سعید-رضایی-ساری-خونیرث-برنامه-نویسی-کد-نویسی-فروش-اسکریپت-دانلود-Saeid-rezaei-khunires-admin-manager
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
برندها-ایرانسل-اسنپ-اپلیکیشن-اسکریپت-آپارات-همراه-اول-بانک-ملی-پاسارگاد-هواوی-دیجیاتو-زرین-پال-نت-برگ-دونیت-کافه-بازار-هدفون-آهنگ-عکس-فیلم-کد-نویسی-طراحی-وب-برنامه-نویسی-پونیشا-پاپکو-دیجی-کالا-ورزش-فوتبال-90-نتیجه-فوتبال-بازی-شیپور-دیوار-آگهی-رایگان-خونیرث

برگشت به لیست

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد گفته می شود. این یک تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی بود. در واقع دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است.در این مقاله قصد دارم در مورد دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن و همچنین مزیت های آن صحبت کنم. پس اگر دوست دارید با بازاریابی دیجیتالی به طور کامل آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

چرا بازاریابی دیجیتالی؟

حتما از تعداد افرادی که از موبایل های خود برای انجام کارهای روزمره شان استفاده می کنند خبر دارید؟ البته دقیقا نه ولی حدودا می دانید. قبلا که در هر خانواده ای فقط پدرها تلفن همراه داشتند. آن هم یک تلفن همراه خیلی ساده! ولی الان قضیه فرق کرده و هر نفر از اعضای یک خانواده حتما مجهز به یک گوشی تلفن همراه است. آن هم از نوع هوشمندش. با گسترش شبکه های اجتماعی و میزان محبوبیت آن ها در کشور ما هم استفاده از تلفن های همراه هوشمند در کشور ما چندین برابر شد.

خب این یعنی چه؟ هر کجا که سیل عظیمی از افراد وجود دارند مسلما بهترین جا برای تبلیغات است. دیجیتال مارکتینگ هم یعنی همین! یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای بازاریابی هر نوع محصول یا خدماتی.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات. در واقع در این روش بازاریابی بیشتر وابسه به رسانه های دیجیتالی مثل شبکه های اجتماعی هستیم. استفاده از شبکه های اجتماعی به نوعی به بازاریابی دیجیتالی ما کمک می کنند. حال فرقی نمی کند بازاریابی ما در شبکه های اجتماعی به صورت رایگان یا شامل هزینه باشد.

استفاده از هر نوع رسانه ای که مربوط به کسب و کارهای دیجیتال است می تواند به بازاریابی دیجیتال ما کمک کند. مثلا با استفاده از بهینه سازی سایتمان برای موتورهای جست و جو می توانیم از طریق موتورهای جست و جو و به ویژه گوگل مشتریان زیادی را با محصولات و خدمات خود آشنا کنیم. در ادامه بیشتر در مورد ابزارها و روش های بازاریابی دیجیتال صحبت خواهم کرد.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ فقط محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی شود. خیلی از دوستان فکر می کنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسب و کارهایی است که دارای یک وب سایت هستند. در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست. خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند.

در دیجیتال مارکتینگ سعی می شود از طریق ابزارهایی مثل وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی رفتار کاربران و مخاطبان تحلیل شود تا بعد از بررسی های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در حقیقت در دیجیتال مارکتینگ هدف اصلی ما فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده تر. شاید در بازاریابی سنتی هیچگاه نتوانید به طیف گسترده ای از مخاطبین دست یابید.

 

معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال

همانطور که گفتم در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی وجود دارد که قصد دارم در مورد این ابزارها صحبت کنم. در ادامه تمام ابزارها و روش هایی که در بازاریابی دیجیتال کاربرد دارند را به شما معرفی می کنم

 

1.بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)

یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجو دارد سئو است. با بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو می توانید هدفمند ترین مخاطبین را داشته باشید. همیشه گفتم و باز هم می گویم سئو را با هیچ روش دیگر تبلیغاتی نمی شود مقایسه کرد.

مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می گردد مسلما هدفمندترین مخاطب شما خواهد بود. چون با توجه به نیازش شما را انتخاب می کند.

در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می شود، سایت خود را برای موتورهای جست و جو بهینه می کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبانتان قرار بگیرد.

 

2.بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است که مناسب برای همه ی کسب و کارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه ای است. فرقی نمی کند کسب و کار اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ، سرمایه برای تبلیغات اینترنتی دارید یا نه! در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبانتان می توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید. ممکن است با نوشتن یک مقاله بتوانید نیاز مخاطبانتان را بر طرف کنید یا اینکه یک ویدئوی آموزشی تولید کنید.

