سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

"شروع مقاله با نتیجه‌گیری"، این عبارت، روش هرم وارونه را به صورت مختصر و مفید بیان می کند. اگر می‌خواستم مقاله‌ای در رابطه با قاب بنویسم، چند مثال در مورد بد بودن قاب می زدم (نمی‌توان آن را به علاقه‌مندی‌ ها اضافه کرد یا نمای مورد نظر را چاپ کرد) و با بحث و بررسی در مورد مشکلات اساسی نوشته خود را به پایان می‌بردم. (به عنوان مثال قاب، بازدید از صفحات مختلف را برای کاربر دشوار می‌کند و به خاطر تشکیل صفحات جدا و تکی، الگوی پایه ای کاربر از اینترنت را تضعیف می‌کند).  

یکی از خطرات داشتن دکترا، تمایل به استفاده از روش سنتی "هرمی" برای ارائه مطالب است. من معمولاً به همان روشی که سال‌ها پیش یاد گرفتم مطالب خود را روی کاغذ می‌آورم. شروع با مطالب پایه ای و به تدریج رسیدن به نتیجه. بیشتر تحقیقات و گزارش‌ها با بیان مشکل آغاز می‌شوند، مروری بر تحقیقات انجام شده قبلی دارند، و پس از آن به بحث درباره گزینه‌های مختلف مورد نظر و روش‌های استفاده شده می‌پردازند. پس از خواندن 20 صفحه اطلاعات اولیه، خواننده صبور احتمالا ممکن است به بخش نتایج برسد که حاوی جدول، نمودار و تحقیقات آماری است. و پس از پنج صفحه‌ دیگر بالاخره می‌رسیم به بخش نتیجه‌گیری. هوف...! 

دیرزمانی است که روزنامه‌نگاران از روش وارونه استفاده می‌کنند، یعنی مقاله خود را با گفتن نتیجه به خواننده شروع می‌کنند (پس از چانه‌زنی‌ های فراوان مجلس افزایش ده‌ درصدی نرخ مالیات را تصویب کرد)، پس از آن اطلاعات بیشتر و مهم‌تری ارائه می‌ کنند و با آوردن اطلاعات کلی در رابطه با آن خبر، نوشته خود را به پایان می ‌رسانند. این روش هرم وارونه خوانده می‌شود به این دلیل ساده که هرم اطلاعات سنتی را به صورت سر و ته ارائه می‌کند. روش هرم وارونه برای روزنامه ‌نگاری بسیار مفید است زیرا خواننده هر زمان که خواست می‌تواند از ادامة خواندن مقاله صرف ‌نظر کند و با این وجود مهم ‌ترین بخش از آن را قبلا خوانده است.

از آنجا ‌که به وسیله مطالعات انجام شده می‌دانیم که در اینترنت کاربران صفحه را بالا و پایین نمی‌کنند (*)استفاده از این روش در اینترنت به نظر مهم ‌تر نیز می‌رسد. بنابراین اغلب مواقع، آنها فقط قسمت بالای مقاله را مطالعه می‌ کنند. اگر کاربری خیلی علاقه‌مند باشد به پایین صفحه خواهد آمد و ایناند اسوه‌های اشتیاق که به بنیاد هرم رسیده و نوشته شما را کامل و با جزئیات در می‌یابند!

روزنامه نگاری در اینترنت قطعاً با روزنامه نگاری چاپی تفاوت دارد. به عنوان مثال،  بررسی موردی ملیندا مک آدامز در رابطه با قلم دیجیتالی Washington Post به آن اشاره دارد که روزنامه‌ های آنلاین باعث می‌شوند که مقالات سال‌های متمادی برای کاربر در دسترس بمانند. این قابلیت به این معنی است که نویسندگان به جای نوشتن خلاصه‌ای از اطلاعات قبلی در هر مقاله، می‌توانند از لینک مقالات قبلی در نوشته خود استفاده کنند. همچنین سم وینسنت مِدیس اظهار می‌دارد که می‌توان به صورت کامل به نوشته‌های قبلی لینک داد و چکیده‌ای از لینک‌های داده شده به یک مطلب را نیز تهیه کرد.

به ‌عبارت ‌دیگر اینترنت یک وسیله ارتباطی است و طبق نظریه Hypertext ]متنی که از آن می توان به مقاله دیگری رجوع کرد و باز به مقاله اصلی بازگشت[  نوشتن برای فضایی که در آن اطلاعات با لینک به هم وصل هستند با نوشتن متن به صورت خطی متفاوت است. در واقع جورج لَندو، استاد دانشگاه در رشته ادبیات انگلیسی، دو عبارت "پایان عزیمت" و "آغاز بازگشت" را خلق کرد تا به کاربران نیاز به مبدا و مقصد لینک و همچنین نسبی بودن صفحه ورود را  نشان دهد.

