سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

در طول 20 سال گذشته توصیه‌های کلی برای نوشتن پیام‌های خطای کارامد تغییری نکرده اند. یک پیام  خطای خوبی که میتواند طراحی نمود, باید شامل موارد زیر باشد:

  • صریحاً اشاره کند که مشکلی پیش آمد است. بدترین پیغام خطای ممکن آن پیغامی است که اصلاً وجود نداشته باشد! وقتی که کاربری مرتکب خطایی شود و هیچ پیغامی برای او ارسال نشود او کاملاً گیج خواهد شد. مثلاً در ایمیل به موقعیت‌هایی بر می خوریم که اشاره‌ای صریح به پیش آمدن مشکل، مفید به نظر می رسد. مثلاً وقتی که شما پیامی‌ را می‌فرستید ولی سیستم آن را نمی‌فرستد و در نتیجه آن پیام هیچ گاه به دست گیرنده نمی‌رسد. مثال خوب دیگری که می‌توان در این مورد زد وقتی است که شما ذکر می‌کنید فایلی را به ایمیل الصاق خواهید کرد ولی فراموش می‌کنید که این کار را انجام دهید. (پس بالاخره آن گیره کاغذ اعصاب خردکن به یک دردی می‌خورد!) "به نظر می‌رسد که می‌خواستید فایلی را به این پیام الصاق کنید ولی این کار را نکرده اید. آیا الان می‌خواهید این کار را انجام دهید؟"
  • باید به زبانی باشد که برای کاربران کاملاً قابل خواندن باشد، به جای اینکه از رمز های عجیب ‌و غریب و عبارات اختصاری همچون "خطای شماره دو رخ داده است" استفاده کنید.
  • جمله‌بندی مؤدبانه داشته باشد. یعنی کاربر را سرزنش نکند و القاکننده این نباشد که کاربر کم هوش است و یا کار اشتباهی انجام داده است، مثل این عبارت: "فرمان غیرقانونی".
  • بایستی توضیح دقیق برای همان مشکل ارائه شود به جای اینکه از عبارات کلی همچون "خطای ساختار دستور" استفاده بکنیم.
  • باید پیشنهاد سازنده‌ای برای چگونگی حل مشکل ارائه کند. مثلاً به جای عبارت "موجود نیست"، باید به کاربر بگوید که محصول کی موجود خواهد شد و یا راهی فراهم کند تا وقتی که محصولی دوباره در دسترس بود کاربر به نحوی مطلع شود.

رایج‌ ترین پیغام خطا در اینترنت یعنی خطای 404، تمام این توصیه‌ها را نقض می‌کند. من توصیه می‌کنم به جای اینکه به پیغام "صفحه یافت نشد" که از قبل در سرور موجود است اتکا کنید، پیغام 404 شخصی خودتان را طراحی کنید.

 

توصیه‌های جدید

پیچیدگی طراحی صفحه ‌های وب سایت ها باعث شده است تا ضرورت توصیه‌ها که در قدیم به آن ها نیازی نداشتیم، دوباره حس شود. در رابط کاربری DOC کاربران فرمانی را تایپ می‌کنند و پیغام خطا در خط بعدی TTY نمایش داده می‌شود. در رابط‌های کاربری گرافیکی جدید کاربران روی یک فرمان کلیک می‌کنند و پیغام خطا در یک مستطیل بزرگ در وسط صفحه ظاهر می‌شود و تا وقتی که کاربر آن را تأیید نکند همان جا باقی خواهند ماند. ولی در اینترنت پیغام‌های خطا معمولاً به شکل "نوشته" هستند، و روی صفحه ای پر از متن های مختلف مخفی می‌مانند و کاربر را به توصیه دیگری ارجاع می دهند. بنابراین پیغام خطا باید بسیار راحت به چشم بیاید، هم به لحاظ خود پیام و هم به لحاظ نشان دادن این که کاربر کدام عنصر را باید تصحیح کند.

