سعید-رضایی-ساری-خونیرث-برنامه-نویسی-کد-نویسی-فروش-اسکریپت-دانلود-Saeid-rezaei-khunires-admin-manager
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
برندها-ایرانسل-اسنپ-اپلیکیشن-اسکریپت-آپارات-همراه-اول-بانک-ملی-پاسارگاد-هواوی-دیجیاتو-زرین-پال-نت-برگ-دونیت-کافه-بازار-هدفون-آهنگ-عکس-فیلم-کد-نویسی-طراحی-وب-برنامه-نویسی-پونیشا-پاپکو-دیجی-کالا-ورزش-فوتبال-90-نتیجه-فوتبال-بازی-شیپور-دیوار-آگهی-رایگان-خونیرث

برگشت به لیست

تمام تصمیمات گرفته شده برای طراحی، حیاتی به شمار نمی‌روند. البته اهمیت بسیاری دارد که کارهای مهم را درست انجام دهید وگرنه بازدیدکننده‌ای در سایت نخواهید داشت. ولی انجام صحیح کارهای غیر ضروری، در کنار افزایش کاربردی بودن سایت و طراحی آن به راحتی کاربر نیز کمک می‌کند. یک مثال عالی در این زمینه، نشان دادن مسیر به وسیله نمایش مرحله‌ای است.   

نمایش مرحله‌ای نمی‌تواند به سؤالات کاربران پاسخ دهد و یا به یک ساختار اطلاعاتی گیج‌کننده سر و سامان ببخشد. تنها کاری که از دست نمایش مرحله‌ای بر می‌آید این است که کار را برای کاربر در گشتن در وب سایت تسهیل کند البته با فرض اینکه محتوای وب سایت و ساختار کلی آن قابل قبول باشد. این میزان از کارایی برای چیزی که فقط به اندازه یک خط در طراحی سایت جای شما را می‌گیرد به نظر کافی می‌رسد.

از نمایش مرحله‌ای همیشه به عنوان روش ثانویه برای جستجو در وب سایت استفاده شده است دقیقاً مثل نقشه سایت. برای گشتن در وب سایت بازدیدکنندگان عموما از منوهای اصلی و قسمت جستجو که قطعاً از نقطه نظر کاربردی بودن اهمیت بیشتری دارند، استفاده می‌کنند. ولی گاهی، خصوصا در مواقعی که روش جستجوی اصلی نیاز کاربران را رفع نمی‌کند، افراد روی به نقشه وب سایت یا نمایش مرحله‌ای می ‌آورند.

علیرغم نقش ثانویه نمایش مرحله ای، من از سال 1995 به چند دلیل ساده آنها را توصیه کرده ام.

  • نمایش مرحله‌ای با کمک مفهوم مراحل بالاتر، محل کنونی افراد را به آنها نشان می‌دهد و به آنها کمک می‌کند که متوجه شوند نسبت به بقیه وب سایت هم‌ اکنون در کجا قرار گرفته اند.
  • در نمایش مرحله‌ای می‌توان تنها با یک کلیک به محل‌های قبلی بازگشت و بنابراین می توان آن را نجات ‌بخش کاربرانی دانست که از طریق موتورهای جستجوگر وارد یک قسمت بسیار خاص و نامتناسب در وب سایت شده‌اند.
  • نمایش مرحله‌ای هیچ وقت در آزمایش کاربری ایجاد مشکل نکرده است. این امکان وجود دارد که افراد این عنصر طراحی را نبینند، ولی با دیدن آن هیچ‌گاه گمراه نشده اند و در استفاده از آن نیز به مشکلی برنخورده اند.
  • نمایش مرحله‌ای فضای بسیار کمی از صفحه را اشغال می کند.

بنابراین ارزیابی رابطه بین هزینه و سود، نشان از سودمند بودن نمایش مرحله‌ای دارد. جنبه‌های منفی این روش به طور خیره کننده‌ای جزئی هستند. با اینکه آنها فضا اشغال می‌کنند ولی آن فضا بسیار ناچیز است. وقتی که یک صورت کسرِ متوسط را تقسیم بر یک مخرج کسر بسیار کوچک بکنید نتیجه کسر بسیار زیاد و قابل ملاحظه خواهد بود.

