سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

آینده شبیه گذشته نخواهد بود، بخصوص در مورد مرورگر هایWWW. در گذشته تنها دو نوع از آن مرورگر ها وجود داشتند: متنی و موزاییکی. ولی اکنون با کثرت مرورگر روبه‌رو هستیم. نت اسکیپ طی دو ماه آخر سال 1994 به ما نشان داد که می‌توان یک شبه با سهم بازار کمتر از 1%، به 70% رسید و حکمران بلامنازع اینترنت شد. از آنجایی که بازارهای دیگر ثبات بیشتری دارند و سهم کمپانی از بازار، افول آهسته‌تری دارد، می‌توان گفت که چنین تغییرات سریعی مختص اینترنت است. در اینترنت، اخبار و نظرات مشتریان بلافاصله در سطح جهانی پخش می‌شود و تنها عامل محدود کننده  "میزان تصاحب بازار"، گنجایش سرور فروشنده و پهنای باند اینترنت اوست. (واقعاً اگر مردم می توانستند به سایت FTP خود بروند نت اسکیپ زودتر گسترش می‌یافت!)

تنها گرایش موجود در اینترنت و WWW این است که هیچ گرایشی در اینترنت وجود ندارد. اینترنت به قدری سریع تغییر می‌کند که غیرممکن است که بتوان حدس زد چه اتفاقی رخ خواهد داد و گرایش‌های جدید ممکن است یک شبه سر بر بیاورند و از بین بروند. با این وجود، تغییراتی که در زیر می بینید باید رخ دهند، بنابراین امیدواریم که آنها گرایشات جدید باشند:

مرورگرهای WWW باید توانایی مدیریت کردن اطلاعات جریانی، مثل ویدئو، را داشته باشند و بسته به پهنای باندشان، برای کیفیت مناسب (مثل فریم بر ثانیه)  باید خود را با سرور منطبق کنند. در آینده فقط سرورهای به‌ درد نخور، یک فایل یکسان را برای تمام کامپیوترها چه با سرعت بالا چه با سرعت پایین خواهند فرستاد.     

کاربران برای تعامل با ASMAPها نیاز به بازخوردها و نظرات کلامی دارند. طبق تمامی تحقیقات کاربری ما هنگام طراحی سایت Sun، جدی‌ترین مشکل این بود که مردم نمی‌دانستند بر کجای imagemap کلیک کنند. به احتمال زیاد این بازخورد شبیه برجسته کردن دکمه‌ها در HyperCard خواهد بود. نسخه جاوای صفحه اول وب سایت Sun به ما ایده ای در رابطه با اینکه چطور می‌توان این کار را انجام داد می‌دهد. (توجه داشته باشیم که تنها وقتی می ‌توانید این جلوه‌ها را ببینید که از  HotJava یا مرورگرهای دیگری که می‌شود با آنها جاوا را دید، استفاده کنید).

ما باید فراتر از مدل‌های تکی برویم، یعنی به قسمت‌هایی از صفحه که نمی‌توان آنها را بالا و پایین برد (که در برنامه صفحه گسترده freeze-pane خوانده می‌شوند) اجازه دهیم که با اسکرولر و لینک ها ترکیب شوند. به عنوان مثال افرادی که تمایل دارند تگ های HTML جدید و غیراستاندارد را تعریف کنند، می‌توانند یک تگ   تعریف کنند تا اطلاعاتی را که نمی‌توان با بالا و پایین کردن آن‌ ها را دید، همیشه در بالای پنجره قابل دیدن باشند ( یا با یک تگ  ،در پایین پنجره). از این تکنیک می‌توان برای ساخت header bar یا footer که برای کاربر، محدودیت حرکتی ایجاد نمی‌ کنند،  استفاده کرد.

نکته اضافه شده در مارس 1996: لطفاً توجه کنید که همه پیشنهادات من در جولای 1995 جهت ساخت قسمت‌های حرکت نکردنی صفحه وب سایت، با قاب های امروزی در نسخه 2.0 نت اسکیپ متفاوت است زیرا قاب ها اصلا کاربردی نیستند و بسیاری از ویژگی‌های مرورگرها (مثل  صفحات مورد علاقه ، بازگشت و رفتن به یک آدرس جدید) کار نمی‌کنند. قسمت‌های ثابت صفحه وب سایت، شیوه پایه ای لینک در باز کردن صفحه را حفظ کرده اند. یعنی آنچه که می ‌بینید (پنجره) همان چیزی است که نیاز به دانستن آن دارید (یک واحد مشاهده صفحه). من چیزی مثل ویژگی banner می‌خواهم که در HTML 3 (اضافه شده در آگوست 2000) و یا قاب های inline در HTML 4 دیده می شد.

