سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

آنچه در پی می آید توصیه‌های کاربردی برای نشان دادن لینک های متنی است:

  • برای به‌نهایت رساندن میزان اطمینان از کلیک کردن کاربر، متن لینک را رنگی کنید و زیر آن خط بکشید. کاربران در وب سایت ها نباید مجبور به حدس زدن یا بالا و پایین کردن صفحه وب بشوند تا بفهمند کجا می‌توانند کلیک کنند.
  • اگر فرض را بر این بگذاریم که متن رنگی است، لزومی ندارد که همیشه زیر آن‌ خط کشید.
  • در دو حالت با خیال راحت می‌توانید خط کشیدن زیر متن لینک را کنار بگذارید و طراحی سایت بهتری را داشته باشید. منو های باز شونده یا دیگر انواع فهرست‌ های لینک‌. البته از این حالت فقط موقعی می‌توانید استفاده کنید که طراحی صفحه به روشنی قسمت‌های کاربردی را نشان دهد. (به خاطر داشته باشید که طراحی سایت شما آن‌قدر که برای شما و اعضای تیم‌تان روشن است ممکن است برای کاربران واضح نباشد). معمولاً کاربران به نوار پیمایش در سمت چپ و فهرستی از لینک‌ها در زمینه رنگی عادت دارند و فرض را بر آن می گذراند که طراحی وب سایت شما شبیه دیگر وب سایت ها است.
  • استثناء: اگر از رنگ‌های قرمز یا سبز که باعث بروز مشکل برای افراد مبتلا به کوررنگی می‌شود، استفاده کنید کشیدن خط زیر متن لینک ضروری است.
  • استثناء: لینک‌هایی که زیرشان خط کشیده شده باشد برای دسترسی کاربرانی که از مشکل بینایی رنج می‌برند از اهمیت بالایی برخوردار هستند، بنابراین اگر دسترسی کاربران، اولویت وب سایت شما محسوب می‌شود یا کاربران زیادی دارید که مشکل بینایی دارند کشیدن خط زیر لینک‌ها را فراموش نکنید.
  • حتی اگر زیر لینک‌ها را خط نکشیده باشید زیر هیچ متن دیگری که لینک نباشد خط نکشید. خط کشیدن زیر متن را فقط مختص به لینک ها کنید. از آنجایی که خط کشیدن زیر متن میزان اطمینان از کلیک کردن کاربر را افزایش می‌دهد، اگر متنی که زیر آن خط کشیده شده است مطابق با توقع کاربر نبوده و لینک نباشد، کاربران گیج و خسته خواهند شد.
  • برای لینک‌های کلیک شده و لینک‌های کلیک نشده رنگ‌های مختلفی در نظر بگیرید.
  • رنگ لینک‌های کلیک نشده باید شفاف‌تر، روشن‌تر و براق تر از لینک‌های کلیک شده باشد و لینک های کلیک شده باید به نظر، استفاده ‌شده (کدر و کهنه) بیایند.
  • رنگ های استفاده شده باید رنگ هائی متفاوت ولی مشتق‌ از یک رنگ باشند و مرتبط به یکدیگر محسوب شوند. استفاده از رنگ‌های کاملاً متفاوت (مثلاً سبز و نارنجی) باعث می‌شود که کاربران به سختی رابطه بین دو نوع لینک را متوجه شوند و شناسایی رنگ استفاده شده برای آنها مشکل می‌شود.
  • طیف رنگ آبی، قوی ترین علامت برای لینک محسوب می‌شود ولی رنگ‌های دیگر نیز تقریباً کارایی لازم را دارند.
  • طبق معمول همیشه، وقتی که از رنگ برای دادن اطلاعات استفاده می‌کنید، بایستی علامات اضافی دیگری نیز برای افراد مبتلا به کوررنگی قرار دهید. اگر رنگ لینک‌ های کلیک نشده را روشن‌ تر و درخشان ‌تر از رنگ لینک های بازدید شده قرار دهید، مشکل حل خواهد شد.
  • هرگز از رنگ لینک ها برای قسمتی که لینک نیست استفاده نکنید.
  • اصولاً برای متنی که لینک محسوب نشود از رنگ استفاده نمی‌کنیم. البته گاهی اوقات با فرض اینکه رنگ استفاده شده با رنگ لینک متفاوت باشد، می‌توانیم از متون رنگی استفاده کنیم به شرط اینکه مشکل کاربردی مهمی ایجاد نکند. مثلاً در یک فهرست بازبینی خلاصه‌شده، بایستی کلمه "صحیح" را به رنگ سبز و و کلمه "خطا" را به رنگ قرمز نشان دهید. (با توجه به اینکه معانی این دو لغت کاملاً با هم متفاوت هستند، استفاده از علامات دیگری برای کاربران مبتلا به کوررنگی ضروری است).
  • حتی اگر از رنگ آبی برای لینک استفاده نکرده باشید هم، از این رنگ برای متن ‌های غیر لینک استفاده نکنید. آبی همچنان قوی‌ترین رنگ برای اطمینان از کلیک کاربر به شمار می‌رود.
  • وقتی که نشانگر موس بر روی لینک قرار می‌گیرد نیازی نیست که از رنگ های خاص یا دیگر روش‌های برجسته‌سازی لینک استفاده کنید. این کار فقط باعث می‌شود که همان‌طور که کاربر موس را به جاهای مختلف صفحه می‌برد، صفحه شلوغ‌ به نظر برسد.
  • استثناء: اگر بیشترین نشانه‌ها برای اطمینان از کلیک کردن کاربر را انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید بخشی از این کاربردی بودن ازدست‌رفته را به وسیله علامت دادن به کاربر هنگام قرارگرفتن نشانگر موس روی لینک جبران کنید. مثلاً اگر زیر لینک‌ها را خط نکشیده اید، کاری کنید که هنگام قرار گرفتن نشانگر موس روی لینک، خطی در زیر آن، دیده شود.
  • وقتی که نشانگر موس روی لینک قرار می‌گیرد به‌ هیچ ‌وجه حروف را بولد نکنید زیرا پهن ‌تر کردن حروف ممکن است باعث بهم ریختن متن شود.
  • همچنین می‌توانید از عناوین لینک‌ها برای کمک به کاربر جهت حدس زدن این که یک لینک به کجا ممکن است ختم شود استفاده کنید.
  • از فونت کوچک برای لینک استفاده نکنید. لینک‌ها را آنقدر به هم نزدیک قرار ندهید که کاربرانی که مشکلات حرکتی در دستشان دارند در انتخاب آنها دچار مشکل شوند. این توصیه‌ ، برای اطمینان حاصل کردن از کاربردی بودن لینک برای افراد مسن‌تر به کار می‌آیند.
  • استثنا: اگر تعداد کاربران کمتری به یک لینک احتیاج پیدا خواهند کرد اشکالی ندارد که از فونت کوچک استفاده کنید. البته اطمینان حاصل کنید که آنها را در مکان‌های ثانویه (مثل پانویس) قرار دهید تا کاربر احساس نکند که مجبور است آنها را مطالعه کند.
  • اگر گروه هدف شما افراد مسن هستند و یا بازدیدکنندگان مسن زیادی دارید اطمینان حاصل کنید که اندازه فونت لینک ها بزرگ (12 به بالا) باشد و متن لینک از تعداد حروف کافی تشکیل شده باشد تا کلیک کردن روی آن آسان باشد.