اصلی‌ترین اختلاف نظر در مورد نمایش مرحله‌ای این است که بسیاری از کاربران بدون توجه از کنار آنها می ‌گذرند. پس چرا باید کاری انجام دهیم که فقط اقلیتی از کاربران از آن بهره خواهند برد؟

همان طور که سال‌های زیادی این را گفته‌ام، نمایش مرحله‌ای با دیگر عناصر کم استفاده طراحی تفاوت دارد فقط به این دلیل ساده که ندیدن آن برای کاربر ایجاد دردسر نمی‌ کند. 

 

محبوبیت روزافزون

نبرد علیه نمایش مرحله‌ای با شکست روبرو شده است. در تحقیقاتمان شاهد این موضوع هستیم که هر ساله افراد بیشتری از نمایش مرحله‌ای استفاده می‌کنند. از آنجایی که نمایش مرحله‌ای اهمیت کافی نداشته که تحقیق جداگانه‌ای بر روی آن انجام شود من ارقام دقیق برای میزان استفاده کنونی از آن توسط کاربران را ندارم، ولی میزان آن قطعاً در طی زمان رو به رشد بوده است.

به عنوان مثال در آزمایش یک طراحی سایت فروشگاهی در ماه گذشته یکی از کاربران با نارضایتی گفت: "این وب سایت آن ویژگی را که توسط آن می‌توانستم به صفحه قبل برگردم ندارد."

این درخواست برای دکمه بازگشت مرا گیج کرد زیرا این دکمه به طور خیلی واضحی در بالای مرورگر طراحی می‌شد و این شخص قبلاً در یک آزمایش از آن استفاده کرده بود. همچنین به مدت شش سال است این توصیه اثبات شده است که باید از قرار دادن مجدد ویژگی‌های مرورگر در طراحی صفحه خودداری کرد.

اما سریعاً برایم روشن شد که منظور کاربر دکمه‌ بازگشت نبود. این کاربر در توضیح مشکلش، به بالای صفحه جایی که معمولاً نمایش مرحله‌ای، صفحات وب سایت را نشان می‌دهد اشاره کرد و خواستار دیدن فهرستی از لینک‌ها به صفحات قبلی شد.

به عبارت دیگر کاربر خواستار نمایش مرحله‌ای بود. او آن را قبلاً دیده بود ولی اسمش را نمی ‌دانست بنابراین با استفاده از لغاتی راجع به آن سؤال کرد که اگر آن عبارات را به معنی خود کلمه در نظر بگیریم معنی غلطی از آنها استنباط خواهد شد.

این مثال بی‌نقصی برای این توصیه از کاربردی بودن حساب می‌آید: از خواسته‌های کاربر تبعیت نکنید. به آنچه که شرکت‌کنندگان در تحقیق انجام می‌دهند بیشتر توجه کنید تا به آنچه که می‌گویند.

 

هماهنگی باعث شناخت می‌شود   

رفتار انسان در طی سال‌ها تغییر نمی‌کند. کتاب جدید من نشان می‌دهد که چند مورد از توصیه‌ها برای طراحی وب سایت متعلق به اواسط دهه 90، دچار تغییر شده‌اند. ولی عموماً توصیه‌های کاربردی بودن طی سال‌های متمادی یکسان می ‌مانند.

چرا امروز افراد به حدی از نمایش مرحله‌ای استفاده می‌کنند که وقتی وب سایتی از آن‌ها استفاده نمی‌کند نیاز به آن را حس می‌کنند؟

همین سادگی نمایش مرحله‌ای است که باعث می‌شود مردم به آنها عادت کنند. ساختار نمایش مرحله‌ای به گونه‌ای است که در طراحی سایت نمی‌توان نظم آن را به هم ریخت. چیز پر زرق ‌و برقی وجود ندارد فقط یک خط از لینک‌های متنی.

نمایش مرحله‌ای تقریباً همیشه به یک نحو طراحی می شود، با یک خط افقی که

  • از بالاترین مرحله به پایین‌ترین مرحله پیش می ‌رود.
  • از صفحه اصلی وب سایت شروع‌ شده و به صفحه کنونی ختم می‌شود.
  • برای هر صفحه یک لینک متنی ساده وجود دارد (به جز صفحه کنونی، زیرا هیچ‌گاه نباید لینکی طراحی شود که هیچ کار خاصی انجام ندهد)
  • یک جداکننده ساده و یک کاراکتری دارد و مراحل را از هم جدا می‌کند. (معمولاً ">")

این هماهنگی به معنی این است که وقتی افراد به وسیله نمایش مرحله‌ای، آدرسی ببینند آن را می ‌شناسند و بلافاصله می ‌دانند که چطور از آن استفاده کنند. هماهنگی، قدرت شناخت و پیش بینی می‌دهد که اینها به نوبه خود کاربردی بودن را به ارمغان می‌آورند. و این بدان معناست که بایستی در طراحی نمایش مرحله ای از قوانین تبعیت کنید.