من اغلب مشاهده کرده‌ام که کاربران، مرتکب اشتباهی در یک فرم اینترنتی می‌شوند و این خطا منجر به این می‌شود که دقیقاً همان فرم را بدون هیچ علامت قابل مشاهده‌ای، از طریق سرور دوباره دریافت کنند. اغلب یک پیغام خطای کوچک در بالای صفحه ظاهر می‌شود ولی از آنجایی که کاربران به قسمت قابل توجه صفحه نگاه می‌کنند (مثلاً قسمتی که فرم در آن واقع شده است)  معمولاً پیغام را نمی‌ بینند. یک نقص طراحی سایت دیگر در این رابطه، این است که یک خطا را فقط با قرمز کردن رنگ برچسب نشان دهیم. این کار یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین قوانین جهت قابل دسترسی کردن تکنولوژی برای کاربران معلول را نقض می‌کند. یعنی هیچگاه نباید از رنگ به عنوان تنها روش اطلاع‌رسانی استفاده بکنیم. همیشه در صفحه چند علامت اضافی هم برای افرادی که قادر به دیدن رنگ ها نیستند بگذارید.

در ادامه دو توصیه دیگر نیز می‌بینید که باعث می‌شوند پیغام‌های خطا برای کاربران کمتر آزارنده باشد.

  • تا آنجایی که امکان دارد کار انجام شده توسط کاربر را حفظ کنید. به آنها اجازه دهید تا با تصحیح کاری که در حال انجام آن بودند خطا را برطرف کنند، به جای اینکه مجبور شوند از اول آن کار را انجام دهند. مثلاً در ارائه نتایج جستجو، مستطیلی حاوی لغات اصلی تایپ شده توسط کاربر، قرار دهید تا اگر کاربر مایل بود به راحتی بتواند کلمات جستجو شده خود را تغییر دهد. اگر هیچ نتیجه‌ای یافت نشد به کاربر اجازه دهید که بتواند فقط با یک کلیک،  دامنه گسترده‌تری را جستجو کند.
  • تصحیح خطا را برای کاربر ساده کنید. اگر امکان دارد کار درست را حدس بزنید و به کاربر اجازه دهید که آن را از میان فهرستی از راه‌ حل ‌های پیشنهادی انتخاب کند. مثلاً به جای اینکه فقط بگویید "شهر و کد پستی مطابق نیستند" به کاربر اجازه دهید روی دکمه شهری که با کد پستی وارد شده توسط او مطابقت دارد کلیک کند.

 

فرصتی برای آموزش کاربران

و نهایتاً اینکه احتمالاً درباره اولین قانون فایل‌های کامپیوتری شنیده‌اید که می‌گوید "کسی آن را نمی‌خواند". این یافته حتی برای وب سایت ها صادق‌تر است زیرا در وب سایت ها کاربران چیزی را که در رابطه با کار خودشان ضروری نباشد نمی‌خوانند. کلیک کردن روی گزینه کمک؟ هرگز!

کاربران تنها وقتی فایل‌های سیستم را مطالعه می‌کنند که به دردسر افتاده باشند (که این همان قانون دوم است). کاربران مخصوصاً موقعی خیلی دقت به خرج می دهند که می‌خواهند از شر مشکلی خلاص شوند. با توجه به این نکته، شما می‌توانید از پیغام‌های خطا به عنوان منبعی آموزشی برای بهره‌مند ساختن کاربران از اطلاعات استفاده بکنید. البته فراموش نشود که پیغام‌های خطا مثل تمام اطلاعات وب سایت باید مختصر و مرتبط با موضوع باشند. پیغام ‌های خطا می‌توانند کمی در آموزش کاربران (در رابطه با اینکه سیستم چطور کار می‌کند) سهیم باشند و به آنها اطلاعات لازم برای هرچه بیشتر و بهتر استفاده کردن از سیستم را بدهند. در راستای نیل به این هدف، یک تکنولوژی مهم اینترنتی می‌تواند عمل به توصیه دیگری را ممکن سازد:

  • از لینک ها می‌توانید برای متصل کردن یک پیغام خطای کوتاه و مختصر، به صفحه‌ای با اطلاعات اولیه بیشتر یا راه حل آن مشکل، استفاده کنید (البته در انجام این کار افراط نکنید).

