سعید-رضایی-ساری-خونیرث-برنامه-نویسی-کد-نویسی-فروش-اسکریپت-دانلود-Saeid-rezaei-khunires-admin-manager
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
برندها-ایرانسل-اسنپ-اپلیکیشن-اسکریپت-آپارات-همراه-اول-بانک-ملی-پاسارگاد-هواوی-دیجیاتو-زرین-پال-نت-برگ-دونیت-کافه-بازار-هدفون-آهنگ-عکس-فیلم-کد-نویسی-طراحی-وب-برنامه-نویسی-پونیشا-پاپکو-دیجی-کالا-ورزش-فوتبال-90-نتیجه-فوتبال-بازی-شیپور-دیوار-آگهی-رایگان-خونیرث

برگشت به لیست

قبل از رسیدن به بحث روانشناسی در بهینه سازی عملکرد وب سایت، بهتر است به یک سوال پاسخ دهیم: عملکرد وب سایت چیست؟ برای اکثر توسعه دهندگان و طراحان وب سایت ، این پاسخ شامل مواردی مانند زمان پاسخ صفحه، سرعت انیمیشن و زمان بارگذاری می شود.


شاید عجیب باشد اما جهان یک مکان بی رحم است و تنها برنامه نویسان وب سایت و طراحان سایت به آن دسترسی ندارند. چگونه کاربران به طور عادی عملکرد وب را اندازه گیری می کنند؟ معمولا می گویند سایت  "سریع" یا "کند" است ( هیچ کاربری بدون ابزار DevTools نمی تواند اینگونه اظهار نظر کند که مثلاً شاخص سرعت این سایت به اندازه ی دیگری خوب نیست. 280 میلی ثانیه تصویر paint احتمالا دلیل کند بودن آن سایت است!).


این رویکردهای متفاوت برای عملکرد از این واقعیت بدست می آید که برآورد ما از زمان می تواند عینی باشد (زمان عینی یعنی زمانی که ما می توانیم با یک کرونومتر اندازه گیری کنیم، همانطور که توسعه دهندگان این کار را انجام می دهند و در واقع سرعت واقعی سایت را آنها متوجه می شوند) یا ذهنی (زمانی که کاربران آن را درك می کنند).


دلیل اینکه ما عملکرد ذهنی یا روانی را در نظر می گیریم و در طراحی سایت به آن دقت می کنیم اینست که کاربران سرعت بارگذاری سایت را سریعتر درک کنند.



درک زمان در انسان

 

 

فعالیت های روحی باعث می شوند که انتظار کشیدن به شدت قابل درک شود.


درک زمان توسط انسان یک فرایند پیچیده است. ما می توانیم جریان زمان را حس کنیم، اما ماهیت دقیق و مکانیسمی که این کار انجام می شود هنوز مشخص نیست. فقدان وجود یک بخش اختصاصی در مغز برای پردازش زمان، باعث می شود درک این فرآیند مشکل باشد. این امر بدان معنی نیست که ما از کنترل خارج هستیم و نمی توانیم زمان را بدلیل عدم وجود این بخش اختصاصی درک کنیم. به منظور بهینه سازی عملکرد سایت، دانش کافی در مورد نحوه انجام این کار وجود دارد. بیایید با مکانیسم عملکردی اولیه آن شروع کنیم و با آن بیشتر آشنا شویم.


یک رویداد به طور کلی چیست و چگونه رخداد یک عمل را متوجه می شویم؟



خاطرات ما در مورد برخی دوره ها در زمان در واقع شامل ثبت یک سری وقایع و رویداد ها است. به عبارتی این رویدادها هستند که مفهوم زمان را برای ما می سازند. سعی کنید آخرین تعطیلات خود را به یاد آورید. احتمالا شما آن را به صورت یک فرآیند مستمر و پشت سر هم به یاد نمی آورید، بلکه به عنوان مجموعه ای از رویدادها به خاطر دارید: شام با یک دوست، سفر به کوه ، پای شکسته (شاید این آخرین مورد فقط شامل من باشد، با این حال، شما حتما منظور من را متوجه شده اید). همین مسئله نیز در وب اتفاق می افتد، تمام اندرکنش های با یک وب سایت بوسیله رویدادها تعریف می شود: رویداد بارگذاری صفحه سایت، درخواست یک صفحه، جستجوی اطلاعات و غیره.