نمایش مرحله‌ای همچنین برای اینترانت ها نیز مفید است. 80% اینترانت هایی که امسال برنده جایزه شدند از نمایش مرحله‌ای در طراحی های خود استفاده کرده اند. (برای مقاله‌ای جداگانه در این باره به معماری اطلاعات در اینترانت مراجعه کنید.)

 

دایرکتوری یا سابقه

بعضی وقت‌ها از من سؤالی پرسیده می‌شود مبنی بر اینکه آیا نمایش مرحله‌ای در وب سایت باید از مدل داستان افسانه‌ای هانسل و گرتل تبعیت کند یا خیر؟ در آن داستان بچه‌ها به امید اینکه بعداً بتوانند تکه‌های نانی را که بر زمین می‌اندازد پیدا کنند به عمق جنگل عجیبی پیش رفتند.

در طراحی یک رابط کاربری، جدی گرفتن زیادی استعاره خطرناک محسوب می‌شود و نمایش مرحله‌ای دقیقاً مصداق این مورد است.  ارائه سابقه کاربر به او، به سبک هانسل و گرتل، اساساً کاری بی‌ حاصل است زیرا این دوباره‌کاری برای دکمه بازگشت که دومین ویژگی پرکاربرد اینترنت است،  محسوب می‌شود.

سابقه کاربر می‌تواند گیج‌ کننده نیز باشد زیرا باعث می‌شود که کاربران وارد سیکل معیوب شوند یا به قسمت‌های اشتباهی وب سایت بروند. ارائه هر نکته بی اهمیت در یک روند گیج‌کننده در بالای صفحه، کمکی به حال کسی نمی‌کند.

و نهایتاً اینکه ارائه سابقه برای کاربرانی که مستقیماً وارد یک صفحه به خصوص از وب سایت شده‌اند فایده‌ای ندارد. البته نمایش مرحله‌ای می ‌تواند با استفاده از امتیاز کاربردی بودن خود و با طراحی درست شما، محل کنونی کاربر در ساختار وب سایت را برای او ترسیم کند.

نمایش مرحله‌ای باید دایرکتوری سایت را نشان دهد و نه آنچه کاربر تا به حال انجام داده (به عبارت دیگر از نمایش مرحله‌ای برای نشان دادن مکان استفاده کنید و نه نشان دادن راه‌های طی شده)

برای وب سایت هائی که دایرکتوری ندارند نمایش مرحله‌ای تنها موقعی مفید است که بتوانید راهی برای نشان دادن رابطه صفحه‌ کنونی با مفاهیم کلی دیگر پیدا کنید. به عنوان مثال اگر به کاربران اجازه دهید میزان زیادی از اطلاعات در رابطه با محصولات را به وسیله تعیین کردن ویژگی‌ها، غربال‌ کنند (البته ویژگی‌های منتخب کاربر) نمایش مرحله‌ای می‌ تواند فهرستی از ویژگی‌هایی که تاکنون انتخاب شده‌اند را نشان دهد. نمایش مرحله‌ای یک وب سایت اسباب‌بازی می‌تواند به این شکل باشد:

 خانه < دختر < 5-6 ساله < بیرون از خانه

(توجه داشته باشید که لینک ها علاوه بر این که باید رنگی باشند، زیر آنها نیز بایستی خط کشیده شود، ولی من به خاطر اینکه نمی‌خواستم با لینک ‌های متن اشتباه گرفته شوند این کار را نکردم.)

وقتی به آینده نگاه می ‌کنیم می ‌بینیم که افراد حتی بیش از پیش از نمایش مرحله‌ای استفاده خواهند کرد زیرا نمایش مرحله‌ای ابزار مهمی برای بازدید از وب سایت در ویندوز ویستا به شمار می‌رود. بیشتر کاربران تمایزی میان سیستم‌های عامل، اپلیکیشن ها، محتوا و وب سایت ها قائل نیستند بنابراین دانش خود از تکنیک‌های تعاملی ویستا را روی وب سایت شما پیاده می‌کنند.

