سعید-رضایی-ساری-خونیرث-برنامه-نویسی-کد-نویسی-فروش-اسکریپت-دانلود-Saeid-rezaei-khunires-admin-manager
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
برندها-ایرانسل-اسنپ-اپلیکیشن-اسکریپت-آپارات-همراه-اول-بانک-ملی-پاسارگاد-هواوی-دیجیاتو-زرین-پال-نت-برگ-دونیت-کافه-بازار-هدفون-آهنگ-عکس-فیلم-کد-نویسی-طراحی-وب-برنامه-نویسی-پونیشا-پاپکو-دیجی-کالا-ورزش-فوتبال-90-نتیجه-فوتبال-بازی-شیپور-دیوار-آگهی-رایگان-خونیرث

برگشت به لیست

حتماً در زندگی‌تان پیش آمده است که به شما گفته‌اند از روی ظاهر قضاوت نکنید. ولی با این وجود در اینترنت همه این کار را انجام می‌دهند، یعنی از روی اولین صفحه‌ای که در یک وب سایت می‌بینیم در رابطه با یک وب سایت و محصولات و خدمات آن به قضاوت می‌نشینیم. یک عکس‌العملِ احساسی منفی در رابطه با برخی از جنبه‌های طراحی، ارزش آن وب سایت در نزد کاربر را پایین آورده و باعث می‌شود که او (اغلب ظرف مدت چند ثانیه) وب سایت را ترک کند. از سوی دیگر اگر آنچه در صفحه می‌بینیم منطبق بر توقعات ما باشد، آن وب سایت و محصولات و خدماتش ارزش بالایی در نزد ما پیدا می‌کنند.

تعریف: ارزش در نظر کاربران، ارزشی ذهنی است که یک محصول یا خدمات در رابطه با یک هدف دارد. این ارزش، از کاربر به کاربر و از کار به کار متفاوت است. مثلاً اگر هدف ما این است که آخرین اخبار دنیا را مطالعه کنیم، یک وب‌ سایت تجارت الکترونیک برای فروش کفش، در رابطه با این هدف ارزشی معادل با  صفر در ذهن کاربر دارد. (اما اگر هدف صرفاً گذراندن وقت بود قطعاً ارزشی بالاتر داشت). ارزش یک چیز در نظر کاربر بر اساس نظر او تعریف می‌شود و نه لزوماً بر اساس اطلاعات یا منطق.

 

کارائی مورد نیاز: ارزش مورد نظر کاربر در برابر هزینه مورد نظر کاربر

چیزی که نهایتاً تعیین‌کننده این است که آیا کاربر از وب‌سایت شما استفاده می‌کند یا خیر ارزیابی او از کارائی مورد نیاز اوست، یعنی ارزش مورد توقع در برابر هزینه مورد توقعِ تعامل با وب سایت. طبق فرضیه جست‌وجوی اطلاعات، رفتار انسان‌ها در اینترنت شبیه رفتار حیوانات در حیات وحش است. یعنی حیوانات ارزش و هزینه (تلاش) به دست آوردن غذا را ارزیابی و مقایسه می‌کنند. در اینترنت نیز هر صفحه جدید غذا محسوب می شود و غذا نیز مساوی است با اطلاعات. تلاش برای به دست آوردن اطلاعات هزینه تعامل‌ نامیده می‌شود. بنابراین افراد، کارائی مورد نیاز برای ماندن در یک وب سایت را به وسیله سنجیدن ارزش احتمالی گرفتن اطلاعات مورد نیاز از وب سایت، به دست می‌آورند.

با بهبود کاربردی بودن وب سایت، هزینه تعامل را کاهش داده و در نتیجه کارائی مورد نیاز را افزایش می‌ دهیم. ولی به خاطر داشته باشید که درک کاربر از هزینه تعامل (یعنی ارزیابی کاربر از اینکه استفاده از وب سایت چقدر برای او مشکل خواهد بود)، تقریباً به اندازه هزینه تعامل واقعی اهمیت دارد. (یعنی تلاش مورد نیاز واقعی و در عمل برای استفاده از وب سایت). ارزیابی اولیه از کارائی مورد نیاز یک وب سایت، تعیین‌کننده هزینه مورد توقع است. بنابراین جهت متقاعد کردن افراد برای ماندن و جستجوی بیشتر در وب سایت شما، بایستی کیفیت کمپانی مورد نظر و سهولت استفاده از وب سایت به دقت به کاربر منتقل شود. اگر کاربر با یک نگاه این اعتقاد را پیدا نکند که این وب سایت ارزش صرف وقت و تلاش دارد، پس دلیلی وجود ندارد که در وب سایت بماند.

