سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

کمیسیون معاملات آتی آمریکا (CFTC) جمعه گذشته تایید کرد که شرکت CME و بازار معاملات CBOE شرایط لازم برای معاملات آتی بیت کوین را به دست آورده‌اند. در همین حال بازار معاملات Cantor همچنان قادر به عرضه بیت کوین به صورت باینری آپشن (پیش‌بینی افزایش یا کاهش قیمت‌ها) خواهند بود. قراردادهای معاملات آتی به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا قیمت یک دارایی را بدون این که واقعا مالک آن باشند، حدس بزنند. این افراد با خرید و فروش قراردادهای پیش‌بینی قیمت است که می‌توانند سود کنند. در بازار معاملات آتی بیت کوین شرکت CME هر قرارداد نماینده ۵ بیت کوین است.

اگر یک معامله‌گر قراردادش را بفروشد، آن‌ها را یک سفته باز کوتاه‌مدت خطاب می‌کنند و اگر یک معامله‌گر قراردادی بخرد، او را یک سفته باز طولانی مدت خطاب می‌کنند. البته هر معامله‌گر باید یک مقدار حداقلی قرارداد را خریداری کند. با یک مثال موضوع را روشن می‌کنیم. فرض کنیم علی می‌خواهد یک قرارداد بیت کوین را به قیمت ۵۰ هزار دلار (۱۰ هزار دلار به ازای هر بیت کوین) بخرد. قبل از این که علی مالک یک قرارداد شود نیاز دارد تا یک سپرده اولیه ایجاد کند. این بودجه اولیه را معمولا به عنوان ودیعه جهت ایجاد اعتماد باید کنار بگذارید. این ودیعه نشان می‌دهد که معامله‌گر به قراردادی که می‌خرد احترام می‌گذارد.

این سپرده اولیه درصدی از کل قرارداد است که عموما بین ۱۰-۵ درصد ارزش کل قرارداد است. اگر سپرده اولیه علی ۱۰ درصد باشد، علی بعد از قرار دادن ۵۰۰۰ دلار در حسابش می‌تواند مالک قرارداد باشد.

بازار معاملات آتی بیت کوین شرکت CME

حالا فرض کنیم که ۵۰۰۰ دلار برای سپرده اولیه سرمایه‌گذاری می‌کند و قرارداد را می‌خرد؛ او تبدیل به یک سفته باز بلند مدت می‌شود. یعنی او باور یا امید دارد که قیمت بیت کوین همچنان افزایش پیدا خواهد کرد و از میزان ۱۰ هزار دلاری که بابت قرارداد بیت کوین پرداخت کرده، بیشتر خواهد شد.

شرکت (CME) یک دامنه برای حداقل افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین مشخص کرده است. این دامنه الان ۵ دلار است. یعنی اگر قیمت بیت کوین ۴ دلار افزایش قیمت پیدا کند، علی هیچ سود و زیانی در قراردادش نخواهد کرد؛ چرا که ۴ دلار کمتر از دامنه تعیین شده شرکت است.

اما هر بار که قیمت بیت کوین بیشتر از ۵ دلار افزایش پیدا کند، علی روی قراردادش ۲۵ دلار سود یا زیان می‌کند؛ چرا که هر قرارداد حاوی ۵ بیت کوین است. فرض کنید روز بعدی که علی قراردادش را خریداری می‌کند، قیمت بیت کوین ۱۰۰ دلار افزایش پیدا کند؛ از آنجایی که علی صاحب یک قرارداد است و حداقل دامنه او ۵ دلار است، با هر بار گذر قیمت از دامنه، او ۲۵ دلار به دست می‌آورد. علی در نهایت روی قراردادش ۵۰۰ دلار سود می‌کند (۲۰ ضرب‌ در ۲۵ مساوی است با ۵۰۰ دلار).

از طرف دیگر، اگر قیمت بیت کوین ۱۰۰ دلار کاهش پیدا کند، علی ۵۰۰ دلار زیان می‌کند و حساب سپرده او هم خالی می‌شود.

 

لوریج (Leverage)

بازار معاملات آتی بیت کوین

به یاد داشته باشید که علی فقط ۵۰۰۰ دلار برای مالکیت قرارداد پرداخت کرد که ارزشش ۵۰ هزار دلار بود. این ۴۰ هزار دلار دیگر را او در اختیار نداشت و قرض کرده بود. به عبارت دیگر، قرارداد بیت کوین علی تحت لوریج قرار گرفته است (یعنی معامله‌گر چند برابر ارزش سرمایه می‌تواند معامله کند)؛ به همین علت بازار معاملات آتی جزو پر ریسک‌ترین بازارها هستند.

