سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

اولین مسئله‌ای که هر کسب‌وکاری در طراحی وب‌سایت یا صفحه فرودش باید در نظر بگیرد، تاثیر عوامل بصری بر واکنش و رفتار کاربران است که چگونه کاربر را به انجام عملی تشویق می‌کنند؟ برای مثال، اگر هدفتان این باشد که یک کاربر روی لینک یا دکمه‌ای کلیک کند باید تمرکز برای جذب به این عمل را بالا برد و تمام عوامل باز دارنده را کم رنگ و یا حذف کرد.

در این راستا تجارب و رویکرد‌های بسیاری وجود دارد، یکی از این تجارب، حذف عوامل بصری بازدارنده، توسط وب‌سایت “nameOn”  در صفحات وب است که در این مطلب به آن می‌پردازیم:

  • معرفی نمونه موردی:

“nameOn” به عنوان یک وب‌سایت خدماتی، روی کادوهای مورد نظر کاربران و به سفارش آن‌ها اقدام به ثبت پیام‌های شخصی می‌کند و چندی پیش تصمیم می‌گیرد با بهینه‌سازی بصری و اصلاح نقاط ضعف‌ خود مخاطبان زیادی را جذب و تعامل بیشتری ایجاد کند.

  • فرآیندی برای طراحی فرضیه A/B Testing:

کارشناسان با بررسی صفحات وب به این نکته پی بردند که کاربران زیادی بدون اینکه فعالیتی در وب‌سایت انجام دهند خارج می‌شوند پس ترجیح دادند به جای اینکه به جذب کاربر بیشتر فکر کنند روی این حجم از خروجی کار کنند و همین حجم ورودی مخاطب را تبدیل به مشتری کنند. بدین‌ترتیب با طراحی پرسش و پاسخ زیر اقدامات خود را برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل شروع کردند.

سوال: چه عواملی مخاطبان ورودی را از تعامل باز می‌دارد؟ 

پاسخ: کاربران در مواجه با المان‌ها و دکمه‌ها دچار یک گیجی می‌شوند زیرا که صفحه این وب‌سایت دارای ۹ دکمه فراخوان (call to action) است.

  • فرضیه:

بنابراین دسته بندی عوامل بصری منجر به انجام یک آزمایش شد بدین صورت که تاثیر حذف آلودگی بصری و کاهش دکمه‌های فراخوان روی عملکرد و واکنش کاربران در دو حالت A  و B بررسی شد:

حالت A: وجود ۹ دکمه فراخوان

حالت B: کاهش دکمه‌های فراخوان از تعداد ۹ به ۲

a-b-test

حالت A وجود تعداد نه دکمه فراخوان

a-b-testing

حالت B حذف تمام دکمه‌های غیر ضروری و تغییر رنگ دکمه اصلی از زرد به آبی

  •  نتیجه A/B Testing :

کاهش تعداد دکمه‌ها میزان خروجی‌های کامل کاربران را تا ۱۱.۴۰% افزایش داد. منظور از خروج کامل یعنی کاربران ورودی پس از ورود فعالیتی را انجام می‌دهند.

result

  • آنالیز A/B Testing:

  1. این وب‌سایت حجم ترافیک ورودی خوبی داشت اما این ترافیک ورودی را نمی‌توانست به خوبی هدایت کند به این صورت که مخاطبان پس از ورود، بررسی و رسیدن به مرحله ثبت خرید به لینک پرداختِ صورت‎‌حساب هدایت نمی‌شدند زیرا حجم عوامل بصری هدایت‌کننده آنقدر زیاد بود که کاربر در مواجهه با حجم زیاد دکمه‌ها بدون اینکه خریدی انجام دهد از صفحه خارج می‌شد.
  2. این صفحه شامل ۹ دکمه فراخوان با عنوان‌هایی مانند؛ “در خبرنامه ما ثبت نام کنید”، “در فیسبوک ما را دنبال کنید”، “بازگشت به صفحه اصلی” و… بود و این عوامل نقش یک برهم زننده تمرکز را بازی می‌کردند. چیزی که  مانند یک قاتل نرخ تبدیل(تعداد کاربرانی که خروجی مفید یا پرداخت انجام می‌دهند) عمل می‌کرد.
  3. باید عواملِ فرهنگی مانند خبرنامه یا شبکه‌های اجتماعی را در جایی دیگری قرار دهید بدان معنی که برای حضور دکمه‌ها و یا ایجاد تب در صفحه اصلی یک اولویت بندی در نظر بگیرید. در این نمونه موردی دو دکمه “جایزه خوش آمدید” و “ادامه برای پرداخت صورتحساب” اولویت بیشتری داشتند.
  1. رنگ دکمه‌های فراخوان اصلی که در راستای هدف پرداخت هستند، امری قابل توجه است، معمولا  این دکمه‌ها باید از بقیه عوامل بصری هدایت کننده متمایز شود تا  به خلوت شدن و تمرکز کاربر برای هدایت به سمت پرداخت کمک کند.
  2. درک مراحل هدایت کاربر در صفحات وب به صورت قدم به قدم، توسط دکمه‌ها، مهمترین اصل برای افزایش نرخ تبدیل است زیرا کاربر جذب شده فقط یک گام تا پرداخت فاصله دارد با پیشنهاد‌هایی مانند هدایت به سمت خبرنامه یا شبکه‌های اجتماعی این پتانسیل مشتری شدن را از بین نبرید.
  3. پاسخ‌دادن به سوالات زیر درستی مسیر هدایت را تا حدودی بررسی می‌کند:
  • چه چچیزی را کاربر قرار است بدست بیاورد؟
  • چرا باید کاربر محصول و خدمات شما را دوست داشته باشد؟
  • چطورکاربر به چیزی که دوست دارد، برسد؟

 

good-landing-page


تگ ها :

نظرات




نماد