سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

مقدمه

تحقیقات قبلی ما در رابطه با اینکه افراد چگونه در اینترنت مطالعه می‌کنند نشانگر این بود که تمایل آنها بیشتر به فهمیدن مطالب با یک نگاه است تا اینکه بخواهند کل مطلب را بخوانند و همچنین افراد مطالب کوتاه و مرتبط را دوست دارند و از نوشته‌های آکنده از تبلیغات متنفرند. کاربردی بودن نسخه‌های جدید وب سایت هائی که سبک نوشتاری آن‌ها  موجز، بی‌طرفانه (و نه تبلیغاتی) و قابل خواندن در یک نگاه شد، بهبود یافت. هنگامی که هر سه روش برای بهبود نوشتار در نسخه نهایی وب سایت با هم به کار گرفته شدند کاربردی بودن به میزان 124% افزایش یافت. این نتایج ما را به فکر واداشت تا این تغییرات را در صفحات وب سایت  Sun نیز به کار بگیریم.

 

به کاربردن توصیه‌هایی برای نوشتار

نکته مشترک میان ایجاز، قابل خواندن بودن در یک نگاه و انصاف این است که هر سه این موارد بار شناختی کاربر را کاهش می‌دهند یعنی باعث شوند که کاربر راحت‌تر و سریع‌تر متوجه مطلب شود. (متن مختصر اطلاعات کمتری برای پردازش دارد، متنی که با یک نگاه قابل خواندن باشد توجه را به سمت اطلاعات کلیدی جلب می‌کند، تشکیک در رابطه با اعتبار نوشته‌های تبلیغاتی حواس کاربر را از پردازش اطلاعات پرت نمی‌کند).  بنابراین هدف ما بازسازی صفحات وب سایت کنونی بود تا بتوانیم بار شناختی را به حداقل رسانده و سرعت و کارایی را افزایش دهیم.

 

نسخه اولیه وب سایت  تحت آزمایش، دارای سه صفحه بود و از صفحات کنونی با تغییرات جزئی استفاده می کرد. یک صفحه اصلی مخصوص و یک بنر ساخته شدند و لینک ‌های خروجی آن پاک شدند تا ارزیابی کنندگان فقط و فقط روی آن وب سایت تمرکز کنند.

نسخه بازنویسی شده وب سایت از هشت صفحه تشکیل شده بود که به طور میانگین خیلی کوتاه‌ تر از نسخه اولیه بودند (بدون احتساب صفحه اصلی، هر صفحه به طور متوسط شامل 346 لغت بود ولی در نسخه اصلی هر صفحه 2232 لغت داشت). تعداد کل لغات وب سایت 2425 بود که 54% از میزان کل لغات نسخه اولیه بود.

موجز: سخت ‌ترین توصیه، پیروی از ایجاز بود زیرا ما نگران آن بودیم که بیش از اندازه اطلاعات حذف کنیم. از جدا کردن صفحات، جوری که به نظر طبیعی برسد شروع کردیم. و پس از آن با نگه داشتن تعادل میان حفظ اطلاعات مفید و خواندن راحت و سریع صفحات، برخی از اطلاعات را حذف کردیم. انجام این کار نه تنها نیازمند استفاده کمتر از لغات بود بلکه می‌بایست بسیاری از اطلاعات جزیی را نیز حذف می ‌کردیم. در اینجا مثالی از هر دو وب سایت می‌بینید.

اصلی

مدیریت امکانات نیز حاکی از رشد بالا است. برای حصول اطمینان، امروزه ریزپردازنده‌ها در این سیستم‌ها (که خودشان نیز به یک سیستم کنترل مرکزی متصل هستند) دیده می‌شوند: ترموستات برقی، سیستم بی‌ سیم، سیستم آب پاش اتوماتیک جهت اطفای حریق، چراغ‌ تایمردار مستقل و سیستم اعلام خطر. اما شبکه‌ای در خانه را در نظر بگیرید که تمام این چیزها و حتی بیشتر از آنها را در کنار امکانات هماهنگ و سیستم کنترل محیط، گرد هم می‌آورد. ...

 

دوباره طراحی شده

مدیریت امکانات نیز از وسایل جدید استفاده خواهد کرد. ترموستات برقی، سیستم بی‌ سیم، سیستم آب پاش اتوماتیک جهت اطفای حریق و سیستم اعلام خطر، همه اینها در کنار یک سیستم کنترلِ هماهنگ شده با سیستم کنترل مرکزی گرد هم خواهند آمد. ...

