سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

مانند خیلی از طراحان سایت، من نیز با PHOTOSHOP شروع کردم، حدود نیم دهه بود که از آن استفاده می کردم. درست در همین زمان SKETCH وارد صحنه شد و طولی نکشید که خود را به عنوان یک ابزار همه کاره برای طراحان سایت معرفی نمود. در طول سه ماه گذشته، من از FIGMA هر بار و در هر روز استفاده کردم، این ابزار وارد روند کاری هر روزه من شده بود و من در هر پروژه طراحی سایت، ویژگی هایی که این ابزار در اختیار دارد را امتحان می نمودم. نتایج بسیار بسیار مثبت نمایان شد. به این ترتیب بود که من ویژگی های کلیدی FIGMA را که بسیار مفید و نوآورانه بود را کشف کردم و آن را ابزار اول خود در زمینه طراحی سایت انتخاب نمودم.

SKETCH واقعا شایسته است و نرم افزاز عالی در همه جای دنیا به نظر می آید. ADOBE XD نیز دیگر نرم افزاری است که یک مدت زمانی از آن استفاده می کردم. از این رو زمانی که اولین بار تست FIGMA را شروع کردم، حدودا بی میل بودم و خیلی دیر این ابزار را باور کردم. در این مقاله طراحی سایت من درباره این که چرا FIGMA حالا ابزار ارجح من برای طراحی سایت می باشد، چرا اعتقاد دارم که این ابزار چگونگی روشی که طراحی می کنیم را تغییر می دهد و چرا من اعتقاد دارم که FIGMA می تواند ابزار استاندارد آینده در این زمینه شود، به بحث و گفت و گو می پردازم.

 

قابلیت دستیابی.

FIGMA دارای قابلیت استفاده و دستیابی بالایی دارد. این ابزار در سیستم عامل های MAC، WINDOWS و در مرورگرهای مدرن در دسترس می باشد (برخلاف SKETCH که تنها به سیستم عامل MAC تعلق دارد). این امر باعث می شود تا موارد بیشتری را شامل شود و باعث می شود تا همکاری های بیشتری نه تنها با طراحان سایت دیگر، بلکه با برنامه نویسان، نویسندگان سایت و غیره نیز به وجود بیاید. این ابزار جهانی می باشد و به عنوان نتیجه، پروسه طراحی سایت را بسیار همکارانه و کامل می سازد.

فایل های شما در همه جا قابل دسترس می باشند. نه دانلودی نیاز است، نه همگام سازی. شما می توانید از طریق یک کامپیوتر عمومی، کامپیوتر یکی از همکاران تان و یا حتی در CHROMEBOOK به فایل های طراحی وب سایت خود در این ابزار دسترسی داشته باشید و آن ها را مشاهده و یا حتی اصلاح نمایید.

این قابلیت دستیابی همراه با ویژگی های کلیدی دیگری نیز می باشد: همکاری و مشارکت. با ترکیب این دو نوع ویژگی، "همکاری" گزینه واقعا خارق العاده ای در این ابزار به حساب می آید. شما می توانید در آن واحد و به صورت زنده با طراحان و برنامه نویسان دیگر روی پروژه طراحی سایت واحد و یکسانی کار کنید. به همین دلیل است که بیشتر طراحان وب و اعضای تیم شان از FIGMA به عنوان اولین ابزار خود استفاده می کنند. این ابزار باعث می شود تا تکنولوژی وارد روند کاری طراحی سایت شود و به این ترتیب بسیار برجسته نمایان شود.

 

سبک و کم وزن

FIGMA بسیار کم وزن می باشد. شما حتی نیاز ندارید تا اپلیکیشنی را نصب کنید. شما می توانید آن را در یک تب و یا زبانه مرورگرتان باز کنید و به این ترتیب تنظیمات خود را مشخص نمایید. در همین زمان، شما نیاز ندارید تا فونت، پلاگین، پالت های رنگ و یا منابعی را نصب نمایید. این ابزار با یک کلیک روی دکمه قابل استفاده و قابل دستیابی می باشد. برای من، زمانی که روی دستگاه های مختلفی کار می کنم، روشی که این ابزار از فونت های گوگل استفاده می کند، بسیار عالی است- زیرا همه ما می دانیم که چقدر سخت است که فونت ها را در ابزارها و دستگاه های مختلف یکسان و هماهنگ نگاه داریم.