در واقع در این روش محتوای تولیدی شما مثل یک قلاب عمل می کند. با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبانتان می توانید آن ها را به مشتریانتان تبدیل کنید. ابتدا با محتوای رایگان شما نیازشان بر طرف می شود و بعد به شما اعتماد می کنند و  خواهان محصولات و خدمات پولی شما که به محتواهای آموزشی تان ارتباط دارند می شوند.

در بازاریابی محتوا که زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آنها را قانع کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت شما می آید و خواستار محصولات و خدمات شما می شود.

 

3.شبکه های اجتماعی (Social Media)

یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی هستند. همانطور که می دانید کاربران فعلی اینترنتی بیشتر از موبایل های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند. همین امر باعث می شود که بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی نیز به سر ببرند.

در این شرایط راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ویروسی می توانند بهترین بازدهی ها را برای هر نوع کسب و کاری بوجود آورند. افرادی با کسب و کارهایی هستند که حتی بدون داشتن سایت و به صورت کاملا رایگان توسط شبکه های اجتماعی محبوب، کسب درآمد های بالایی را برای خود رقم می زنند. از خانمی که در منزل خود کیک می پزد گرفته تا فردی که توی کار پرورش زالو است. هر کسی می تواند از شبکه های اجتماعی برای درآمد زائی خود استفاده کند.

با این وجود شبکه های اجتماعی یکی از بهترین کانال هایی است که از آن می توان برای بازاریابی دیجیتالی استفاده کرد. پتانسیلی که در شبکه های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد شاید در هیچ کدام از رسانه ها وجود نداشته باشد.

 

4.بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

هنوز هم ایمیل مارکتینگ در ایران جواب می دهد. این جمله را بارها به افرادی که درباره ایمیل مارکتینگ حس خوبی ندارند گفته ام. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد.

در واقع بازاریابی با ایمیل ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین می کند. هرکسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادارش تبدیل کند. این ثابت شده است. برای درک این موضوع می توانید به ایمیل هایی که سایت های بزرگ آخر هفته ها برای شما ارسال می کنند نگاه کنید.

ایمیل مارکتینگ هم دقیقا مثل بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب و کاری با توجه به هر میزان بودجه ای است. شما می توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه ای از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. از طرفی مقرون به صرفه بودنش است که مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین قرار گرفته است. بازگشت سرمایه بالاش هم خیال هر کسی که از این ابزار سومند استفاده می کند را راحت کرده است.

ایمیل مارکتینگ مناسب ترین ابزار برای رابطه سازی است. یعنی شما فقط از طریق ایمیل می توانید پیشنهاد های ویژه تان را به کاربران سایتتان بدهید و آن ها را مجاب کنید دوباره به سایت شما بیایند. البته خیلی ها می گن تا وقتی که تلگرام هست چرا ایمیل مارکتینگ؟ که من دقیقا با این افراد مخالف هستم. چون ایمیل ابزاری است که هیچ شبکه اجتماعی محبوبی نمی تواند جایش را بگیرد. تلگرام هم مانند دیگر شبکه های اجتماعی که نابود شدند نابود می شود. شکی درش نیست.

ایمیل مارکتینگ فقط به اینجا ختم نمی شود که صرفا شما با ارسال یک ایمیلی که در آن پیشنهاد خرید محصولی را با ارائه کوپن تخفیف 50 درصدی به کاربرانتان را داده اید! بلکه فراتر از این داستان ها است. با ایمیل مارکتینگ می توانید فروش های بی نظیری را در همان لحظات ابتدایی که کاربر تازه با سایت شما آشنا شده است ایجاد کنید.

هیچ کسب و کار اینترنتی را ندیده ام که موفق باشد و از ایمیل مارکتینگ استفاده نکرده باشد!

 

5.بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

همین الان به سایت آپارات خودمان سر بزنید و ویدئوهای تبلیغاتی که در آن وجود دارد را ببینید. بیشتر دیدن ویدئو را ترجیح می دهید یا خواندن مقالات طولانی را؟ اگر همین مقاله به صورت ویدئو بود بهتر نبود؟ ویدئو ها تاثیر گذاری خیلی بیشتری را روی مخاطبان نسبت به دیگر فرمت های محتوایی می گذارند.

درک این مسئله بسیار آسان است. اگر من جلوی ویدئو ظاهر می شدم و با شما رو در رو صحبت می کردم چه اتفاقی می افتاد؟ مسلما بیشتر به من اعتماد می کردید. حس بهتری نسبت به من در شما ایجاد می شد.