 

قابل دیدن در یک نگاه: تغییرات زیادی داده شد تا متن خلاصه شود و توجه کاربر به قسمت‌های مهم متن جلب شود. از آنجایی که کاربران در تحقیقات قبلی اشاره کرده بودند که فهرست مندرجات و قسمت‌های خلاصه ‌شده مفید هستند، این بخش‌ها را به نسخه جدید اضافه کردیم.  همچنین از متن‌های فهرست شده، شماره گذاری شده، بولد شده و رنگی شده برای تأکید بر لغات کلیدی، تیتر های اضافه شده و پاراگراف‌های کوتاه‌تر سود بردیم. انجام این تغییرات نسبتاً آسان بود و باعث شد که طراحی سایت تمیز تر و باز تر به نظر برسد.

بی‌ طرف: حذف کردن قسمت‌های تبلیغاتی از متن در طراحی کار دشواری نبود. صفات، (مثل عالی، تمام عیار) عبارت‌های مد روز (مثل پارادایم) و ادعاهایی که گواهی برای اثبات خود نداشتند حذف شدند. البته این امکان وجود ندارد (و مطلوب نیز نیست) که تمام نوشته‌های تبلیغاتی یک وب‌ سایت تجارتی را حذف کنیم. درست همانند چالشی که در خلاصه‌نویسی داشتیم، گاهی اوقات پیدا کردن تعادل منطقی دشوار می‌نمود.

 

ارزیابی وب سایت ها

جهت ارزیابی وب سایت اولیه و بازنویسی شده، 21 کاربر فنی در یک آزمایش دو موضوعی (وب سایت اولیه یا بازنویسی شده) شرکت کردند. عناوین شغلی کاربران شامل مدیر سیستم، تحلیل‌گر سیستم‌ ها، برنامه‌ نویس و برنامه‌نویس ارشد بود.

دو ماموریت ابتدایی شرکت‌کنندگان این بود که به دنبال اطلاعات به خصوصی در وب سایت بگردند. به عنوان مثال یکی از مأموریت‌ها این بود که این جمله را پیدا کنند: "بنا به گفتة این وب سایت، چگونه در آینده کاربرانی که از رسانه‌های جدید رومیزی استفاده می‌کنند، قادر به درک رابط‌ های LAN/WAN  خواهند بود؟" مأموریت بعدی در رابطه با قوة تشخیص بود که در آن شرکت‌کننده می‌بایست اطلاعات مرتبط را پیدا کرده و پس از آن داوری خود در رابطه با آن را اعلام کند. سؤال این بود: "بازار جاوا مشخصات زیادی در رابطه با ویژگی های جاوا ذکر می کند. به نظر شما مهم‌ترین خصیصه ذکر شده کدام است؟ چرا این ویژگی را مهم‌تر از سایر ویژگی‌ها می‌دانید؟" پس از این مأموریت، یک پرسش ‌نامه به شرکت کننده داده شد.

پس از آن، شرکت‌کننده جهت آمادگی برای یک آزمون کوتاه به مدت هشت دقیقه به صفحات وب سایت نگاه کرد. مثلاً یکی از سؤالات این بود: " بر طبق آنچه در این وب سایت خواندید، کدام حوزه اپلیکیشن در محاسبه شبکه‌ ای کمتر گسترش یافته است؟ 1) دولت  2) تجارت  3) مصرف‌کننده  4) تحصیلات"

 

نتایج

همان طور که انتظار می‌رفت نسخه بازنویسی شده وب سایت در تمام چهار معیار اصلی عملکرد بهتری از نسخه اولیه داشت.

 

میزان اعتبار برای آزمون‌های t
<.05
** < .01

موقعیت

زمان انجام مأموریت

خطاهای مأموریت

حافظه

رضایت شخصی

اولیه
)موقعیت کنترل (

637

0.91

0.33

4.9

(315)

(0.70)

(0.35)

(2.5)

بازنویسی شده

315**

0.10**

0.65**

6.7*

(110)

(0.32)

(0.19)

(1.4)

 

بر طبق این جدول، نسخه بازنویسی شده در تمام معیارها عملکرد بهتری از نسخه اولیه داشت. این جدول امتیاز متوسط برای معیارهای زیر را نشان می‌دهد. (انحراف معیار در داخل پرانتز نشان داده شده است)

زمان انجام مأموریت: میزان ثانیه‌های طول کشیده شده برای انجام سه مأموریت توسط کاربران

خطاهای  ماموریت: در صد به‌دست‌آمده بر اساس تعداد پاسخ‌های نادرست داده شده در دو مأموریت جستجو

حافظه: از معیارهای شناسایی (امتیاز به دست آمده از سوالات چهار جوابی) و قدرت به خاطر آوردن (در صد ویژگی‌هایی از جاوا که به خاطر آورده شدند) در یک آزمون تشکیل می‌شود.

رضایت شخصی: میانگین امتیاز رتبه بندی (در بازه 0 تا 10) که کاربران برای چهار معیار موجود در پرسش‌ نامه در نظر گرفتند: کیفیت وب سایت، سهولت استفاده، جذابیت وب سایت و رضایت کاربر.