بسیاری از مقالات موجود در وب سایت ما به بحث در رابطه با افزایش کارایی به وسیله کاهش هزینه تعامل می‌پردازند. ولی در این مقاله در رابطه با عنصر دیگری از کارایی  مورد توقع کاربر، یعنی ارزش وب سایت در نظر کاربر می‌پردازیم.

 

عوامل مؤثر بر ارزش در نظر کاربر

عوامل زیادی بر ارزش وب سایت در نظر کاربر موثر هستند، برخی به خود رابط کاربری مربوط هستند ولی برخی دیگر نیز مربوط به بازاریابی، ارزش نام کمپانی در ذهن کاربر و یا محصول خاص آن کمپانی می باشند. به ‌عنوان مثال، اگر تنها بانکی که بتوانم از آن کارت اعتباری تهیه کنم، رابط ضعیفی داشته باشد، ممکن است که با وب سایت بانک، بدون در نظر گرفتن رابط کاربری یا کیفیت طراحی بصری آن، وارد تعامل شوم. یا اگر همه دوستان من از یک شبکه اجتماعی به خصوص استفاده می‌ کنند، من برای اپلیکیشن یا وب سایت آن شبکه اجتماعی، فارغ از اینکه بار اولی که از آن استفاده می‌کنم نظر مرا به خود جلب کرده باشند یا خیر،  ارزش بالاتری قائل هستم.

در دنیای واقعی، ما اغلب ارزش یک مغازه را براساس ویترین آن ارزیابی می‌کنیم. یعنی وجود چیزهای زیادی در ویترین مغازه نشان دهنده قیمت و کیفیت پایین‌ تر است در حالی که وجود چند محصول در یک ویترین بزرگ ارزش بالاتر را به مخاطب القا می‌کند. (این ارزیابی مربوط به "تمایل افراد به کمیابی" است. یعنی به دست آوردن تعداد زیادی از اشیا در یک ویترین شلوغ به نظر آسان تر می‌آید ولی یک شی تنها دست نیافتنی تر است).

 

 

در مرکز شهری که من در آن زندگی می‌کنم این دو مغازه در دو طرف خیابان قرار دارند. نحوه چینش ویترین تأثیر زیادی بر این که من از کجا خرید کنم دارد.

 

در اینترنت، ویژگی‌های بصری همچون میزان محتوا و عناصر گرافیکی موجود در صفحه، کیفیت و موضوع عکس‌ ها، و رنگ‌های بکار رفته در طراحی بیشترین اثر را بر ارزش کلی یک سایت در نظر کاربر دارند.

همان طور که در مورد یک ویترین آشفته و درهم برهم صحبت کردیم، یک صفحه وب سایت شلوغ نیز از میزان ارزش آن کمپانی در نظر مخاطب می‌کاهد. محتوای شلوغ و آشفته نشان دهنده فقدان توجه به جزئیات و یا عدم توانایی  در ارائه  اطلاعات به شکل خلاصه و معنی دار است. زیرا به علت "اثر هاله ای" افراد بر این باور هستند که با استفاده از خلاصه ای معنادار از اطلاعات وب سایت، می توان از چند و چون کلی یک کمپانی آگاه شد.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که اولین برداشتی که افراد از وب سایت می‌کنند بایستی مطابق بر محتوای واقعی وب سایت باشد، یعنی نباید فکر کنیم که همه وب سایت ها باید تجمل یا فرهیختگی را به ذهن مخاطب متبادر کنند، زیرا این مفاهیم ممکن است در ذهن یک کاربر بسیار ارزشمند و در ذهن کاربر دیگری دقیقاً متضاد آن باشند. در وب سایت Tigerair، مفهوم " ارزان‌ بودن" که به وسیله رنگ‌های روشن و نمایش هزینه ها به طور متراکم نشان داده شده، کارایی بالایی دارد زیرا این قیمت پایین است که در این کمپانی ارزش به شمار می‌رود و نه خدمات فوق العاده و بی‌نظیر. اگر یک پرواز با این خط هوایی گران‌تر از یک پرواز با خطوط هوایی سنگاپور بود، کاربر به احتمال زیاد آن را خریداری نخواهد کرد زیرا این اختلاف، مغایر با توقعات کاربر از طراحی سایت است. از سوی دیگر کاربرانی که به پذیرایی از مهمان و خدمات، اهمیت بیشتری می‌دهند طراحی پیچیده خطوط هوایی سنگاپور را به گرافیک‌های خودمانی Tigerair ترجیح خواهند داد.