دقیقا ویدئو مارکتینگ ابزاری است در بازاریابی دیجیتال که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می گذارد. یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا ویدئو مارکتینگ است. محتواهای ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند. شاید تا چند سال پیش کسی علاقه ای به دیدن ویدئو ها نداشت. ولی الان قضیه فرق کرده است. الان هر کسی دارای اینترنت پر سرعت است. الان سلیقه ها عوض شده. الان حوصله ها کم تر شده. خیلی از افراد هستند که دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهند.

برای درک این مسئله بهتر است سری به تلگرام بزنید. اونجا می تونید متوجه منظورم بشید. ببینید در روز چقدر ویدئو منتشر می شود و چقدر ویدئو ها دست به دست می چرخند. البته این ویدئو ها شاید خیلی جنبه تبلیغاتی نداشته باشند. فقط می خواستم شما را با اهمیت ویدئوها آشنا کنم.

در دیجیتال مارکتینگ هم همینطور است. زمانی که شما بتوانید ویدئوی تاثیر گذار تبلیغاتی بسازید مطمئن باشید خیلی راحت می توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقه مند کنید.

 

6.بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

بازاریابی چریکی بهترین ابزار بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و نوپا است. کسب و کار کوچکی که نمی تواند هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهد می تواند از روش بازاریابی چریکی استفاده کند.

در بازاریابی چریکی سعی می شود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود. کسب و کار نوپای شما هیچ وقت نمی تواند در ابتدا با رقبایش مقابله کند. به همین خاطر به جای پول خرج کردن باید ایده خوب داشته باشید. با استفاده از استراتژی ها و ابزارهای ارزان قیمت باید بتوانید بیشترین بازدهی را دریافت کنید.

یکی از اهدافی که در بازاریابی چریکی دنبال می شود این است که به مشتریان فعلی بیشتر بها داده شود تا اینکه به دنبال مشتریان جدید بود. مشتریان فعلی می توانند برای شما پولسازی کنند. از مشتریان فعلی می توان برای جذب مشتریان جدید استفاده کرد. در این روش باید از آن ها استفاده ابزاری شود. مثلا با دادن هدیه به آن ها می توانید از آن ها درخواست کنید که شما را به دیگران معرفی کنند.

بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی ویروسی هم است. اصلا یکی اهداف در بازاریابی پارتیزانی همین است. یعنی توسط مردم و بدون هیچ هزینه ای تبلیغات کنید.

در بازاریابی چریکی مهم نیست مردم درباره شما چه می گویند، مهم این است که مردم درباره شما می گویند. یعنی اینکه اسم شما دهان به دهان پخش شده است. کافی است به بیلبوردهای شیپور در داخل شهر توجه کنید. شاید خنده دار باشد روی تبلیغ فلاکس اتیکت 30 هزار تومانی زده اند. همین خنده دار بودن و سوژه شدن می تواند دلیلی برای این باشد که مردم درباره شیپور صحبت کنند.

نمونه ای از بازاریابی چریکی در کرج

فابر کاستل

 

7.تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)

تبلیغات شامل هزینه اینترنتی انواع گوناگونی دارد. نمونه ای از اثر بخش ترین تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی در گوگل است. از طریق تبلیغات گوگل هر سایتی می تواند یک شبه رتبه یک گوگل شود و خیلی زود بازخود قابل توجهی دریافت کند. این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که مشکلی بابت هزینه های تبلیغاتی ندارند و خیلی سریع هم دوست دارد باز خورد خوبی دریافت کنند.

از دیگر نمونه های تبلیغات دیجیتال تبلیغات کلیکی در سایت های پر بازدید است. نمونه شرکت هایی که از قدیم تا به امروز مجری چنین تبلیغاتی در دنیای مجازی بوده است شرکت صباویژن است. در این روش تبلیغاتی با توجه به موضوع تبلیغ خود به صورت هوشمندانه مشخص می شود که چه زمانی و در چه مکان هایی تبلیغات شما به نمایش در آید. تبلیغات کلیکی فقط محدود به نمایش در سایت های بزرگ نمی شود. بلکه شما حتی می توانید تبلیغات خود را در اپلیکیشن های موبایلی نیز به نمایش در آورید.

یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات اینترنتی رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی از جنبه های مختلف می تواند برای شما بسیار مفید باشد. اول اینکه شما از طریق رپورتاژ آگهی می توانید بک لینک های با کیفیت و دائمی دریافت کنید. دوم اینکه ممکن است از طریق لینک منبع ترافیک سایت شما بالا برود. سوم اینکه به برند سازی شما کمک می کند. البته از این بابت می گویم که گوگل خیلی به وجود نام برند ها در سایت های دیگر اهمیت می دهد.

و در آخر که مهمترین مزیت رپورتاژ آگهی است اینه که به سئوی سایت شما بسیار بسیار کمک می کند. خیلی از سایت ها را دیدم که صرفا با 4 تا دونه رپورتاژ صفحه اول گوگل هستند.

یکی از جدیدترین روش های تبلیغات دیجیتال ارسال پیام اعلان است. این روش را بیشتر در اپلیکیشن های موبایلی می بینیم. در این روش پیام های اعلان به صورت نوتیفیکیشن در موبایل ها ظاهر می شود. یعنی زمانی که شما در حال استفاده از گوشی موبایل خود هستید تبلیغاتی به صورت پوش نوتیفیکیشن برای شما ظاهر می شود. این روش هم یکی از جدیدتری و بهترین روش های تبلیغات دیجیتالی است.

 

مزیت های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شما نیاز دارید از رسانه های دیجیتال برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کار خود استفاده کنید. امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می شود که به راحتی به کسب و کاری اعتماد کند. در واقع شیوه تصمیم گیری مخاطبان عوض شده است. با وجود رسانه های اجتماعی محبوب دیگر کسی به حرف شما اهمیت نمی دهد. اکثرا به حرف این و آن در شبکه های اجتماعی توجه می کنند. بیشتر به کامنت ها توجه می شود.

پس دقیقا به خاطر همین موضوع هم که شده است باید از رسانه های دیجیتال استفاده کنید. در واقع هر کسب و کاری برای بقا در بین رقبایش باید در رسانه های دیجیتال حضور داشته باشد. نه اینکه از آن فقط برای کمک گرفتن استفاده کند.

 

جمع بندی و صحبت پایانی

دیجیتال مارکتینگ نیاز اصلی هر کسب و کاری است که به صورت آنلاین فعالیت می کند. در واقع بازاریابی دیجیتال یک قسمت جدایی ناپذیر در کسب و کارهای اینترنتی است. استفاده از ابزارهایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردم برای هر کسب و کار آنلاینی واجب است. یعنی هیچ کسب و کار آنلاینی وجود ندارد که از این روش ها استفاده نکرده باشد و هم اکنون موفق باشد.

تا جایی که می توانید با توجه به میزان سرمایه و نوع کسب و کارتان از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. امیدوارم با مفهوم و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به خوبی آشنا شده باشید و از این مقاله نیز استفاده کافی را برده باشید. از شما دوستان عزیزم می خواهم که اگر شما هم نظر یا ایده ای دارید با من و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.


تگ ها : دیجیتال مارکتینگ چیست مفهوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مزایایی برای کسب وکارها دارد؟ تعریف بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟ تعریف بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ چیست؟ Digital Marketing وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – Pul Send – Medium تفاوت آنلاین مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ در چیست دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing چیست ؟ دیجیتال مارکتینگ چیست ، چه مفاهیمی را باید از بازاریابی دیجیتال ديجيتال ماركتينگ چيست تاریخچه ديجيتال ماركتينگ Digital دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد اصول دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی دیجیتال بازاریابی درونگرا و نقش آن در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ مزایای اصلی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ ( + آموزش دیجیتال مارکتینگ در 13 مرحله ) بایگانی‌ها دیجیتال مارکتینگ چیست راه های بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ چیست؟ اهمیت دیجیتال مارکتینگ مفهوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آژانس مارکتینگ لاوان بایگانی‌ها دیجیتال مارکتینگ ویروسی چیست ۶ مزیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing چیست؟ آژانس دیجیتال مارکتینگ رادمان: دیجیتال مارکتینگ دیجیتال مارکتینگ – آژانس دیجیتال مارکتینگ بومرنگ دیجیتال مارکتینگ چیست و ضرورت استفاده از آن مفهوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ نگاه 4 بازاریاب دیجیتالی از 4 برند دیجیتال مارکتینگ از نظر لغوی چیست؟ دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی الکترونیکی چیست؟ دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – آموزش دیجیتال مارکتینگ دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – گروه وب مارکتینگ بین الملل آکادمی ای‌نتورک — آموزش‌ها و منابعی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی اینترنتی بایگانی‌ها دیجیتال مارکتینگ Searches related to دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نظرات




نماد