برای فهمیدن اینکه در مقیاس در صد، وب سایت بازنویسی شده چقدر بهتر یا بدتر از وب سایت اصلی است، تمام امتیازات به دست آمده را با معیارهای اصلی مطابقت دادیم. برای هر معیار، نمره میانگین اولیه موقعیت را مساوی با 100 قرار دادیم و نمره میانگین موقعیت بازنویسی شده را به وسیله تقسیم، نسبی کردیم. اطلاعات ما نشان داد که نسخه بازنویسی شده وب سایت در هر چهار معیار "بهتر" بود: زمان انجام مأموریت (80% بهتر)، خطاهای ماموریت (809%)، حافظه (100%) و رضایت شخصی (37%)

امتیاز کاربردی بودن کلی، به وسیله محاسبه میانگین هندسی امتیازات مربوط به چهار معیار، برای هر یک از نسخه‌های وب سایت محاسبه شد. با در نظر گرفتن کاربردی بودن کلی، نسخه بازنویسی شده به میزان 159% بهتر از نسخه اولیه بود.

نظرات کاربران نیز بر علاقه آنها به نسخه بازنویسی شده صحه گذاشت. کاربران به خصوص به تغییرات داده شده در متن جهت بالا بردن قابلیت خوانده شدن در یک نگاه علاقه بیشتری نشان دادند. آنچه می ‌بینید، یکی از بی‌شمار نظرات داده شده در این باره است: "نکته اصلی متن، مدام به چشم می‌آید و خیلی راحت می‌توان آن را دنبال کرد ."

 

نتیجه‌گیری

با استفاده از این تحقیق متوجه شدیم که طراحی دوباره برخی از صفحات وب سایت Sun (جهت قابل خواندن تر کردن آن در یک نگاه، خلاصه تر و بی طرفانه تر کردن آن) باعث بروز تغییرات عمده و مثبت در جهت بهبود عملکرد کاربران فنی و رضایت آنان و همچنین بالا رفتن میزان کاربردی بودن آن شد. 

البته جواب دادن به سؤال "یک متن چقدر باید خلاصه شود؟" به نظر مشکل می‌رسد. طول متن نهایی 54% متن اولیه بود. ما تلاش خود را کردیم تا مطالب را با دقت حذف کنیم ولی احتمال این نیز وجود دارد که برخی از اطلاعات حذف شده برای برخی از کاربران مفید بوده باشد. اما کاربران نسخه کوتاه ‌تر را ترجیح دادند و حتی اظهار کردند که این نسخه از نسخه اولیه کامل‌تر است. (در رابطه با سوال "به نظر شما این وب سایت چقدر مطالب مربوط به موضوع را پوشش داده است؟"، نسخه بازنویسی شده امتیاز 7 از 10 را به دست آورد، ولی امتیاز نسخه اصلی 6 بود.) بنابراین نوشتار کوتاه و مختصر، می تواند نوشتار جامعی نیز باشد.

نتایج مربوط به خطاهای مأموریت شگفت‌انگیز است. براساس مشاهده شرکت‌کنندگان، ما بر این باور هستیم که دلیل عمده خطاهای رخ داده در نسخه اولیه، بی‌ حوصلگی و عدم تمایل کاربران برای صرف وقت جهت خواندن مطالب طولانی و در عوض، تلاش برای حدس پاسخ صحیح است. و در نهایت اینکه، طبق تحقیقات ما در بسیاری از موارد، تنها با بازنویسی مطالب اولیه موجود در وب سایت، می‌توان کاربردی بودن آن را دو برابر کرد.

  • اولین تحقیق ما کاربردی بودن یک وب‌ سایت مربوط به اطلاعات جهان ‌گردی را 124% افزایش داد.
  • تحقیق حال حاضر ما کاربردی بودن گزارشات فنی را به میزان 159% افزایش داد.

تحقیق اول متن را مختصر، قابل خواندن در یک نگاه و منصفانه کرد، در حالی که تحقیق دوم علاوه بر پیروی از این توصیه‌ها از چندین توصیه دیگر مثل استفاده از هایپرتکست برای فاصله‌گذاری میان مطالب بلند و تبدیل آنها به مطالب کوتاه‌تر و همچنین استفاده بیشتر از صفحات متمرکز نیز، استفاده کرد.

آنچه در پی می‌آید نقل قولی دیگر برای اثبات ادعای ما است، مبنی بر اینکه با تبعیت از توصیه‌هایی برای نوشتن، با خوانندگان خود ارتباط بیشتری برقرار خواهید کرد. مایک گریسن به تازگی این ایمیل را فرستاده است:

من مدیر یک وب ‌سایت داخلی در بوئینگ هستم. من تلاش خود را می‌کنم تا از پیشنهادات شما در رابطه با کاربردی کردن صفحات وب پیروی کنم. چند هفته پیش اتفاق جالبی رخ داد.

