سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

این نوع قراردادها که از آنها با نام‌هایی همچون «قراردادهای آتی» یا «پیش فروش» نیز یاد می‌شود، توافقنامه هایی خاص هستند که طی آن، در تاریخ مشخصی در آینده و با مبلغ معلوم، کالایی خرید و فروش می‌شود. در صورت انعقاد یک قرارداد آتی، هر دو طرف معامله موظف هستند کالا و دارایی موردنظر را صرف نظر از اینکه قیمت آن در تاریخ اتمام قرارداد چقدر خواهد بود، به قیمت توافق شده خرید و فروش کنند. هدف از این قراردادها صرفاً تضمین حداکثر سود نیست و از آن تنها به عنوان ابزاری ریسک پذیر در مدیریت نام برده می‌شود که در بازارهای مالی برای جلوگیری و حفاظت کالا از تغییرات قیمتی و با قوانین خاصی صورت می‌پذیرد.

همچنین از قراردادهای آتی به منظور تنظیم قیمت سهام در سرمایه گذاری‌ها استفاده می‌شود. در این حالت معمولاً دارایی پایه چندان دچار نوسانات قیمتی نخواهد شد. در این گونه قراردادها، مذاکرات و تبادلات در بستری با نام بازار آتی (بازار معاملات آتی) انجام خواهد گرفت که به عنوان واسطه عمل می‌کند.

 

قرارداد آتی چگونه عمل می‌کند؟

قرارداد آتی را می‌توان به دو صورت برقرار کرد: بلند و کوتاه (لانگ و شورت)

در حالت بلند، توافق می‌کنید که در آینده و در هنگام اتمام قرارداد، یک دارایی را با قیمت مشخصی خریداری کنید. در صورتی که حالت کوتاه را انتخاب کنید، توافق می‌کنید که در طمان اتمام قرارداد دارایی خود را به قیمت مشخص شده بفروشید.

مثال مناسبی از این نوع قرار دادها در زیر آمده است. در این قرار داد یک شرکت هواپیمایی برای در امان ماندن از تغییرات قیمت سوخت، قرارداد آتی را میان خود و شخص دیگری امضا می‌کند:

فرض می‌کنیم که قیمت سوخت، هر گالن دو دلار است. شرکت هواپیمایی که می داند قیمت رشد خواهد کرد، یک قرارداد آتی سه ماه برای هزار گالن سوخت و با ارزش دو هزار دلار خریداری می کند. طبق این قرارداد شرکت هواپیمایی پول هزار گالن سوخت را پرداخت می کند و سه ماه دیگر که قرارداد به اتمام رسید، سوخت را تحویل خواهد گرفت.

اگر در پایان سه ماه که قرارداد به اتمام می‌رسد، قیمت طبق بیشبینی شرکت هواپیمایی قیمت سوخت افزایش یابد و مثلا به سه دلار برسد ، شرکت هواپیمایی هزار دلار صرفه جویی کرده است.

توزیع کننده نیز در صورتی که از ثابت ماندن قیمت‌ها مطمئن باشد، حتی با وجود بالا بودن آنها، با آغوشی باز از عقد این گونه قراردادها حمایت می‌کند. از طرف دیگر، قراردادی مشابه آنها را از کاهش قیمت‌های احتمالی مصون می‌دارد.

در این مثال، هر دو طرف با عقد قراردادهایی از نوع آتی خود را از نوسانات بازار سوخت حفظ کرده‌اند.

در این میان عده‌ای از سرمایه گذاران نیز وجود دارند که از قرارداد آتی بیشتر برای احتکار سود می‌برند تا از آن را روشی محافظتی ببینند.

این قبیل سرمایه گذاران معمولاً در هنگام کم بودن قیمت از صورت بلند آن استفاده می‌کنند و با افزایش قیمت، ارزش قرارداد نیز بالاتر می‌رود. در این مرحله سرمایه گذار تصمیم می‌گیرد که قرار داد را با قیمتی بالاتر، به سرمایه گذاری دیگر بفروشد.

