سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

در ابتدای سال ۲۰۱۷ که قیمت بیت کوین کمتر از ۱۰۰۰ دلار بود، بسیاری افراد نسبت به آن شک و تردید داشتند. این تردید بیشتر از این ناحیه بود که آیا واقعا این ارز رمزپایه همانطور که ساتوشی ناکوموتو گفته است، تراکنش‌های پرداخت و انتقال پول را بسیار سریع، کم هزینه و ارزان خواهد کرد؟ آیا دیگر نیازی به واسطه‌ نخواهد بود؟ با گذشت چند ماه و سرازیر شدن پول‌ها، قیمت آن بالا رفت و تا ۲۰ هزار دلار هم پیش رفت این افزایش قیمت هم سیلی از سرمایه‌گذاران را به سوی بیت کوین سرازیر کرد. حالا مشخص شده که مقیاس پذیری بیت کوین دچار مشکلات فراوان است و وعده‌های مانیفست ساتوشی ناکوموتو قابل اجرا نیست.

کارمزد تراکنش‌ها به چند ده دلار به ازای هر تراکنش رسید، برای پرداخت کارایی ندارد و نقل و انتقال و تبدیل به دیگر ارزهای رایج هم کند و دشوار شده است. طرفداران و توسعه دهندگان بیت کوین برای راحت‌ترین راه حل مشکل، یعنی افزایش اندازه بلاک توافق ندارند. بیشتر امیدها به یک فناوری در حال توسعه است که نام آن را رعد و برق (Lightning) گذاشته‌اند و به طور آزمایشی در سوپر بیت کوین استفاده شد. به طور خلاصه قرار است تراکنش‌های غیر مهم را بیرون از بلاک چین بیت کوین رد کنند و از این طریق در قدرت محاسباتی و انرژی صرفه‌جویی کند و از آن مهم‌تر کارمزد‌ها را کاهش دهند.

 

مشکل فقط مقیاس پذیری بیت کوین نیست

عدم مقیاس پذیری بیت کوین

از طرف دیگر نگرانی‌های امنیتی برخلاف آنچه در ابتدا گفته می‌شود همچنان ادامه دارد. کیف پول‌های دیجیتال که توسط صرافی‌های آنلاین نگهداری می‌شوند هدف اصلی دستبرد هکرها هستند. برای مثال صرافی یوبیت (Youbit) واقع در کره جنوبی بعد از به سرقت رفتن حدود ۱۷ درصد از دارایی‌هایش اعلام کرد، احتمال دارد ورشکسته شود. اوایل همین ماه هم بیش از ۴۷۰۰ بیت کوین از NiceHash دزدیده شد. این سرقت‌ها و هک شدن‌های پی در پی باعث شد بیت کوین هدف حمله منتقدان قرار بگیرد و آن‌ها می‌گویند که امنیت پول در بانک خیلی بیشتر از بیت کوین است.

مسلما تقاضای زیاد برای بیت کوین منجر به پیشرفت و توسعه سریع خواهد شد. یادمان نرود که همزمان با تلاش بیت کوین برای ترک نکردن صحنه، ارزهای رمزپایه دیگر در حال گسترش هستند، حالا ارزش بازار بیت کوین کمتر از نصف ارزش کل بازار ارزهای رمزپایه است. ارزهای جایگزین بیت کوین مقیاس پذیرتر و با اندازه بلاک بزرگ‌تر یا متغیر هستند که استفاده از آن‌ها را آسان‌تر می‌کند، به علاوه چندین ویژگی کاربردی دیگر به آنها افزوده شده است.

علاوه بر کاستی‌ها و مشکلات واضح بیت کوین، کمتر از ۴۰۰ هزار تراکنش در روز برای یک ارز، عدد بسیار کوچکی است. با این وضعیت فقط یک سوال باقی می‌ماند: چرا سرمایه‌گذاران از بیت کوین دور نمی‌شوند؟
شاید عرضه معاملات بیت کوین در صرافی‌های شیکاگو یک پیشرفت محسوب شود اما حجم آن بسیار کم است. ارزش ارزهای رمزپایه مستقل، از هر سازو کار قانونی و همینطور بازار سنتی است. برای بخشی از جمعیت دنیا توانایی غیر قابل کنترل بودن آن باعث جذابیت شده و برای گروهی دیگر، بیت کوین پناهگاهی برای در امان ماندن از دست دولت است به ویژه آن‌ها که دستشان به لطف محدودیت‌های بانکی بسته بود.

بیت کوین و دیگر ارزهای رمزپایه از نظر اساسی بی‌ارزش نیستد. بازارها در حال تحلیل بیت کوین برای بدست آوردن آزادی مالی هستند. شاید در آینده بیشترین مشتری ارزهای رمزپایه در کشورهایی باشند که دولتشان مردم را تحت کنترل و محدودیت های شدید قرار می‌دهند. اگر مشکل مقیاس پذیری بیت کوین برطرف نشود هم، حرکتی که بیت کوین آغاز کرد به راحتی متوقف نخواهد شد.


تگ ها : عدم مقیاس پذیری بیت کوین بزرگترین عیب آن است پرسشهای رایج داستان خواندنی بیت‌کوین و بیت‌کوین‌کش ۲۰۱۸ سال خودنمایی اتریوم آیا بیت کوین واقعا ناپایدار است؟ – ارز دیجیتال به بهانه سقوط اخیر بیت کوین ; نگاهی به فراز و نشیب های بزرگ تاریخ همه چیز درباره ارز دیجیتال بیت کوین، BitCoin چیست و چگونه کار می کند؟ ارز دیجیتال برچسب مطالب دیدگاه برخی از پیشتازان صنعت رمزارزها درباره انشعاب های بیت کوین

نظرات




نماد