سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

هر فناوری نو ظهور دوران اوجی دارد که همه به سراغش می‌روند و می‌خواهند از آن برای هرکاری استفاده کنند. اینترنت، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و موارد بسیار دیگر این دوران را گذرانده‌اند. هر بار که یک پدیده جدید ایجاد می‌شود، هر کسی با خود می‌گوید این یکی حتما تمام مشکلات را حل می‌کند، اما پس از مدتی کاربرد اصلی و محدودیت‌هایش آشکار می‌شود. بیت کوین و فناوری بلاک چین هم درحال اوج گرفتن هستند و هر روز چند خبر از کاربرد جدید بیت کوین یا بلاک چین در گوشه‌ای از جهان مخابره می‌شود. با بروز مشکلات بیت کوین پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۱۸ نقطه عطف این اوج گرفتن خواهد بود.

آیا ما واقعا به یک دانشنامه مبتنی بر بلاک چین یا سیستم خبرگزاری با بلاک چین نیاز داریم؟ یا پرداخت هزینه یک قهوه با پول نقد یا کارت اعتباری به حریم خصوصی ما آسیب می‌زند؟ به هر حال همین ایده‌ها و بسیاری دیگر ایده‌های مشابه در سال ۲۰۱۸ پیاده خواهند شد. دلیل این اشتیاق بیش از حد برای استفاده از بلاک چین در هر کاری، شاید به دلیل وجود سرمایه‌گذاران و ماجراجویانی باشد که پیشرفت بیت کوین را الگو قرار می‌دهند و همین طور مراکز رشد و مشاورانی که جوانان را به استفاده از بلاک چین در کسب و کارشان تشویق می‌کنند؛ هر چند به آن نیازی نباشد. جلوی این فرایند به افراط رفتن در کاربرد را نمی‌توان گرفت و باید منتظر ماند تا آزمون و خطا جایگاه درست ارز رمزپایه و بلاک چین را نشان دهد.

پیش بینی بازار بیت کوین در سال ۲۰۱۸ حاکی از اوج گرفت عرضه اولیه سکه (ICO) است. عرضه اولیه سکه (ICO) یک روش جایگزین جذب سرمایه در دنیای ارزهای رمزپایه است. خریداران توکن آن را به عنوان سرمایه‌گذاری ذخیره می‌کنند یا از آن برای استفاده از خدمات پلتفرم عرضه‌کننده استفاده می‌کنند.

ارزش این بازار هم اکنون به ۴ میلیارد دلار رسیده است و شعار هر توسعه‌دهنده در بازار فناوری، «ارز رمزپایه برای همه چیز» شده است. هر پلتفرمی می‌خواهد توکن یا همان ارز رمزپایه خود را عرضه کند و با سرمایه جمع شده، ایده خود را اجرا کند. عرضه اولیه تا کجا پیش خواهد رفت؟ برای پاسخ به این سوال اول باید برای سوالات دیگری جواب پیدا کرد.

آیا عرضه اولیه ابزار است یا سرمایه‌گذاری؟ آیا مشکلات بیت کوین و دیگر ارزهای رمزپایه حل خواهد شد؟ آیا استفاده از این روش یک ضرورت برای جذب سرمایه است؟ این که در سال ۲۰۱۸ ارزهای رمزپایه به کدام سمت خواهند رفت به جواب این سوالات بستگی دارد.

 

آیا مشکلات بیت کوین قابل حل است؟

بیت کوین با شعار پول دیجیتال وارد شد و به سرعت رقبای زیادی هم پیدا کرد که هر کدام مزیتی بر آن افزودند. هرکدام بخشی از بازار را تصاحب کردند اما هیچ‌کدام هنوز برای کارهایی که با ارز سنتی انجام می‌دهیم مناسب نیستند.