 

قرارداد آتی بیت کوین چیست؟

قراردادهای آتی، تنها برای کالاهای فیزیکی کاربرند ندارند. آنها می‌توانند کالاهای اقتصادی و مالی را نیز شامل شوند.

در ارتباط با قراردادهای آتی بیت کوین، روی قیمت بیت کوین در آینده قرارداد منعقد می‌شود. به نوعی دلالان روی قیمت بیت کوین در آینده و تاریخی مشخص شرط‌بندی می کنند.

به علاوه، این کار، به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد که روی قیمت بیت کوین بدون داشتن آن سود کنند.

از پیامدهای این کار می‌توان به دو مورد اشاره نمود:

اول اینکه، خود بیت کوین از هیچ گونه آئین نامه‌ای پیروی نمی‌کند، اما قراردادهای آتی بیت کوین می‌توانند در بازارهایی دارای آئین‌ها و قوانین مشخص منعقد شوند. این موضوع برای آن دسته از افرادی که نگرانی‌هایی در مورد ریسک‌های مرتبط با فقدان آئین نامه‌ها مرتبط را دارند، بسیار سودمند خواهد بود.

دوم، در مناطقی که تبادل بیت کوین ممنوع است، این قراردادها فرصتی برای سفته بازی روی قیمت آینده بیت کوین را فراهم می‌نمایند.

 

این قراردادها چگونه در ارتباط با بیت کوین به کار گرفته می‌شوند؟

در مورد بیت کوین نیز عیناً همان ساز و کارهایی که در مورد آتی‌های کالاهای دیگر به کار گرفته می‌شود، استفاده خواهد شد.

سرمایه گذاران با پیشبینی کاهشی یا افزایشی بودن قیمت بیت کوین در آینده می‌توانند تصمیم بگیرند که نوع بلند یا کوتاه را در مورد قراردادهای خود انتخاب کنند.

برای مثال، اگر فردی بیت کوین را در قیمت فرضی هجده هزار دلار خریداری کرده است و پیش بینی می‌کند که در آینده قیمت آن با کاهش رو به رو خواهد شد، برای جلوگیری از ضرر، می‌تواند قرارداد آتی را با قیمت فعلی هجده هزار دلار بفروشد.

با نزدیک شدن به موعد قرار داد قیمت بیت کوین به همراه قیمت قرارداد کم می‌شود، در اینجا سرمایه گذار تصمیم می‌گیرد که قرارداد آتی خود را دوباره خریداری کند.

اگر قرار داد در تاریخی نزدیک به موعد قرار داد با قیمت شانزده هزار دلار معامله شود، سرمایه گذار دو هزار دلار سود کرده و در عین حال با فروش سرمایه خود در قیمت بالا و خرید دوباره در قیمت پایین‌تر، از کالای خود نیز محافظت نموده.

این یک مثال بسیار ساده در مورد این گونه قراردادهای بیت کوین بود. در نمونه‌های واقعی‌تر، قراردادها ممکن است بسیار پیچیده‌تر شوند و شاید شامل محدودیت‌های حداقلی و حداکثری در ارزش باشند.

 

قرارداد آتی چه تأثیری بر آینده قیمت بیت کوین خواهد گذاشت؟

در کوتاه مدت این کار باعث افزایش قیمت آن خواهد شد، چرا که تقاضای بیشتری را در بازارهای ارزهای دیجیتال به دنبال خواهد شد.

یک روز پس از عرضه این نوع قراردادها برای بیت کوین در بازار جهانی شیکاگو، قیمت بیت کوین با افزایشی ده درصدی به قیمت شانزده هزار دلار رسید. این اولین باری بود که بیت کوین وارد بازاری بزرگ با این حجم از قانون گذاری می‌شد.

در موقعیتی مشابه، با عرضه قراردادها در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان، یعنی بورس و بازرگانی شیکاگو (CME)، قیمت بیت کوین تا نزدیک بیست هزار دلار نیز پیش رفت.