تگ ها : مقاله توصیه های کلی برای پیغام های خطا بررسی تعدادی از پیغام خطا در دوربین های کانن EOS که هر کاربری ممکن 8 توصیه مهم در بازیابی اطلاعات RAID 10 پیغام خطای رایج HTTP و علت بروز هر یک از آنها (بخش دوم) مرکز فناوری اطلاعات رفع خطای داخلی سرور – خطای 500 با تمام پیغام‌های خطای گوگل پلی استور و روش‌های رفع این ارورها آشنا شوید حل مشکل نمایش مکرر پیغام خطای لاگین سرویس iCloud در آیفون‌ها این پیغام خطا به چه دلیل به وجود آمده است؟ روش های حل خطای Write Protection در فلش مموری ها آموزش رفع خطای 500 Internal Server Error در هاست رفع کندی، از کار افتادن، پیغام‌های خطا و سایر مشکلات معنی پیام‌های خطای SSLv3در فایرفاکس چیست؟ حل مشکل صفحه قرمز مرگ در ویندوز ۱۰ چطور مشکل هنگ(کرش) نرم افزار در ویندوز را برطرف عصر خودرو VPN وقتي مي خواهيم به سرور vpn وصل شويم با خطاي 691 مواجه مي شويم لطفا نکته 4 راه حل رفع آیتونز خطا 39 خطاهای آباکوس نحوه رفع مشکل از کار افتادن ناگهانی اپلیکیشن‌ها در اندروید [PDF]راهنماي استفاده از سامانه سهام عدالت سوالات متداول FAQ رفع مشکل Your connection is not private گوگل کروم کامپیوتر و راهنمای حریم خصوصی Google Chrome ارور کولر گازی جنرال (GENERAL) بانه ای پیغام خطا در سورس اندروید استودیو حل ارور های رایج در کانکشن (اتصال به سرویس) + آموزش رفع آنها با هفت پیغام خطای مرورگرها آشنا شوید تشریح تمامی پیغام های خطا در xbox + راه حل برطرف کردن ترفندها و گزیده های اکسل چطور مشکل هنگ(کرش) نرم افزار در ویندوز را راه حل خطای server DNS address could not be found مرجع کامل کدهای مخفی و پیغام‌ خطا و ترفند های نوکیا رفع مشکل ارسال نشدن پیام در تلگرام مشکل در بالا آمدن مکینتاش و پیغام خطا در Disk Utility · ایرماگ خطا اتفاق Stackhash تحت ویستا یا پیروزی 7 غیرفعال کردن S.M.A.R.T در ویندوز و لینوکس خطای QuickTime 2048 وردپرس http error 500 و نحوه رفع این خطا در وردپرس با کمک آیتم های ویراستار بالا نمیاد پیغام خطا: خطا رفع مشکل Blue Screen و Stop error ها در ویندوز رفع مشکل ارور سریال تقلبی (Fake Serial) در IDM چگونه به رفع خطا کد 43 در ویندوز 7 خطاي Circular Reference و روش برطرف كردن آن سوال دلایل بروز خطای BOOTMGR is Missing چگونه مشکل آپدیت iOS 10 را برطرف کنیم؟ عدم نمایش پیغام خطاها رفع مشکل دانلود اپلیکیشن های غیرقابل دسترس از گوگل پلی – اپوایس خدمات كامپیوتری پرشیاپی سی اشنایی با پیغام خطاهای مرتبط با دیسک سخت و روش های پیگیری و رفع ان نجات رایانه از مرگ آبی پیغام خطای “the last backup could not be completed” در آیکلاد چه‌کار سوال: خطای is not a valid floating point value در Fast Report عرضه های اولیه: ارسال درست سفارش خرید آنلاین و خطاهای متداول پیغام به جای خطای زمان اجرا آموزش رفع ارور has stopped working توییتر امن – وبلاگ های‌لنو کاهش خطای هواشناسیپیش‌بینی‌ها ۷ روزه می شود مرجع کامل کدهای مخفی و پيغام‌ خطا و ترفند های نوکیا [بایگانی کلیدستان جریان پیغام خطای 691 در زمان اتصال به اینترنت چیه؟ آکادمیا کافه Pana 30 به دلیل خطایی ناشناس بارگیری انجام نشد رفع مشکل فلش مموری قفل شده (Write Protection) Searches related to توصیه‌های کلی برای پیغام‌های خطا

نظرات




نماد