ما همچنین نیاز به یک شیوه مقرون به صرفه در استفاده از اطلاعات داریم که منظور من از آن بهینه‌سازی استفاده از منابع است و نه پرداخت به دارندگان اطلاعات (که البته به این نیز نیازمندیم). به عنوان مثال یک مرورگر باید خود را با سرور مطابقت دهد تا بتواند در زمان‌های اوج مصرف، bitmapهای کوچک‌تر دانلود کند و یا کاربر بتواند به آن آموزش دهد که حداکثر 10 ثانیه صرف بارگزاری یک صفحه کند. تعریف صفحه باید به گونه‌ای باشد که اولویت به اطلاعات داده شود و راه‌های دیگری برای نمایش عناصر بزرگ ‌تر نیز وجود داشته باشد تا کاربر بتواند باارزش‌ترین اطلاعات ممکن تحت شرایط موجود را دانلود کند. همچنین امکان دارد که بتوانیم کاری کنیم که مرورگر در طی ساعات عدم فعالیت کاربر، اطلاعات را منتقل کند. انجام این کار نشان دهنده شیوه کاربرد سودآور WWW است: مرور کردن سریع اطلاعات چقدر برای شما اولویت دارد؟ اگر این کار برای شما بسیار ارزشمند است، باید منابع را به کامپیوتر خود اختصاص دهید تا بتواند چیزهای زیادی را دانلود کند. بخشی از این انتقال احتمالاً در طی شب اتفاق می‌افتد (از سرورهائی که در آنها ثبت ‌نام کرده‌اید) و بخش دیگر از طریق انتقالِ breadth-first لینک‌های خروجی از صفحه کنونی شما رخ می‌دهد.

البته با استفاده از رابط‌ های کاربری ما نیاز به مدیریت بهتری برای فهرست وب سایت های مورد علاقه پیشرفته داریم تا بتوانیم از مقدار زیاد اطلاعات به درستی استفاده کنیم. مرورگرها همچنین بایستی با استفاده از infinitely zoomable canvas، از برنامه‌های خواندن متن، نظرسنجی علایق، group annotations، و نمودارهایی که خلاصه ای از فعالیت‌ های کاربر را نشان می‌دهند، پشتیبانی کنند.

 با نگاهی گذرا بر رابط کاربری نت اسکیپ، 9 مکانیزم برای نمایش لینک را می بینیم. این  تعداد ممکن است زیاد به نظر برسد اما یک فصل یک کتاب آموزشی استاندارد در مورد بازدید از قسمت‌های مختلف وب سایت، حداقل 15 مکانیزم را به نمایش می گذارد که در مرورگرهای WWW کنونی نشانی از آنها نمی‌ بینیم. البته همه این مکانیزم ها نیز نباید در سیستم‌های هایپرتکست وجود داشته باشند (بیماری "ویژگی نمائی" یک بیماری طراحی است که باید از آن اجتناب شود)، اما اگر مرورگرهای WWW می‌خواهند که در آینده نیازهای کاربران را برآورده سازند باید واجد ویژگی‌ های بیشتری برای بازدید از وب سایت ها باشند.

یکی از اصول پایه ای طراحی صفحات WWW این است که بتوان در یک صفحه ثابت باقی ماند، خب پس چطور شد که من توانستم این ستون طولانی را بنویسم؟ خب، ما به این نتیجه رسیدیم که افرادی که واقعاً به موضوعی علاقه‌مند باشند متن ‌های طولانی ‌تر را نیز می‌ خوانند. نیمه دوم این متن برای کسانی نوشته شده بود که حقیقتاً به هایپرتکست در اینترنت علاقه‌مند هستند. 