 

 

آیا می‌خواهید پروازی به آسیا رزرو کنید؟ طراحی بصری هر یک از این وب سایت ها پیش‌فرض‌هایی در رابطه با قیمت و کیفیت خدمات هر خط هوایی به ذهن متبادر می کند. طراحی جمع‌ و جور و تیره ‌تر خطوط هوایی سنگاپور (چپ) باعث می‌شود که مخاطب به قیمت‌های بالا تر و سرویس باکیفیت‌ تر بیندیشد. اما از سوی دیگر رنگ‌های روشن و گرافیک به ظاهر زیبای Tigerair یک خط هوایی ارزان قیمت را در ذهن مخاطب ترسیم می‌کند. ارزش هر یک از این وب سایت ها در ذهن کاربر براساس اولویت کاربر تعیین می‌شود: قیمت یا خدمات.

 

اهمیت ارزش ایجاد شده در ذهن کاربر برای یک کمپانی از طریق وب سایت آن کمپانی، اهمیت خود را اخیرا طی یک مطالعه در رابطه با کاربردی بودن نشان داد. در این تحقیق جزییاتی مثل ترکیب رنگ‌ها، استفاده از تصاویر و نمایش جوایز گرفته شده، مفهوم پیچیدگی و خدمات با کیفیت را به مخاطب القا کرد. از سوی دیگر، کاربران  درباره چند وب سایت رقیب که پیچیدگی بصری کمتری داشتند این طور به قضاوت نشستند که این وب سایت ها متعلق به کمپانی‌های ارزان‌ قیمت یا کمپانی‌هایی که توجه کمتری به جزئیات دارند، هستند. این نظرات اولیه تأثیر خود را بر ادامه بازدید شرکت‌کنندگان نیز گذاشت، یعنی در وب سایت هائی که کاربران معتقد بودند آن کمپانی بیش از اندازه ارزان ‌قیمت است، به جای اینکه با دقت وب سایت را جستجو کنند،  با بی ‌میلی مأموریت خود را انجام داده و به محض اینکه اطلاعات مورد نظر خود را با کمترین قیمت ممکن یافتند دست از کار کشیدند. (و اگر آنها در خانه مشغول این جستجو بودند احتمالاً زودتر دست از جستجو می‌کشیدند، زیرا در یک آزمایش، افراد تلاش بیشتری از حد معمول به خرج می‌دهند.)

 

ارزش واقعی همان عقیده کاربر است  

نظر اولیه‌ای که کاربران در مورد وب سایت شما پیدا می‌ کنند نه تنها نقش مهمی در نظر کلی آنها نسبت به وب سایت ایفا می‌کند بلکه تعیین‌کننده این است که آیا کاربر با وب سایت شما ارتباط برقرار می‌کند یا خیر. کاربرانی که تصمیم به ماندن در وب‌سایت شما می‌گیرند همه چیز را از ورای همان نظر اولیه ای که در مورد وب سایت پیدا کرده بودند می ‌بینند. با استفاده از رساندن پیام صحیح به مخاطب و کاربردی کردن وب سایت خود (یعنی نشان دادن اینکه تعامل با این وب سایت  به تلاش چندانی نیاز ندارد)، کارآیی مورد انتظار کاربر را افزایش دهید.