همه این توصیه‌ها در رابطه با ظاهر لینک ‌های متنی هستند.  محتوای متن لینک خیلی مهم‌تر از ظاهر آن است، اما در این باره در مقاله دیگری صحبت خواهم کرد. (برای مشاوره بیشتر به 6 توصیه برای کاربردی کردن لینک های صفحه اول وب سایت، 6 توصیه برای نوشتن، و 7 توصیه برای جابه‌جایی در وب سایت، مراجعه کنید). به لینک ‌های گرافیکی در مقاله دیگری خواهم پرداخت، ولی معمولاً بهترین کار این است که از متن برای بیشتر لینک ‌ها استفاده کنیم.

پیروی از "توصیه‌های کاربردی کردن ظاهر لینک"‌ نه تنها به کاربران این امکان را می‌دهد که در هر صفحه از وب سایت شما بلافاصله متوجه شوند که چه کاری می‌توانند انجام دهند بلکه  احتمال نادیده گرفته شدن لینک‌های مهم را نیز کاهش می یابد. 


تگ ها : خبرگزاری آريا شبکه‌های اجتماعی، می تواند رقیبی برای روابط واقعی و چهره به چهره ما باشد چهره های معروف در شبکه‌های اجتماعی چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (359) درخواستی ها

نظرات




نماد