سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

البته این موضوع در مورد جذب سرمایه‌گذار هم کاملا صدق می‌کند و بنیان‌گذار استارتاپ باید سرمایه‌گذاران را قانع کند که پولشان را برای توسعه‌ی ایده‌ی او سرمایه‌گذاری کنند. کار شما خاص است و حتی شاید دوستانتان هم دقیقا ندانند که روی چه موضوعی کار می‌کنید. شاید شخص سرمایه‌گذار هم هیچ درکی از ایده‌ی شما نداشته باشد. در چنین شرایطی باید چه کاری انجام داد؟

تسلیم شدن را فراموش کنید و بدانید که در بدترین شرایط نیز می‌توان راه حلی مناسب پیدا کرد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی راه‌هایی می‌پردازیم که بتوانید ایده‌های پیچیده‌ی خود را راحت‌تر برای دیگران توضیح دهید.

idea

۱- مخاطب خود را بشناسید

فراموش نکنید که همیشه شنوندگان باید موضوع اصلی هر سخنرانی باشند. بنابراین آن‌ها را به‌خوبی بشناسید و بدانید که برای چه افرادی می‌خواهید صحبت کنید. ببینید چه چیزی برای آن‌ها مهم است و به آن‌ها انگیزه می‌دهد؟ چه سوابق کاری و تحصیلی دارند؟ کدام روش ارتباطی را ترجیح می‌دهند؟ با چه لحنی دوست دارند ارتباط برقرار کنند. به‌عنوان مثال اگر مهندس هستید و می‌خواهید دستاورد خود را به متخصصان مالی بفروشید، باید جنبه‌های مالی محصول را برای آن‌ها باز کنید. به آن‌ها بگویید چرا خریدن این محصول برایشان سودآور است و در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی می‌کند؟ ارزش محصول برای بازار چقدر است؟ چگونه محصول را ارزش‌گذاری کرده‌اید؟

با شناختن مخاطبان، می‌توانید از دانش و تجربه‌ی آن‌ها برای چگونگی توصیف ایده‌‌ استفاده کنید. اما این احتمال را هم در نظر بگیرید که قرار است این افراد را برای اولین بار ملاقات کنید. تصور کنید در یک همایش شرکت کرده‌اید و هیچ شناختی از شنوندگان ندارید. در چنین شرایطی باید چه کاری انجام داد؟

یکی از راه حل‌ها این است که قبل از آغاز سخنرانی از آن‌ها بپرسید تا چه اندازه با موضوع مورد بحث آشنایی دارند. سپس با توجه به پاسخی که می‌گیرد، کارهای زیر را انجام دهید:

۲- یک نکته را برای آن‌ها مشخص کنید

مجله‌ی تایمز در مورد اطلاعات نظامی پیچیده‌ی جنگ افغانستان، در سال ۲۰۱۰ مطلبی منتشر کرد. در این مقاله نوشته شده بود زمانی که ژنرال جنگ، نمودار استراتژی نیروی نظامی آمریکا را دید، آن را به یک ظرف اسپاگتی تشبیه کرد و گفت: «اگر این نمودار را متوجه شویم، در جنگ نیز پیروز خواهیم شد.» این موضوع در مورد همه چیز صحت دارد. زمانی که مردم با یک موضوع پیچیده روبه‌رو می‌شوند، احساس گمراهی می‌کنند و آن را از یاد خواهند برد. پس چگونه باید یک موضوع یا ایده‌ی پیچیده را برای مخاطب توضیح داد؟ از خودتان دو سؤال زیر را بپرسید و اساس سخنرانی را بر مبنای پاسخ آن قرار دهید:

  • اگر قرار باشد مخاطبان تنها یک نکته را از توضیحات من برداشت کنند، چه خواهد بود؟
  • چرا مخاطبان باید به این موضوع اهمیت دهند؟

تمرکز خود را روی پاسخ این دو سؤال بگذارید و سعی کنید مسئله را به نحوی تأثیرگذار برای مخاطب توضیح دهید.

idea

۳- اطلاعات دهید و از مثال استفاده کنید

تا اینجای کار تحقیقات خود را انجام داده‌اید و می‌دانید که قرار است برای چه افرادی سخنرانی کنید. همچنین می‌دانید که کدام موضوع مشخص را باید توضیح دهید تا در ذهنشان ماندگار شود. چیزی که هنوز در مورد آن اطلاع نداریم این است که این اطلاعات را چگونه به آن‌ها توضیح دهیم تا برداشت دقیق و واضحی از ایده‌ی کار داشته باشند.

به‌عنوان مثال گفتن عبارت: «من ایده‌ی ساختن چنین محصول یا طرحی را دارم که می‌تواند در انرژی و زمان ما صرفه‌جویی کند و برای پیاده‌سازی پروژه به این مبلغ نیاز دارم.» می‌تواند توجه مردم را جلب کند؛ اما مطمئنا به هیچ‌کدام از سؤال‌های آن‌ها پاسخ نخواهد داد. اینجا است که داشتن یک قالب‌بندی برای بیان اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند. نحوه‌ی بیان، لغات و مثال‌هایی که استفاده می‌کنید تأثیر فوق‌العاده زیادی روی مخاطب می‌گذارد و در ذهن آن‌ها ماندگار می‌شود.