تگ ها : مقاله ارزش رابط کاربری در نظر کاربران ظریف گرافیک تفاوت های رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) چیست تجربه کاربری و رابط کاربری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ تعریف رابط کاربری و تجربه کاربری چگونه رفتار کاربران را برای ایجاد یک تجربه کاربری موفق درک کنیم چگونه ارزش طراحی تجربه کاربری را به رئیس خودمان اثبات کنیم؟ قوانین مهم طراحی رابط کاربری برای وب مسترها بخش اول روش های طراحی رابط کاربری برای جذاب کردن سایت در سال 2017 داستانهای کاربر؛ بنیانی برای طراحی رابط کاربری 5 اصل طلایی در طراحی رابط کاربری خوب و کاربر پذیر تفاوت UI و UX بهینه سازی سایت برای کاربر رابط کاربری – تجربه کاربری آوازه استودیو تجربه و رابط کاربری فیل – فیل یک استودیو طراحی تجربه و User Experience تجربه ی کاربر در طراحی وب سایت تفاوت رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) در طراحی وب سایت گیمولوژی UI & UX طراحی تجربه کاربری سایت طراحی رابط کاربری چیست رابط کاربری و تجربه کاربری، چهار تفاوت بزرگ بین این دو چیست اهمیت رابط کاربری در طراحی سایت نقش طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب در بهبود اهمیت طراحی رابط کاربری(UI) در وب ال جی ویدیویی اختصاصی از رابط کاربری وی 30 منتشر کرد ورکشاپ طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری UI و UX در طراحی وب سایت چیست؟ تجربه کاربری بررسی تخصصی Nokia 3 ۴ دلیل برای آنکه یک گوشی هواوی بخریم! طراحی وب‌سایت با تمرکز بر طراحی بهتر رابط کاربری طراحی رابط کاربری ایرانی . چرا و چگونه؟ اصول تجربه کاربر یا UX چیست؟ طراح رابط کاربری وب و موبایل UI Designer تفاوت ui و ux در طراحی سایت طراحی سایت ساناتک رابط کاربری گلکسی نوت 8 با گلکسی اس 8 پلاس چه فرقی دارد؟ چرا گوشی HTC 10 ارزش خرید دارد؟ هفت فاکتور اساسی در رابط کاربری تجارت الکترونیک (7 CS) چرا کاربر و نه کاربری! • وبلاگ گروه توسعه نرم‌افزار آیلِت [PDF]245 K بررسی رابط کاربری اپلیکیشن‌های موبایل رابط کاربری UX در طراحی سایت UI و UX در طراحی وب سایت چیست؟ رابط کاربری EMUI 8.0 هواوی در قالب یک آپدیت جدید ارائه شد معیارهای انتخاب برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده بازار ۵۲ ایده برای طراحی یک رابط کاربری با تجربه کاربری خوب تجربه کاربری یا UX مفهوم UX و تفاوت آن با UI نگاهی به رابط کاربری هواوی در Mate 10 و Mate 10 Pro AppReview.ir معیار استخدام طراح تجربه کاربری مناسب چیست؟ آشنایی با مفاهیم تجربه کاربری و واسط کاربری (UX & UI) قوانین جدید تجربه کاربر (UX) – ماهنامه کامپیوتری رایانه چگونه می‌توان از امکانات یک برنامه رایانه‌ای در راستای طرّاحی رابط کاربری ترنجی رابط کاربری برای تور مجازی آموزش طراحی رابط کاربری موبایل در فتوشاپ اصولی از طراحی رابط کاربری 5 نکته درباره طراحی وب برای ایجاد یک تجربه کاربری منحصر به فرد 10 اصل کاربرد پذیری در طراحی رابط کاربری شاخ غولُ بِشکَنید! راهنمای عملی برای کار کردن با طراح های گرافیک و رابط تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری (UX و UI) چیست؟ لیست کتاب‌های پیشنهادی برای طراحان رابط کاربری UI/UX Sony Xperia XZ Premium باورهای غلط رایج در طراحی تجربه کاربری (UX) طراحی تجربه کاربرپذیری یا User Experience در طراحی وب سایت

نظرات




نماد