حالا فرض کنید بعد از ۴ هفته، شاخص معاملات بیت کوین ۵ درصد رشد را تجربه می‌کند. به بیان دیگر، ۵۰۰ نقطه افزایش در شاخص دارد. بعد از ۴ هفته علی ۲۵۰۰ دلار سود به دست آورده است. علی از سرمایه‌گذاری اولیه خود ۵۰ درصد سود برده است. از طرف دیگر، اگر شاخص ۵ درصد افت کند او ۲۵۰۰ دلار، یعنی ۵۰ درصدد زیان می‌کند.

هر چقدر قراردادهای بیشتری داشته باشید، ریسک بالاتری هم خواهید داشت. اگر کاهش قیمت‌ها خیلی زیاد باشد، علی حتی مبلغ بیشتری نسبت به سپرده اولیه خود را از دست می‌دهد. سپرده اولیه علی ۵۰۰۰ دلار بود؛ حالا فرض کنید به جای افزایش ۱۰۰ دلاری، قیمت بیت کوین ۱۱۰۰ دلار کاهش پیدا می‌کند. حساب علی باید در پایان روز ۵۵۰۰ دلار شارژ شود. به یاد دارید که سپرده اولیه علی ۵۰۰۰ دلار بود.

به خاطر از دست دادن ۵۵۰۰ دلار، حالا علی ۵۰۰ دلار هم به شرکت CME بدهکار است و باید از جیب خودش این ضرر را پرداخت کند تا حسابش تصفیه شود. اگر علی ضرر زیادی بکند که حساب اولیه او را خالی کند، دلال شرکت با او تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد که مبلغ لازم برای سپرده اولیه را دوباره به حساب واریز کند.

 

مقابله با ریسک نوسانات شدید بیت کوین

معاملات آتی بیت کوین

برای مقابله با ریسک نوسانات شدید بیت کوین، شرکت CME یک محدودیت قیمت را روی معاملات آتی بیت کوین قرار داده است. این محصول به نوسانات ۷، ۱۳ و ۲۰ درصدی محدود شده است. وقتی قیمت قرارداد بیشتر یا کمتر از ۷ درصد نوسان قیمت دارد (نسبت به قیمتی که بیت کوین در هنگام بسته شدن بازار در روز گذشته داشته است)، به مدت ۲ دقیقه روی معاملات نظارت اعمال می‌شود؛ در این صورت معاملات در محدود ۷ درصد ادامه پیدا می‌کند.

اگر در پایان این دو دقیقه، قیمت همچنان خارج از دامنه ۷ درصد باشد، ۲ دقیقه دیگر معاملات متوقف می‌شوند. در طول این ۲ دقیقه، افراد می‌توانند دستور خرید صادر کنند اما نمی‌توانند خرید را نهایی کنند تا این که ۲ دقیقه به پایان برسد. بعد از آن محدوده قیمت به ۱۳ درصد افزایش پیدا می‌کند اما هیچ توقفی روی معاملات اعمال نمی‌شود و این روند تا ۲۰ درصد ادامه پیدا می‌کند. اما اگر دامنه نوسان قیمت به ۲۰ درصد برسد، معاملات در ادامه روز باید با محدودیت ۲۰ درصد صورت بگیرد.

معاملات آتی شرکت CM) در حال حاضر به دنبال تایید دستگاه‌های نظارتی است اما اگر مورد تایید قرار بگیرد، این محصول قبل از پایان سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه می‌شود. این تصمیم شرکت CME سبب جلب توجه بانک‌های بزرگ خواهد شد.

بازار معاملاتی CBOE شیکاگو هم قصد دارد بازار معاملات آتی بیت کوین خودش را راه‌اندازی کند و نزدک هم در نیمه اول سال ۲۰۱۸ این کار را خواهد کرد. احتمالا موسسات مالی دیگر به شرکت CME چشم دوخته‌اند تا ببینند معاملات آتی بیت کوین چه سرنوشتی پیدا می‌کند.


تگ ها : بازار معاملات آتی بیت کوین شرکت CME چطور کار می کند؟ مشکلات بازار معاملات آتی بیت کوین را جهت سرمایه گذاری بشناسید حملات بازپخش چیست و چگونه می‌توان بیت‌کوین را از آن حفظ کرد؟ قراردادهای آتی یا سَلَف بیت کوین به زبان ساده – ارز دیجیتال بازار بورس سهامِ نزدک(Nasdaq) در سال 2018 معاملات آتی بیت کوین را چگونه به سرمایه گذاری در آینده بیتکوین آربیتراژ در بازار بیت‌کوین پشیمانی بازار بورس نیویورک (NYSE) از پشتیبانی دیر هنگام جدول/ ورود بیت‌کوین به وال‌استریت آربیتراژ در بازار بیت کوین

نظرات




نماد