هر تراکنش بیت کوین مدت زمان زیادی طول می‌کشد و برق زیادی هم برای این کار مصرف می‌شود؛ خطرات زیادی از نظر شکل نگرفتن قانون جامع وجود دارد؛ از دست دادن آن‌ها خیلی محتمل و راحت است؛ برای مثال، اگر رمز یا کلید خصوصی خود را از دست دهید، بازگردانی پول در موارد زیادی غیرممکن خواهد بود، قیمت آن ثبات ندارد و بیشتر جنبه کسب سود دارد تا این که روش پرداخت باشد.

سال ۲۰۱۸ شرکت‌ها و استارتاپ‌های زیادی از مفهوم پول دیجیتال و عرضه اولیه برای جذب مخاطب و رسانه‌ها استفاده خواهند کرد. هر فردی باید آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهد تا از حقایق ماجرا باخبر شود. هر چند نمونه‌های عملی خوبی ایجاد شده اما تعدادشان قابل مقایسه با نمونه‌های غیر ضروری استفاده از این پدیده نیست.

بیت کوین دچار مشکلاتی خواهد شد که خود وعده به حذفشان داده بود. یکی از اهداف آن نامتمرکز شدن پول بود اما با کمی دقت متوجه می‌شویم گردانندگان این شبکه در حال محدود شدن به تعدادی استخراج‌کننده است. این افراد با امکانات سخت‌افزاری قدرتمند و آن هم در کشورهایی که برق ارزان است متمرکز هستند. هرچه زمان می‌گذرد بر سختی ایجاد بیت کوین در شبکه بلاک چین افزوده می‌شود و متمرکزتر می‌شود.

مشکلات بیت کوین

یکی دیگر از مشکلات بیت کوین ورود دوباره واسطه‌ها است. بسیاری از صرافی‌ها برای خرید و فروش اطلاعات مربوط به مشتری را ذخیره می‌کنند و به علاوه کارمزد دلخواهی هم دریافت می‌کنند و حتی در کشور مالزی که پیش‌نویس قانون مبادله ارزهای رمزپایه نوشته شده است، تمامی صرافی‌ها و شرکت‌های مرتبط ملزم به ارائه آمار و اطلاعات مشتریان به دولت هستند. می‌بینیم که واسطه‌ها از در دیگری وارد شدند.

امنیت نسبی از مشکلات بیت کوین است. چند مورد هک سیستم‌های عرضه کننده خدمات کیف پول دیجیتال خبرساز شد و هنوز مشکلات مشابه امنیت کیف پول برطرف نشده است. هکرها برای اخاذی درخواست بیت کوین می‌کنند و انتقال سرمایه از طریق انواع ارز رمزپایه به گروه‌های تروریستی به راحتی امکان‌پذیر است.

خالق بیت تورنت گفته بود که بیت کوین به خوبی در حال مصرف تمام منابع است. این جمله کنایه‌آمیز در حال تحقق است و با هجوم استخراج‌کنندگان برای خرید کارت گرافیک بیشتر و قوی‌تر، حالا عاشقان بازی‌های کامپیوتری باید مبلغ بیشتری برای خرید کارت گرافیک بپردازند. چه مقدار انرژی برای این سیستم مصرف می‌شود و تا چه میزان افزایش خواهد یافت؟ از نظر اقتصادی هم با این که هنوز بازار بیت کوین حجم زیادی در مقابل اقتصاد جهانی ندارد اما حضور آن در اقتصاد کلان چقدر سود و چقدر ضرر دارد؟


تگ ها : کاستی ها و مشکلات بیت کوین در حال آشکار شدن است از فورک ها نترسید، فقط یک بیت کوین وجود دارد – ارز دیجیتال پرسشهای رایج Payment24 تصاویر : آموزش طاقت فرسای نیروهای ارتش چین جعبه ساعات کاری Payment24 در ایام نوروز تغییرات جالب در هیوندا سوناتا 2018 مذاکره با آمریکا

نظرات




نماد