بنابراین از مثال‌های واضح استفاده کنید. به‌عنوان مثال بگویید: «به نظر شما چه کاری را هیچ‌کس دوست ندارد انجام دهد؟ پاسخ، گزارش زمان و هزینه است. تیم ما از ۵۰ نفر تشکیل شده است و تک‌تک اعضای تیم باید هر هفته این گزارش را تکمیل کنند. اگر هر شخص به‌طور متوسط یک ساعت روی تکمیل گزارش زمان بگذارد، در مجموع ۵۰ ساعت برای تکمیل یک گزارش صرف خواهد شد؛ زمانی که می‌تواند روی کارها و پروژه‌های مهم‌تر گذاشته شود. ما می‌توانیم با استخدام یک شخص این زمان را تا ۷۵ درصد کاهش دهیم و از او بخواهیم که این کار را انجام دهد.» با توضیح این مثال نه‌تنها مشکل را به‌خوبی توضیح داده‌اید؛ بلکه راه حل پیشنهادی خود را نیز بیان کرده‌اید.

۴- به لحن بیان و کلمات خود دقت کنید

استفاده از لغات حرفه‌ای و جملات طولانی مهارت شما را نشان می‌دهد؛ اما هیچ کمکی به فهم مخاطبان نخواهد کرد. بنابراین از همان لحن بیان هر روزه استفاده کنید و لغات و اصطلاحات سخت به کار نبرید. اگر شرایط به گونه‌ای است که باید حتما از لغات پیچیده استفاده کنید، آن‌ها را کامل معنی کنید و برای مخاطب توضیح دهید.

توضیح دادن یک ایده‌ی پیچیده کار بسیار سختی است؛ مخصوصا اگر طرف مقابل هیچ شناخت قبلی در مورد آن نداشته باشد. بهترین کار این است که مهم‌ترین بخش اطلاعات خود را با زبانی ساده و ارائه‌ی یک مثال قابل فهم برای مخاطب توضیح دهید. کاری کنید که آن‌ها هم با شما هم‌قدم شوند و ایده‌تان را بپذیرند.


تگ ها : چگونه ایده های پیچیده را برای دیگران توضیح دهیم چگونه ایده های پیچیده را برای دیگران توضیح دهیم Alan Kay: الن کی، ایده ای قدرتمند درباره ایده ها مطرح میکند. چگونه در ۳۰ ثانیه دیگران را جذب کنیم؟ چرا ما عاشق نقشه‌های ذهن هستیم؟ سالار وب – ادامه سفرهای پاییزی نویسندگان کودک به استان‌ها چطور خلاقیت درونی خود را بروز دهیم؟ چگونه ایده های جدید خلق کنیم؟ کتاب ایده عالی مستدام تقویت رایتینگ انگلیسی چگونه کسب و کارمان را نقاشی کنیم؟!(قسمت اول) ایده های خود را چگونه برای پولدار شدن پرورش دهیم؟ پیام تسلیت پرویز پرستویی برای درگذشت نویسنده سرشناس/ عکس چگونه متون فلسفی را فیلسوفانه بخوانیم چگونه یک شخصيت کاریزماتيك داشته باشيد؟ چطور تشخیص دهیم که از دیگران باهوش تر هستیم؟ چگونه خلاقیت را در خود پرورش دهیم ؟ چگونه اثرات زلزله وارد بر ساختمان را کاهش دهیم ایده پردازی و خلاقیت ۹ عبارتی که افراد باهوش هرگز در مکالمه‌ها به‌کار نمی‌برند [PDF]ﻫﺎی ﺑﺰﺭ ﺍﻳﺪﻩ گ رکوردشکنی یک ایده ایرانی در سایت کیک استارتر چگونه پاراگراف بدنه (Body Paragraph) خوب بنویسیم چگونه یک برنامه بسازیم؟ چگونه حجم عضلات خود را افزایش دهیم؟ رعایت این نکات شما را خوش صحبت می کند بیت کوین چیست؟ چگونه کار می کند؟ توضیح به زبان ساده چگونه قدرت یادگیری خود را افزایش دهیم چگونه استراتژی بازاریابی B2B را توسعه دهیم چگونه هوشمندانه سوال کنیم ساده ترین روش برای ارائه ایده های پیچیده مهارت های برقراری ارتباط نوليبراليسم: ايده ای که جهان را بلعيد! 6 راه برای ماندگار کردن ایده هایتان در ذهن مخاطب چگونه رهبران بزرگ الهام بخش می شوند؟ [PDF]ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﻫﯿﻢ؟ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﯾﮏ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﯽ ﺧﻮﺏ چگونه میتوانیم یک محصول اختراع بکنیم تحقیق خلاقیت چیست و چگونه دانش آموزان خلاق پرورش دهیم » ساب شیر ۲۰ تکنیک برای طراحی و اجرای تبلیغات خلاق چگونه تفکر مفهومي خويش را افزايش دهيم؟ چگونه مرگ اطرافیان را به کودکان توضیح دهیم؟ چگونه ارزیابی ریسک انجام دهیم در سنین مختلف چگونه با کودک صحبت کنیم چگونه تگ عنوان مناسبی برای موتورهای جستجو ایجاد کنیم؟ » وبلاگ وب ایده اندیشه پرواز [PDF]ﺳــﺎﺧـﺘﺎر زﺑــــﺎنﻫﺎی اﻟﮕــﻮ ﭘﺮورش دﻫﯿﻢ ﮐﻮدﮐﺎن ﺧﻼﻗﯽ ﭼﮕﻮﻧﻪ [PDF]به بدن من احترام بگذار چگونه متفاوت بیاندیشیم؟ چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش بدهیم؟ – رسانه دکتر سلامت مجله ستاره ها: چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (۵۳۹) + عکس

نظرات




نماد