چشمگیر است یا خیر. یعنی آیا چشمگیر بودن این تفاوت، دلیلی برای توجیه ریسک کردن به شمار می‌آید یا خیر.

برای فهمیدن اینکه آیا کاربران جوان تمام طراحی‌های ساده (یا حداقل بیشتر آنها) را به طراحی‌های سنتی ترجیح می‌ دهند یا خیر نیاز به انجام تحقیقات بیشتر است. ولی با نگاهی بر یافته‌های کنونی که از مطالعه چهار طراحی ساده به‌ دست‌ آمده، طراحان باید این سؤال کلیدی را از خود بپرسند که افزایش ناچیز جذابیت، به هزینه‌ های احتمالی ناشی از کارایی تعامل پایین‌ تر، عدم قطعیت در کلیک کردن و از دست دادن کاربران مسن‌ تر، می‌ارزد یا خیر.    


تگ ها : Images for ‫جوان‌ترها بیشتر از والدینشان طراحی ساده را می‌ پسندند‬‎ مقاله جوان‌ترها بیشتر از والدینشان طراحی ساده را می‌ پسندند مقاله های گروه design خمپاره يه دنيا پر از همه چي ۱۰ طراحی داخلی رویایی برای اتاق خواب 15 نشانه ای که خبر از فیت شدن تان می‌دهند [PDF]قدرت درون مرداد ۱۳۹۰ تحلیلی Instagram Photos and Videos tagged with #توتم تماس پرسپولیسی‌ها با آندو تایید شد/تیموریان: تا پایان مرد متولد فروردین – روانشناسی زندگی چیدمان رسمی اتاق نشیمن ۵ راه برای کنار آمدن با اضطراب هراس جمنا از بازگشت ناطق‌نوری به سیاست اصولگرایانه وبلاگ نگاه مثبت اخبار عوارض برنزه کردن زیاد پوست کانون ايرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت ماهی های اکواریومی مردها چگونه زنهایی می پسندند بی نام ترین نام [PDF]ﺪق ، ﺖ ﻣ ﯽ و رو ﺪاد ی ر ﺦ ﻌﺎ ا ان ھﺷﺗم ﺟﻟد فرهنگی و هنری @gharib نسخه قابل چاپ حریم خصوصی در اوج صمیمیت چه زمان هایی نباید ازدواج کرد؟ والدين – دانلود منابع farhangha va sazmanha by maryam maneshgar Carillon: 2008 نقاشيهاي من خانم هال لوت سازمان ملل متحد یونامی عراق مجاهدین خلق فرقه رجوی کمپ الحریه من نمی خندم اگر بادکنکی می ترکد شهروند Author at شهروند هفته دوم آذر ۱۳۹۰ چیزی در درون، چیزی از دوردست (یک) [PDF]WWW.IRANMEET.COM آیا بزرگتر بودن زن از شوهر دلیلی برای یک ازدواج ناموفق است؟ معمولا خیلی زود از مطالعه خسته می‌شوند و کتاب را رها می‌کنند [PDF]ﻣﻦ ﻋﻤﻴﻘﺎ ﺑﻪ اﻳﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﻗﺪﻳﻤﻲ اﻋﺘﻘﺎد . ﮔﺬارﻳﺪ داﻧﻴﺪ ﻟﺬت [PDF]طﺎﻟﻊ ﺑﯿﻨﯽ ازدواج متولدین فروردین ماه جایی که تساوی حقوق زنان بی معنی است خانم ها چه مردانی را می پسندند؟ ازدواج موقت (قسمت اول) روانشناسی چرا طعنه؟ چرا کنایه؟ تلگرام باز @#$دنیای مجازی من@#$ طراحی سایت سلامت جنسی در گرو چیست؟ واکسینه شدن مورچه ها با لیس زدن! مدیریت مالی و اقتصادی زندگی Images about #حمایت بهمن ۱۳۸۷ [PDF]بسم اهلل الرحمن الرحیم ـکتاب حاضر که تحت عنوان اسناد النه جاسوسی آمریک مدیران خوب می‌دانند چه زمان باید ببخشند [PDF]Naam Avaraan.indd بیوگرافی happy life دانلود آهنگ جدید ایمان غلامی با نام شاید خودشناسی وآدم شناسی [بایگانی] مجموعه مقالات و موضوعات روانشناسي [آرشيو] مصارف غذایی ، دارویی و صنعتی زعفران روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران البرت انیشتین [PDF]مالیات بر سیگار PHASCO ® فاسكو

نظرات




نماد