تقریبا تمام این رویدادها را می توان به یکسری حوادث یا مراحل کوچکتر تقسیم کرد. به عنوان مثال، رویداد بارگذاری صفحه معمولا شامل دو مرحله است:


  • کاربر به صفحه سفید مانیتور نگاه می کند

  • کاربر شروع به استفاده از اطلاعات ظاهر شده در صفحه سایت می کند


در اینجا، رویداد اصلی (بارگذاری کامل صفحه درخواست شده) لازم نیست که حتما به یکباره رخ دهد و ممکن است در پس زمینه ادامه یابد، با توجه به اینکه برخی از بهینه سازی های اولیه در سایت نیز در حال رخ دادن هستند.


فازی که طی آن مغز ما به حالت فعال تبدیل می شود و به سمت اطلاعات و یا پردازش ورودی حرکت می کند (تایپ، خواندن و غیره) را فاز فعال نامیده می شود. از سوی دیگر فاز هایی که مغز ما در حالت خاموش است (فاز نگاه کردن به صفحه سفید) به نام فاز منفعل است. تحقیقات متعدد نشان می دهد که ذهن مردم تمایل دارد به میزان قابل ملاحظه ای (حدود 36٪ ) مدت زمان حالت منفعل را بیشتر نشان دهد درحالیکه مدت زمان حالت فعال را بسیار کمتر تخمین می زند. چرا اینگونه است؟

 

 

گاهی اوقات تفاوت زیادی بین زمان قابل اندازه گیری با یک کرونومتر و زمان که ما آن را درک می کنیم وجود دارد!


در هر لحظه، منابع محدود جلب کننده توجه ما بین تمام وظایف در حال انجام مان تقسیم می شود، از جمله کار زمان بندی انجام کار هایمان.

همانطور که در بالا ذکر شد، مغز فاقد یک منطقه پردازش زمانی احتساب داده شده است و برای ایجاد درک ما از زمان، باید از اطلاعات حسگرهای مختلف استفاده نماید. در طی مرحله فعال رویداد، فعالیت ذهنی باعث می شد که منابع ایجاد کننده جلب توجه در ذهن خاموش شوند و پردازش زمانی کندتر شود و به این نحو باعث می شود که کاربر انتظار را کمتر متوجه شود و یا غیر قابل توجه باشند.

فاز منفعل تنها با خاموش بودن مغز تعریف نمی شود. ویژگی های معمول آن عبارتند از:


  • هدر دادن زمان: هر چه زمان مشتری ارزشمندتر باشد، درک منفی آنها نسبت به زمان در مقابل کسانی که زمان برای شان ارزش کمتری دارد بیشتر است!
    • خستگی: این امر در واقع نتیجه حالت خاموش ذهن است. این خستگی زمانی بوجود می آید که فرد اطلاعات جالب توجه زیادی را دریافت نکند.
    • عدم کنترل: کاربران باید منتظر وقوع رویداد باشند یا رویداد را لغو کنند (یعنی تب صفحه را در این مورد ببندید). عدم کنترل درک شده دارای تاثیر منفی بر روی سلامت جسمی و روانی فرد است.


با توجه به این ویژگی ها، شکایت کاربران در مورد انتظار، در بیشتر موارد، دقیقا مربوط به مرحله غیرفعال است. بیایید مطالب را خلاصه کنیم:

  • تعامل کاربر با صفحه ( استفاده از مطالب صفحه ) بطور گسسته اتفاق می افتد: بارگذاری یک صفحه، نشان دادن نتایج جستجو و الی آخر.
  • رویدادها، حتی اگر بدون هیچ تغییری باقی بماند، ، می توانند به مرحله های فعال و غیر فعال تقسیم شوند.
  • فاز فعال به خوبی توسط کاربران تحمل می شود، باعث مشکل نمی شود و نیازی به حل آن نیز وجود ندارد. برخلاف فاز فعال، فاز منفعل و مسئله انتظار است که بایستی در اینجا مورد توجه قرار گیرد.