 

نسخه تاریخچه

نسخه تاریخچه یک ویژگی کلیدی در ترکیب با تکنولوژی "همکاری" در این ابزار می باشد. مورد مهمی که شما نیاز دارید این است که به آخرین مرحله در پروسه طراحی تان باز گردید و ببینید که چه کسانی تغییراتی را در این پروسه انجام داده اند که غیر قابل تغییر و یا بازسازی می باشند. SKRTCH نیز این تکنولوژی را در بر دارد، اما بستگی به فضای ذخیره سازی دیسک دارد. همه ما این مسئله را تجربه کرده ایم و زمانی که روی فایل های بزرگی به صورت روزانه کار کردیم، مشاهده نموده ایم که چگونه یک بک آپ اولیه به مرور بزرگ و بزرگ تر می شود. FIGMA تمامی بک آپ ها را در حافظه ذخیره سازی خود نگاه می دارد. این امر به این معنا می باشد که اگر مشکلی برای کامپیوتر تان به وجود آمد، آن بک آپ ها در امان می باشند. این را به یاد داشته باشید که این ابزار فضای ذخیره سازی کامپیوترتان را با این بک آپ گیری ها مانند برنامه SKETCH مشغول نمی کند.

 

PEN TOOL

PEN TOOL یک مورد فیزیکی است. این مورد برای استفاده آسان است و به این ترتیب از خجالت نرم افزارهای مشابه دیگر درآمده است. بسیار اهمیت دارد تا آن را امتحان کنید و به مزایا و منفعت های آن پی ببرید، اما این امر باعث می شود که دیگر به بازگشت برای استفاده از SKETCH و ADOBE فکر نکنید.

 

 

محدودیت ها

محدودیت ها به شما اجازه می دهند تا طراحی سایت ریسپانسیو را به راحتی انجام دهید. با وجود عوامل محدود کننده، یک تغییر اندازه ساده فریم به شما اجازه می دهد تا طراحی سایت را در عرض و ارتفاع های متعددی تصور کنید- چیزی که شما در گذشته مجبور بودید تا نمونه های متعددی را بسازید و صبر کنید تا این که در مرحله برنامه نویسی مشاهده نمایید که کدام یک در واقعیت بسیار عالی کار می کنند.

 

اجزاء و عوامل طراحی

در این ابزار، اجزاء و عوامل طراحی با سمبل هایی نمایش داده می شوند و صفحه جداگانه ای برای نگه داری تمامی آن ها کنار هم موجود می باشد. آن ها موارد جذاب و سبک وزنی را مهیا می کنند. به طور موثر، هر جزء و یا هر عامل طراحی مانند یک سمبل عمل می کند و سپس تمام کپی های این اجزاء و عوامل، در قالب نمونه و مدل هایی مشخص می شوند. موردی که باعث می شود تا از این ویژگی بارها و بارها استفاده کنم ساخت ترکیبات رنگی مختلف برای یک طراحی سایت یکسان می باشد. سپس هر تغییری که من در عوامل واقعی انجام می دهم، در مثال ها نیز منعکس می شود، این در حالی است که تغییرات رنگ ها دست نخورده باقی می ماند. البته، احتمالات به وجود آمدن ترکیبات مختلف زیاد است و راه های بسیاری وجود دارد تا این ویژگی در طراحی ها اجرا شود.

 

پشتیبانی

پشتیبانی در FIGMA بی عیب و نقص است. از مستند سازی گرفته تا برقرار چت زنده، همه چیز در این اپلیکیشن وجود دارد. این چت زنده مخصوصا بسیار برای پرسیدن سوالات و گزارش هر گونه خطایی مناسب است. تمامی کارمندان در شرکت این اپلیکیشن پاسخگو، کمک کننده و واقعی می باشند و این دلیل محمکی برای من شده است تا FIGMA را یک ابزار همه کاره در پروسه طراحی سایت خود قرار دهم.

 

نتیجه گیری

FIGMA حتما دارای نقص های منحصر به فرد خود می باشد- این مورد هم مانند تمام ابزارهای دیگر، کامل نمی باشد. SKETCH نیز گاهی دارای موارد ناصحیح و نادرستی می باشد. کمبود سبک های مشترک یک مورد کلیدی بود که من درباره SKETCH ذکر نکردم. این موارد گفته شد تا یگوییم که FIGMA در هر صورت یک ابزار هیجان انگیزی است. این ابزار درباره هر بخش از پروسه طراحی وب سایت تفکر کرده است و نوآوری هایی را در مسیر هایی اجرا می کند که ما در برنامه SKETCH مشاهده نکرده بودیم. تیم این ابزار سعی دارد تا بروزرسانی های دیگری را اجرا نماید. اما همین حالا همین ویژگی ها هم باعث شده است تا برنامه SKETCH را کنار بگذارم و به ابزار خلاقانه و مفید و کاربردی و با توانایی بالایی به نام FIGMA در پروژه های طراحی وب سایت خود روی بیاورم.


تگ ها : طراحی بایگانی کافه تریا یا وزارت خارجه؟/ نگاهی به مواضع گستاخانه تیلرسون در قبال وزیر دفاع اسبق مالی مامور تشکیل کابینه شد نيويورک تايمز: شمار عناصر گروه تروريستي داعش در افغانستان دو تورکو موزیک

نظرات




نماد