من تغییراتی در صفحه اصلی وب سایت اعمال کردم تا مطالب آن با یک نگاه بیشتر به چشم بیایند. در واقع یک تغییر بسیار ظریف انجام دادم. با اینکه چیزی به جز ساختار صفحه را تغییر نداده بودم، بسیاری از کاربران از من به خاطر قرار دادن مطالب بیشتر در صفحه  قدردانی کردند.

از آنجایی که مطالب شما منطقی و معنادار هستند به شما ایمان داشتم، ولی این تجربه جالبی برای تأیید نظریات شما بود.


تگ ها : مقاله توصیه هایی برای نوشتار در صفحات وب سایت سایت هایی برای هایلایت کردن و نوت نوشتن روی صفحات وب و کیفیت محتوا در سئو یک سایت چگونه در صفحه اول جستجوی گوگل قرار بگیرید؟ 10توصیه برای کاربردی کردن فرم در وب سایت 7 نکته در مورد اطلاعاتی که باید بروی کارت ویزیت قرار دهید آموزش نوشتن متن برای بیو اینستاگرام ترجمان سون لرن • آموزش طراحی وب و جاوا اسکریپت ، HTML ، CSS و PHP انتخاب تنظیمات حریم خصوصی نسخه‌های HTML جدول زمانی شرکت طراحی سایت طراحی وب سایت تنها راه نویسنده شدن ویکی‌گفتاورد:شیوه ارجاع به منابع طراحی سایت زانتکس آموزش سئو سایت زبان انگلیسی ، سایت آنلاین یادگیری زبان انگلیسی،مهارت نوشتاری PHP The Right Way طراحي سايت راهنمای حریم خصوصی Google Chrome نحوه طراحی سایت خوب در کهکشان وب کار در کانادا : تهیه تلفن همراه در کانادا قطعنامه ۱۹۸۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد زینب خرازانی، نویسنده در همیار توسعه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ارتباط حرفه ای از طریق وب سایت کتابخانه / مجله اخبار و مقالات تمیز کردن صفحات لمسی [DOC]شاخصهای ارزیابی وب سایت نکات مهم در سئو و ارتقای رتبه سایت فرآیند طراحی وب سایت مهاجرت به کانادا و ویزای کانادا با کنپارس وب سایت مجله آزما اچ‌تی‌ام‌ال توصیه‌های حرفه‌ای «مت کاتس» در مورد سئوی داخلی سایت‌ها پاکسازی سایت ویروسی به روش گوگل توصیه هایی برای اعضاء گروه های اجتماعی مجازی زنان کارآفرین موفق در وب با ایده‌هایی خلاق وب سایت پیام آنلاین بهترین استفاده از برد هوشمند / تخته هوشمند تعاملی روزنامه فرهیختگان chrome/app/resources/generated استاندارد های دسترس پذیری وب چگونه از بازاریابی محتوا برای افزایش آگاهی، اعتماد و فروش استفاده توصیه های سخنگوی ناجا به مدارس مراکز آموزشی توصیه‌ای برای غلبه بر حب نفس توصیه هایی برای نگارش مناسب آگهی فروش آنلاین خودرو apple چگونه گزارش بنویسیم؛ راهنمای کامل گزارش نویسی Telegram Web ورود به تلگرام با مرورگر وب بدون نصب نرم افزار! آموزش Office word: تنظیمات ظاهری صفحات آفیس ورد پنج توصیه خلاقانه نگارشی برای نویسندگان کتاب توصیه‌هایی به تازه‌واردان: تهیه تلفن همراه در کانادا چگونه یک پست موفق برای وبلاگمان بنویسیم راهنمای جامع بازاریابی محتوا(Content Marketing)( بخش4) توصیه‌های سیاستی پیرامون روابط علمی و فرهنگی بین ایران و غرب بعد payamha طراحی وب سایت راهنماي تدوين پايان‌نامه و سمينار طراحي سايت، طراحي وب سايت، بهينه سازي وب، سئو، طراحي باید ها و نباید های برندینگ صفحه اصلی • مدرسان معتمد ایران سفارت فرانسه و اخذ ویزای این کشور توصیه هایی برای کاربران شبکه های اجتماعی مجازی درمانگر شماره ۴۷ طرح درس‌های ماهانه راهنمای کاربردی راه اندازی سایت شخصی برای افراد مبتدی اعلامیه حریم خصوصی Microsoft برندسازی وب سایت در عصر بازاریابی – مشاوره بازاریابی و فروش تجربه‌ی من در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی

نظرات




نماد