سعید-رضایی-ساری-خونیرث-برنامه-نویسی-کد-نویسی-فروش-اسکریپت-دانلود-Saeid-rezaei-khunires-admin-manager
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
برندها-ایرانسل-اسنپ-اپلیکیشن-اسکریپت-آپارات-همراه-اول-بانک-ملی-پاسارگاد-هواوی-دیجیاتو-زرین-پال-نت-برگ-دونیت-کافه-بازار-هدفون-آهنگ-عکس-فیلم-کد-نویسی-طراحی-وب-برنامه-نویسی-پونیشا-پاپکو-دیجی-کالا-ورزش-فوتبال-90-نتیجه-فوتبال-بازی-شیپور-دیوار-آگهی-رایگان-خونیرث

برگشت به لیست

یکی از اصول مهم در دنیایی بازاریابی که کسب‌وکارها باید به آن توجه داشته باشند شناخت درست مشتری است. این به بدان معناست که باید حداقل اطلاعات اولیه‌ی مانند منافع، خواسته‌ها و سود رسانی مشتری ایده آل خود را بدانید.

در راستای شناخت مشتری در نظر گرفتن جامعه هدف و شخصیت خریدار بسیار مهم است. در این مقاله در مورد این دو مفهوم صحبت خواهیم کرد.

“جامعه هدف” چیست؟

اصطلاح “جامعه هدف” به بخشی از بازار گفته می‌شود که فروشندگان قصد فروش محصول یا ارائه خدمات به آنها را دارند. در واقع این عبارت به تمامی افرادی اشاره دارد که شما از طریق یک کمپین تبلیغاتی با آنها ارتباط برقرار می‌کنید.

جامعه هدف یک زیر مجموعه از بازار کلی است و از تقسیم بندی بازار حاصل می شود. چند راه وجود دارد که می توانید این بخش را، از کل بازار انتخاب کنید:

  • با توجه به جامعه شناسی (سن، جنس، تحصیلات)
  • پس از اقدامات (خریدار اول، مشتری بازگشتی)
  • با توجه به ویژگی های شخصیتی افراد (پذیرا، جست‌و‌جو‌گر)
  • پس از تخصیص رسانه (برخی از شبکه‌های اجتماعی، دستگاه‌ها، محتوا)

پس از محدود کردن مشتریان بالقوه به یک جامعه هدف، هنوز ممکن است این گروه شامل افرادی باشد که تا حدودی ناهمگونی دارند. چگونه می‌توانید مشتری ایده‌آل خود را حتی دقیق‌تر مشخص کنید؟ این جایی است که مفهوم پرسونا (Persona) به وجود می‌آید.

persona

پرسونا چیست؟

یک پرسونا – بر خلاف یک جامعه هدف – یک چهره مشخص دارد. این مفهوم باعث می شود که شما بتوانید نیازها، چالش ها و اقدامات مشتری ایده آل خود را بهتر درک کنید. به این ترتیب، شما می توانید مطالب خود را مناسب‌تر توزیع کنید.
مثال زیر مفهمو پرسونا را دقیق‌تر نشان می‌دهد:


همانطور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، پرسونا به کمک مجموعه‌ای از سوالات تعریف می‌شود. در ادامه یک فرم کاملا حقیقی را مشاهده می‌کنید که می‌توانید بر همین اساس پرسونای مخاطب خود را ترسیم کنید.

پاسخ به این سوال ساده‌تر است: مشتری ایده آل من کیست؟

هرگونه تغییر یا تصمیم‌گیری جدید در کسب‌وکار می‌تواند به کمک شناخت پرسونای مخاطب صورت بگیرد تا نتایج و بازخورد مناسب‌تری را برای شما به همراه داشته باشد. طراحی جدید سایت، شرکت در رویدادها، تولید محتوا و غیره همه این تغییرات با تشخیص مشتری ایده‌آل مطمین‌تر پیش خواهد رفت. برای مثال سوالات زیر ممکن است در رابطه با آنچه که گفتیم شکل بگیرد:

  • آیا طراحی سایت و طرح و رنگ طبق سلیقه مخاطبان هدف است؟
  • آیا پرسونای مورد نظر شما در رویداد کنگره مدیریت کارکنان شرکت می کند؟
  • آیا مخاطب هدف به محتوای آموزشی و خبری خاصی ممکن است علاقه داشته باشد؟

چرا پرسوناها مهم هستند؟

پرسونا  اجازه می دهد تا بازاریابی محتوا را بهینه سازی کنید. خریداران ایده‌آل شما تنها با توجه به محتوای مورد علاقه خود، به شما توجه خواهند کرد.
در توضیح عبارت بالا به چارت زیر توجه کنید:

Awareness Stage
این چارت یک مدل است که نشان می دهد که چگونه کسی تصمیم گیری خرید خود را می سازد.
چارت بالا از محصولی به محصول دیگر متفاوت است و برای هر پرسونا نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین شما نیاز به یک پرسونا برای معرفی روند خرید خود دارید. به همین دلیل پرسونا برای بازاریابی محتوا و بازاریابی ورودی بسیار مهم خواهد بود.


تگ ها :

نظرات




نماد