اگر تا به حال از نمایش مرحله‌ای استفاده نمی‌کردید وقت آن است که شروع به این کار بکنید. نمایش مرحله‌ای کاربردی بودن وب سایت شما را کمی بهبود می‌بخشد، توقع کاربران را در آینده برآورده می‌سازد و از همه مهم‌تر اینکه آزاری به کسی نمی‌رساند.


تگ ها : مقاله سودمندی رو به رشد نمایش مرحله ای تحلیل نظریه رشد اخلاقی کولبرگ با رویکرد قرآنی کودک و نمایش خلاق ۱۵ تکنیک عالی برای ایده پردازی بزرگ‌ترین رویداد علمی آموزشی زیست‌شناسی متوسطه بررسی طرح های بازاریابی آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش اول) [PDF]Blue Ocean Strategy (BOS) آبی استراتژی اقیانوس مقالات [PDF]تاثیر آموزش كارآفرینی و سودمندی آن بر قصد كارآفرینانه ی دانشجویان كشا مهندسی ارزش آینده‌پژوهی پست‌مدرنیسم رویکرد یادگیری اجتماعی [PDF]آﯾﻨﺪه ﭘﮋوﻫﯽ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ پرورش قارچ، زحمت کم درآمد خوب/ برای کارآفرینی با 1.5 میلیون سرمایه محمد کیان راد [PDF]تحليل بنيادي [PDF]مروري بر مدل هاي خطي تجاري سازي بررسی بیولوژیکی و تاثیر شرایط محیطی بر روی صید و مهاجرت ماهی [PDF]بررسی [PDF]ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻱ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻋﻠﻤﻲ اداره کل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی بیماری کرون [PDF]مدیریت منابع اطلاعاتی کانون پتنت ایران 4 صورت مالی بسیار مهم و کاربرد آنها در تحلیل بنیادی [PDF]دو و میدانی [PDF]نهضت تجدد، مبانی نظری معماری وعلوم رفتاری 1 جایزه مصطفی (ص)، نمایش اقتدار علمی جهان اسلام [DOC]uploads/User/44/ارزشیابی آموزشی و مراحل انج.docx WikiZero [PDF]اصل مقاله (11414 K) [PDF]Small Scale seed enterprise book in dari سوالات متداول تحقیق طرح های بازاریابی آشنایی با تئاتر درمانی در درس فلسفه چه می آموزیم و از آموزش آن چه بهره ای می بریم؟ Burt Rutan: برت راتن آینده فضا را پیش بینی می کند [PDF]تأثیر فرایند حل و فصل دعاوی قضایی بررشد اقتصادی کشورهای گروه D8 درباره ما ترجمه اول [PDF]و ﻧﻮع ﺑﺎزﺧﻮرد ﺑﺮ اﺟﺮا و ﻳﺎدﮔﻴﺮي ( اﻟﮕﻮي ﻣﺎﻫﺮ و اﻟﮕﻮي از ﺧ ) مصرف تظاهری در آرای «تورستین وبلن» و موضوع پس‌انداز چه نیازی به یک بوم اکوسیستم کارآفرینی هست؟ طرح های بازاریابی [PDF]96 [PDF]اصل مقاله (392 K) مطالعه در مورد مدل های چرخه حیات سازمانی [PDF]سرمقاله [PDF]وري ﮐﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪ در ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪي اﯾﺮان ﻋﻮاﻣﻞ ﭘﯿﺸﺮان اهداف دولت الکترونیک تاریخچه آموزشهای مهارتی آنچه باید در مورد سرطان پیشرفته (متاستاز) بدانیم [PDF]اصل مقاله دیروز و فردا » [PDF]World Bank Documents & Reports تحلیل روانشناختی شخصیت های نمایشنامه ی « اطلسی های لگدمال شده [PDF]نظریه های شخصیت | پلیس فتا [DOC]اثر بخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی استراتژي کاهش فقر و رشد اقتصادی [PDF]سال نامه رشد هزارنقش [DOC]107 KB رژیم صهیونیستی و اصلاحات ارضی شاه (2) مقاله چرخه حسابداری شخصیت فروید Flashcards Searches related to سودمندی رو به رشد نمایش مرحله‌ای

نظرات




نماد