در بلند مدت اما، پیش بینی قیمت بیت کوین سخت‌تر می‌شود. با این حال همچنان به افزایش قیمت بیت کوین کمک خواهد کرد.

آیا به این معناست که قیمت بیت کوین به مراتب بالا رود؟

 

به چندین دلیل بله:

  • در این صورت بیت کوین می‌تواند در بازارهای عمومی قانون گذاری شود، که باعث می‌شود کسانی که تا پیش از آن برای عدم وجود قانون‌هایی در مورد بیت کوین دچار دوگانگی در سرمایه گذاری بودند، با جرئت بیشتری این کار را انجام دهند.
  • بنگاه‌های سرمایه گذاری می‌توانند قراردادهای آتی بیت کوین را به عنوان گزینه‌ای پایا در سرمایه گذاری به ارباب رجوع‌های خود عرضه کنند.
  • با این کار می‌توان راحت تر بیت کوین‌ها را به پول تبدیل کرد، خرید و فروش ارزهای دیجیتالی را تسریع کرد و در نتیجه منافع آنها را نیز افزایش خواهد.
  • به این وسیله می‌توان پای بیت کوین را به بازارهای بزرگ‌تری باز کرد که شامل کشورهایی که در آن خرید و فروش بیت کوین ممنوع است نیز می‌شود.

در عین حال که آتی می‌تواند باعث ثبات بازار شود در مورد بیت کوین نیز می‌تواند موجب ثبات هر چه بیشتر قیمت آن گردد.

 

این اتفاق برای بلاک چین به چه معنی است؟

نتایج متفاوتی را می‌توان متصور شد:

اول اینکه، بیت کوین ویترین ارزهای دیجیتالی است. از همین رو اگر قیمت بیت کوین در کوتاه مدت با افزایش‌های بسیاری مواجه شود، نظر افراد بیشتری را به سمت خود جلب می‌کند. صد البته باید از تأثیر داشتن یا نداشتن قراردادها بر روی این موضوع صرف نظر کرد.

هر چه افراد بیشتری به سمت صنعت ارزهای دیجیتالی کشیده شوند، قیمت ارزهای دیگر (به جز بیت کوین) نیز بالاتر می‌رود.

خلاف این موضوع نیز صادق است. جایی که در آن سرمایه گذاران برای سهیم شدن در افزایش‌های قیمت بیت کوین، دیگر ارزهای دیجیتالی خود را بفروشند. در مقیاس بزرگ می‌تواند باعث کاهش قیمت تمامی ارزهای دیجیتالی شود.

در سناریو محتمل‌تر، ممکن است ارزهای دیجیتالی قوی‌تر، مانند اتریوم، لایتکوین، ریپل و … پا جای پای بیت کوین بگذارند و بتوانند از طریق قراردادهای قرارداد آتی به فروش برسند.

 

در آینده بیت کوین را در چه جاهایی می‌توانید معامله کنید؟

دو بازار جدا برای معامله بیت کوین‌های شما وجود خواهد داشت:

اول، یکی از صرافی‌های منتخب بیت کوین مانند «بایتمکس» و «اوکی کوین». صرافی‌های ارزهای دیجیتالی مدت‌هاست که این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهند. این صرافی‌ها درست همان‌جاهایی هستند که خرید و فروش بیت کوین بدون آئین نامه و قانون گذاری صورت می‌گیرد.

گزینه دوم، بازارهای قانون گذاری شده و عمومی هستند؛ که خود یکی از دلایل افزایش قیمت بیت کوین در ماه دسامبر بود است که با شروع عرضه در CBOE در ده دسامبر آغاز شد و ۱۷ دسامبر شاهد عرضه آن در CME بودیم. شرکت‌های واسطه دیگری نیز مانند جی‌پی‌مورگان و  TD Ameritrade از علاقه خود برای ورود به این عرصه گفته‌اند.


تگ ها :

نظرات




نماد