بنابراین ما از نویسندگان اینترنتی انتظار داریم تا نوشته‌های خود را به قسمت‌های کوچک مرتبط به هم تقسیم کنند تا کاربران نیازی نداشته باشند صفحه های طولانی را بالا و پایین کنند. ساختار هر صفحه به شکل یک هرم وارونه است  ولی کل کار بیشتر از آنکه شبیه یک مقاله معمولی باشد، مانند  مجموعه ای از هرم‌ های شناور در فضای مجازی است. متأسفانه یادگیری این روش جدید دشوار است. همان طور که می‌توانید ببینید خود من نیز راه طولانی برای پیمودن در پیش رو دارم.

 

 (*) به‌روزرسانی سال 2003

در سال 1996 گفته بودم که "کاربران صفحه را بالا و پایین نمی‌کنند". در آن زمان این حرف درست بود و اگر نگوییم اغلب کاربران، بیشتر آنها فقط به قسمت قابل مشاهده صفحه نگاه می‌کردند و به ندرت صفحه را بالا و پایین می‌بردند.

تکامل اینترنت باعث تغییر این نتیجه شده است. هرچه کاربران تجربه بیشتری در بالا و پایین بردن صفحه به دست آوردند بیشتر و بیشتر این کار را انجام دادند. (درباره  جزئیات و تغییرات دیگر به مقالة من تحت عنوان تغییرات کاربردی بودن وب سایت از 1994  مراجعه کنید)

البته این توصیه، هنوز توصیه خوبی به شمار می‌رود که اطمینان حاصل کنید که مهم‌ترین اطلاعات شما در بالای صفحه قرار گرفته باشند و از صفحات بیش از حد طولانی اجتناب کنید.


تگ ها : مقاله هرم های وارونه در دنیای مجازی Images for ‫هرم ‌های وارونه در دنیای مجازی‬‎ هرم های وارونه بایگانی چگونه نمونه سازی طراحی سایت را روی کاغذ انجام دهیم بلاگ شبکه های اجتماعی چگونه هرم قدرت را وارونه می کنند در دنیای وارونه حرم قدسی امام هم هرم میشود هرم وارونه اقتصاد اقتصاد رو به نابودی مصر حرکت جامعه به سوی هرم وارونه جمعیتی، منجر به کاهش توان سیاسی و اقتصادی خبرنویسی برای وب چرا باید آسیب‌های دنیای مجازی را تحمل کنیم؟ . (به بهانه ایرنا پول دنیای مجازی اعتیاد روز افزون کودکان ونوجوانان به دنیای وهم انگیز مجازی آموزش خبرنگاری/ از سبک «هرم وارونه» تا سبک «الماس خبری» سونامي جمعيت سالمند ایران در اوایل دهه ۱۴۲۰ «هرم وارونه» سیاست خارجی احمدی‌نژاد ۹۶ به سبک ِ هرم ِ وارونه هرم توسعه فناوری در ایران وارونه است پاورپوینت خبرنویسی [PDF]اینجا [PDF]ابر بحراندنیاینا قشنگ نو خودکشی در غیبت معنا فروپاشی عشق وایمان دنیای ناشناخته فناوری فرهنگی 15 راز بزرگ تاریخ سرگذشت شطرنج: گذر از دوران و سرزمین های مختلف تجارت آب مجازی آفریقا فرزاد حسنی در واکنش به ادعاهای همسر سابقش آزاده نامداری /همه چیز از ابتدا journalism95 – Site Title Population studies بسیجیان ولایت مدار محله غربی همراه نوشته های خواندنی @zakavat تحقیق مقدمه ای بر محاسبات توری (Grid computing) پنجمین کتاب از مجموعه آثار حضرت آیت الله حائری شیرازی هم اکنون در بچه تولیدی شلوار زنانه پاک کردن محدودیت ها احمد آریان پور (@ahmadaryanpour) سیطره جهان مجازی بر جهان واقعی؛ خودکشی در غیبت معنا مقدمه ای بر محاسبات توری (Grid computing) مطالعات فضای مجازی سریال چیزهای عجیب شگفتی های یک دنیای وارونه مقایسه خبر در روزنامه، رادیو و تلویزیون سرک کشیدن در دنیای پر دغدغه کارمندان ! خانواده سلطنتی عربستان سعودی پریسم چگونه کار می‌کند روابط عمومی [PDF]راه اندازی و مدیریت کسب و کار کارآفرینی: تالیف: خودکشی در غیبت معنا آنلاینه ولی [PDF]PDF: تحقیق مقدمه ای بر محاسبات توری (Grid computing) موضوع بایگانی آشنایی با شیوه‌های خبرنویسی برای صفحه‌های اینترنتی پرسش ۵: تافلر و موج سوم وچهارم کارگاه خبری کلیپ صوتی omid [PDF]یک آگهی استخدام و دردسرهایش MAHBOD پنجمین جشنواره مجازی کتابخوانی: بخش کاربری قابل توجه علاقه مندان روزنامه نگاری:با سبک های خبر نویسی آشنا شویم وارونه به انگلیسی

نظرات




نماد