تگ ها : مقاله ویژگی های نسل بعدی مرورگرها ۵ ویژگی جدید مرورگر مایکروسافت Edge CSS3 نسل جدیدی از CSS نسل جدید سیستم‌ عامل مایکروسافت با ویندوز کلود معرفی تلفن‌های سازمانی بر پایه مرورگر (HPBX) نسخه جدید مرورگر فایرفاکس با پشتیبانی از ویژگی WebVR منتشر ادوبی برای مرورگر مایکروسافت ویژگی جدیدی ساخته است ما در حال ایجاد یک اینترنت کاملا جدید هستیم. — Mozilla شبکه گستر نسل جدید مشخصات 5G نهایی شد؛ منتظر نسل پنجم شبکه تلفن همراه در سال 2018 فایرفاکس کوانتوم، گوگل کروم را به چالش سرعت دعوت می کند مرورگر فایرفاکس 8.0 با چند ویژگی‌ و قابلیت جدید و مهم برای سیستم نسل دوم نوکیا 6 با بهبود پردازنده و مشخصات جدید می آید! اینترنت نسل پنجم یا ۵G چیست؟ monologue فنجون » قابلیت‌ها پنج مشکل اساسی مرورگر مایکروسافت اج مرورگر کروم اندروید با ویژگی‌های جدید بروزرسانی شد تلویزیون سامسونگ: Quantum Dot SUHD، 4K، تلویزیون منحنی و هوشمند دانلود Puffik Browser. مرورگر Puffin Web باز می کند ویژگی های جدید با بررسی مزایا و معایب مرورگرهای معروف اینترنت انتشار نسخه‌ی ۱۰.۵ نهایی اپرا؛ مژده به کاربران ایرانی – کاوشگر شایعه: نسل بعدی آیفون ایکس دو سیم کارته خواهد بود مرورگر فایرفاکس کوانتوم منتشر شد آیفون های جدید چه ویژگی دارند؟ تماشا ویژگی‌های ماشین لباسشویی ال جی TwinWash ؛ نسل آینده ماشین های BBC فارسی دانلود فیلم ویژگی های مرورگر جدید مایکروسافت از آپارات پنج ویژگی جدید مرورگر موبایل فایرفاکس ویژگی های UTM های نسل جدید چیست؟ خرید ویندوز 10 انجمن کادوس آیفون Rolex Milgauss نسخه جدید مرورگر مایکروسافت Internet Explorer 11.0.9600.16428 دانلود مرورگر اپرا مکس بروز رسانی شد؛ با ویژگی های جدید امنیتی ارتقاء نسل جدید اینترنت 5G به روز رسانی مرورگر گوگل در حال توسعه‌ نسخه واقعیت مجازی مرورگر کروم برای اندروید است woff2، نسل جدید وب فونت خصوصیات و ابتکارات تازه در گوشی‌های جدید اپل مقالات تکنولوژی ماشین حساب های نسل جدید کشف آسیب پذیری بحرانی در مرورگر وب گوشی های سامسونگ فایرفاکس کوانتوم نسل X،Y،Z یکی از جامعترین نظریه‌های جامعه شناسی ومنابع انسانی است که نسخه آینده فایرفاکس را الان آزمایش کنید! ویژگی‌های احتمالی ويژگي‌هاي نسل پس از بحران مالي جهاني چطور یک فرمت مناسب برای تصاویر وب سایتمان ایجاد کنیم همشهری همراه نگاهی به تمام نسل‌های اینترنت موبایل؛ از نسل صفر تا نسل پنجم آپدیت جدید گوگل مپ با یک ویژگی خاص 55UF85000GI : ال جی SUPER UHD 4K ال جی ایران مختصری از انتشار firefox quantum نسل جدید مرورگر firefox تولید نسل جدید گوشی نوکیا ۶ با سخت افزار قدرتمند با جدیدترین ویژگی‌های ویندوز ۱۰ آشنا شوید نسل های وب ویژگی‌های نسل گوسفند هزاره گی انتشار نخستین ویدئو از جنگنده نسل پنجم روسی سوخو 57 + فيلم نسل بعدی آیفون ايتنا گوگل در مراسم Google I/O از مشخصات نسل بعدی اندروید (Android O) خبر مشخصات نسل جدید از پردازنده های شرکت اینتل به بیرون درز کرده است دستیار شخصی Gemini؛ نسل جدید کامپیوترهای جیبی بررسی مزایا و معایب مرورگرهای معروف دنیا ارائه شبکه‌های نسل پنجم (5G) در سال 2020؛ نگاهی به ویژگی‌های نسل جدید

نظرات




نماد