با دانستن این نکته مهم و اساسی، بیاید ابتدا به اصول بهینه سازی عملکرد روانی (PPO) بپردازیم و ببینیم این اصول چه هستند.


کاهش زمان انتظار درک شده

 

 

بهینه سازی عملکرد روانی اینگونه نیست که طول مدت یک رویداد را تغییر دهد بلکه فاز فعال را به جای فاز غیرفعال گسترش می دهد.


در اینجا باید یک یادداشت مهمی را بیان نماییم. تغییر مدت زمان هدف در یک رویداد، مقصود اصلی در PPO (بهینه سازی عملکرد روانی) نیست، هرچند که بیشتر تکنیک ها باعث کاهش طول مدت هدف می شوند. در عوض، همه چیز در مورد دستکاری درک مصرف کنندگان وب سایت از زمان می باشد.


پس چگونه می توانیم درک کاربران در وب سایت را از مدت زمان یک رویداد را کوتاه تر سازیم بدون اینکه مدت زمان هدف را کاهش دهیم؟ به سادگی، در محدوده زمانی یک رویداد، ما باید فاز غیر فعال بی خطری را ایجاد نماییم با افزایش فاز فعالی که بیشتر توسط کاربر قابل تحمل است. ما باید:

الف) فاز فعال را بایستی در سریع ترین زمان ممکن شروع کنیم یا ب) کاربر را در فاز فعال تا زمانی که امکان پذیر است نگه داریم. وقتی این مسئله برای شما روشن شود، درک بسیاری از تکنیک های بهینه سازی عملکرد و هدف آنها برای شما مشکل نخواهد بود.


در ابتدا ممکن است این نوع نگاه به عملکرد سایت ممکن است به نظر غیرعادی بیاید. اما وقتی که به نمونه هایی از PPO می پردازیم آنگاه هیچ چیز جدید و عجیبی برای فهمیدن وجود ندارد. در صورتی که شما بهینه سازی عملکرد را انجام می دهید، احتمال زیادی وجود دارد که شما در حال حاضر از PPO استفاده می کنید، شاید بدون آن که متوجه این مسئله شده باشید. لیست تکنیک های مربوطه شامل موارد زیر است (اما فقط محدود به این موارد نیست):


  • بهینه سازی مسیر بحرانی ارائه و نمایش اطلاعات: اولین بیت های اطلاعات بر روی صفحه نمایش را در اسرع وقت ارائه دهید. اگر بخواهیم به زبان رویدادها صحبت کنیم، این مورد برای بارگذاری یک سایت یا یک صفحه جدید است.

  • رابط کاربری خوش بینانه: رابط کاربری را در پاسخ به اقدام کاربر بصورت خوشبینانه به روز رسانی نمایید، کاربر را فقط در صورتی که مسئله ای پیش می آید مطلع سازید. رابط کاربری خوش بینانه برای هر نوع اقدام غیر بحرانی مفید است.

  • اشاره به منابع اطلاعات: خصوصیات جدید و به روز شده ای از دستورالعمل های لینک های خاص در مروگر را ارئه دهید که سرعت ارتباطات و اتصال به میزبان ها یا منابع خارجی بر روی وب سایت تان را افزایش می دهد. حوزه وسیعی از اپلیکیشن ها در هنگام وقوع بارگذاری صفحه، از بارگیری سریعتر صفحات بعدی بر روی همان سایت تا بارگیری سریعتر صفحات خارجی، در صورت نیاز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

  • PRPL: الگوها به طور کلی و قطعات جداگانه آن. باز هم زمانی که نوبت به رویدادهای بارگذاری می رسد، الگوی PRPL برای بارگذاری کل سایت یا یک صفحه جدیدی که درخواست شده است مفید است.

  • انیمیشن ها: احتمالا اغواکننده ترین ابزار موجود برای این کار است. اما با یک هشدار در زمینه انیمیشن ها وجود دارد. انیمیشن ها با از بین بردن خستگی ناشی از انتظار غیر فعال، در واقع می تواند به طور قابل توجهی زمان درک شده از وقایع کوتاه مربوط به همان صفحه را کاهش دهند: خروجی نتایج جستجو، قرار دادن آیتم ها در سبد خرید، درخواست اطلاعات اضافی و غیره. حتی می تواند برای انتقال بین صفحات در SPA ها استفاده شود. اما انیمیشن های با کیفیت نامناسب می تواند به طور قابل توجهی باعث آسیب رساندن به عملکرد شود بلکه همچنین قابلیت دسترسی و درک کلی از پروژه را کاهش می دهد.


هنگامی که ما در مورد زمان روانشناختی صحبت می کنیم، متاسفانه، هیچ راهی برای سنجش کلی ادراک وجود ندارد. اما آیا معیارهایی وجود دارد که بتوانیم بر آن تاکید کنیم تا بفهمیم چقدر سایت ما توسط کاربران با سرعت خوب درک می شود؟


چه چیزی را بایستی اندازه گیری کنید؟



پارامترهای معمول مانند رویداد بارگیری برای اندازه گیری سرعت درک شده بارگذاری سایت بسیار مفید نیستند زیرا آنها خود کاربر را در نظر نمی گیرند. در عوض، باید بر نسل جدیدی از معیارها تکیه کنیم:


  • اولین طرح معنی دار : این پارامتر مسئول مهار کردن کاربر شما و انتقال آن از فاز منفعل به فعال در رویداد بارگذاری صفحه است. اما ارائه تدریجی صفحه به خودی خود ممکن است کافی نباشد. پنجره مرورگر ممکن است به دلیل تعاملات کاربر با توجه به هشدار اصلی مسدود شده در مرورگر، پاسخی نداشته باشد.

  • زمان غیر فعال بودن ( Time to interactive (TTI)): این دقیقا همان پارامتری است که نشان می دهد چه وقت کاربران در واقع می توانند از سایت استفاده کنند به جای اینکه به صفحه خالی آن نگاه کنند.

هر دو پارامتر را می توان با ابزارهای نظارتی محبوب مانند WebPagetest یا Lighthouse اندازه گیری کرد. این کار همچنین در Dev Devils توسعه یافته است و می توان توسط این ابزار اندازه گیری را انجام داد. بدون شک می توان گفت این پارامترها باید تا آنجا که ممکن است پایین باشند. شما همچنین ممکن است بخواهید به پارامتر سرعت شاخص نگاه کنید تا بدانید که قسمت بصری ( نه تنها طرح اولیه) در صفحه شما بصورت خروجی نمایش داده می شود.


نتیجه



ما اصول اولیه بهینه سازی عملکرد روانی را تحت پوشش قرار داده ایم. من شما را تشویق می کنم که ادامه دهید، مقالات و هر گونه مطالبی را که می توانید در باره نحوه درک زمان توسط کاربر را پیدا کنید، بخوانید. درنهایت شگفت زده خواهید شد که چقدر مغز ما عجیب و و پرهیاهو است. درک بهتر از چگونگی انعطاف پذیری انسان ها ممکن است فرصت های جدیدی در کار شما ایجاد کند که نبایستی از آن غافل باشید.


تگ ها : مقاله چگونه کاربران را متقاعد کنیم که سایت مان سریعتر از آنچه است که ۱۵ راز افرادی که متقاعد کردن دیگران را خوب بلدند آیا تصاویر وب سایت واقعا بیانگر اهداف مورد نظر شما است؟ پنج اصل مهم در طراحی یک وب سایت جذاب چگونه با مشتری صحبت کنیم؟ راهنمای استیو جابز: چگونه مردم را اغوا کنیم و آنچه می خواهیم به دست آوریم چگونه برنامه ریزی کنیم که آن را دوست داشته باشیم؟ چگونه کارت گرافیک مناسب را برای پی سی مخصوص بازی خود انتخاب کنیم چگونه هوشمندانه سوال کنیم تجربه کاربری و سئو: تاثیر زیاد، روشی ساده و زیرکانه 10 نکته تضمینی جهت متعهد کردن مردان برای ازدواج رازهـایی در مورد مــردان کـه بهـتر است خــانم هـا بــداننـد بایگانی‌ها بازاریابی اینترنتی آموزش بدست آوردن 100 میلیون تومان پول واقعی در کمتر از یکسال چگونه رویاهایم را از طریق قانون جذب سریعتر جذب کنم؟ (درس حذف ویروس اندرویدی بایگانی‌ها همراهی فرزندان چگونه در هنگام پریودی رابطه جنسی داشته باشیم؟ – رسانه دکتر سلامت پاسخ به شبهه بلاگ چگونه می توانید پس از فارغ التحصیلی کارفرما را برای جذب خود متقاعد چگونه از تبلیغات در اینستاگرام برای برندسازی استفاده کنید؟ چگونه بر حسادت خود غلبه کنیم؟ چطور فن بیان خوبی داشته باشیم و خوب صحبت کنیم؟ نقض ماتریالیسم از طریق مکانیک کوانتومی Aftabgardan بررسی پرونده 1 میلیون دلاری شدن بیت کوین – ارز دیجیتال اهمیت واژه — سفر لی یادگیری زبان انگلیسی: بدون درد و خونریزی دوره آموزشی سئو: چگونه محتوا را برای سئو بهینه کنیم؟ استارت‌اپ‌ها چگونه ارزش گذاری می‌شوند؟ گنجور » حافظ » غزلیات » غزل شمارهٔ ۵ وبلاگ تبلیغات اینترنتی ۹ دلیل که باعث می‌شود مرورگر فایرفاکس را به جای کروم انتخاب کنیم. راهنمای کاملاً عملی الگوهای مدل کسب و کار وقتی کسی که دوستش دارید شما را دوست ندارد مبانی یونیکس و اینترنت ترجمان عشق های بی هدف را چگونه فراموش کنیم؟ چطور قلب یک مرد را تسخیر کنید؟ چگونه برای بیمه‌های عمر، نامه بازاریابی بنویسیم؟ (قسمت اول) بایگانی‌ها روانشناسی موفقیت تصورات نادرست بازاریابی شبکه‌ای مدیریت ارتباط با مشتری – برگه 2 – نرم‌افزار CRM تمام آنچه باید در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید! – گروه مهندسی الف مدیریت پول و مدیریت بدهی را می چگونه با استفاده از نظرسنجی‌ها تبدیل را افزایش دهیم – روزنِما – بهینه دلایلی فراوانی که (تا کنون ۳۲ مورد) چرا در یادگیری زبان‌ها فارکس موفقیت در کسب و کار نیازمند ایده است ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ وﯾﺮوﺳﯽ (Viral Marketing) چیست ؟ اصول طراحی وب سایت پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جاودان استارتاپ‌ها چگونه ارزش‌گذاری می‌شوند؟ 10 روش برای اینکه بتوانید کسی که دوست دارید را فراموش کنید سفر کردن رو از کجا شروع کنیم؟! چطور سفر کردن را شروع نیازها و خواسته ها در طراحی سایت یک کسب و کار کوچک رویای ثروت با بازاریابی شبکه ای ؛ واقعیت یا سراب؟ [PDF]داستان جلد سه سوت جابز اخبار سایت بلاگفا مذاکره برای حقوق ریچارد داوکینز صفحات لندینگ بایگانی‌ها گزارش چگونه از طریق اینستاگرام کسب درآمد کنیم؟ چند نکته مهم در تسریع پذیرش مقالات و نوشتن آن [بایگانی مدیر ارشد سایت بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟ Searches related to چگونه کاربران را متقاعد کنیم که سایت مان سریعتر از آنچه است که واقعا هست

نظرات




نماد