سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

سال ۲۰۱۷ آمد و تمام شد و دنیای ارزهای دیجیتال شاهد ورود تازه‌واردهای زیادی بود. همچنین در این سال مرزهای قیمت‌ها جابه‌جا شدند و دوباره شاهد تصحیح قیمت‌ها بودیم. بیت کوین در طی ۱۲ ماه شاهد بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد بود. هر چند این افزایش قیمت‌ها، جامعه کاربری این ارز را از انجام هارد فورک‌ها و فورک بیت کوین باز نداشت. این فورک‌ها درجات متفاوتی از موفقیت را تجربه کردند چرا که آنها قصد دارند تا بعضی از مشکلات اولیه این ارز را حل کنند. مهم‌ترین آنها مربوط به اندازه بلاک بیت کوین است. اندازه اصلی این بلاک ۱ مگا بایت است که میزان تراکنش‌های انجام شده در هر ثانیه را محدود می‌کند. در طول زمان این محدودیت باعث کاهش سرعت تراکنش‌ها و همزمان افزایش هزینه تراکنش‌ها خواهد شد چرا که ماینرها، کاربران را برای در اولویت قرار دادن تراکنش‌های آنها، تحت فشار می‌گذارند.

 

پروتکل (SegWit)

جامعه ارزهای دیجیتال شاهد افزایش نارضایتی از مشکلات پروتکل بیت کوین و راه‌حل‌های مختلفی که در طول ۲ سال گذشته برای آن ارائه شده، بوده است. پروتکل (SegWit) در سال ۲۰۱۷ تبدیل به تیتر خبرها شد و ۲ تغییر در شبکه بیت کوین پیشنهاد داد.

سافت فورک که در ماه آگوست ۲۰۱۷ اجرا شد و اطلاعات تراکنش را به ۲ قسمت تقسیم کرد و امضا یا شاهد اطلاعات را به انتهای تراکنش منتقل کرد تا به صورت موثر از اندازه تراکنش بکاهد و سرعت شبکه افزایش پیدا کند.

دومین تغییر که ۱۱ ساعت بعد پیشنهاد شد پروتکل (SegWit2x) بود که رد شد. این هارد فورک باعث افزایش اندازه بلاک از ۱ به ۲ مگابایت می‌شود و اجازه می‌داد تراکنش‌های بیشتری در بلاک چین صورت گیرد.

خیلی از امضا کنندگان توافق نامه نیویورک که شامل بسترهای بزرگ معاملاتی، ماینرها و کیف‌های پول مجازی بودند با اجرای این هارد فورک مخالفت کردند و این باعث به تعویق افتادن (SegWit2x) شد.

بیت کوین کش

به تعویق افتادن هارد فورک مورد اشاره باعث دو دستگی در جامعه بیت کوین شد. گروهی طرفدار افزایش اندازه بلاک بودند تا مشکل مقیاس پذیری بیت کوین را حل کنند و گروه دیگر که مخالف انجام این هارد فورک بودند.

این مخالفت‌ها منجر به ایجاد بیت کوین کش شد که از بلاک چین اصلی بیت کوین در تاریخ اول آگوست جدا شد.

بیت کوین کش موضوع بحث‌های مختلفی شد. حتی راجر ور یکی از سرمایه‌گذارهای اولیه بیت کوین تا جایی پیش رفت که گفت بیت کوین کش، بیت کوین اصلی است و با اصول اولیه ساتوشی ناکاموتو سازگار است.

هر چند از ارائه بیت کوین کش ۶ ماه می‌گذرد اما هنوز شاهد کلاه‌برداری‌هایی مثل افزایش مصنوعی قیمت‌ها و بعد فروش آن نبوده‌ایم. بین این ۲ ارز تفاوت‌های مشخصی وجود دارد. حتی پشتیبانی بسترهای معاملاتی مثل: (Coinbase) ثابت کرد که محبوبیت آن در حال افزایش است. به طوری که موضوع رسوایی خرید و فروش داخلی آن درون این وبسایت نیز مطرح شد.

مشخص شد که بیت کوین کش آمده که بماند و نجات پیدا کردن آن می‌تواند زنده شدن هارد فورک (SegWit2x) را مشکل‌تر هم بکند.

 

سایر فورک‌ها

فورک بیت کوین

بیت کوین گلد آرزوی تمام ماینرهای علاقه‌مندی است که برای بدست آوردن یک درآمد ثابت از استخراج ارزهای دیجیتال از کارت‌های گرافیک پر قدرت استفاده می‌کنند. همان طور که در سایت این ارز اعلام شده آنها قصد دارند تا استخراج این ارز را دوباره غیر متمرکز کنند.

آنها فقط الگوریتم اثبات کار (SHA256) را به (equihash) تغییر دادند تا ماینرها بتوانند از کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های متوسط برای استخراج بیت کوین گلد استفاده کنند. این فورک در اکتبر ۲۰۱۷ روی داد.

بیت کوین الماس یک هارد فورک دیگر از بلاک چین اصلی بیت کوین بود که در نوامبر ۲۰۱۷ روی داد. این ارز توسط استخرهای استخراج (EVEY) و (Team 007) ایجاد شد و ۲۱۰ میلیون توکن داشت که ۱۰ برابر میزان بیت کوین‌ها بود. بیت کوین الماس از الگوریتم هش (X13) استفاده می‌کند که به ماینرها امکان استفاده از کارت‌های گرافیک معمولی مثل بیت کوین گلد را می‌دهد و مخالف استفاده از  برنامه مدار یکپارچه خاص (ASIC) است که باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

 

آیا این ارز مفید است؟

چندلر گو سرمایه‌گذار چینی در ماه دسامبر ایجاد بیت کوین گلد را اعلام کرد. او گفت که دارندگان بیت کوین به اندازه ۱۷ میلیون بیت کوین گلد دریافت می‌کنند و باقی‌مانده بیت کوین‌ها تا ۲۱ میلیون را به خیریه‌ها واگذار می‌کنند. هر چند این فورک در روز کریسمس صورت گرفت و باید قبل از باور کردن این ادعا کمی بیشتر به آن فکر کنیم.

یکی دیگر از فورک‌های مشکوک، احیای دوباره فورک (SegWit2x) است. عده‌ای دیگر از توسعه دهندگان روی کدهای این فورک کار کرده‌اند و انجام آن به تاریخ ۲۸ دسامبر موکول شد. این توسعه دهندگان ادعا کردند که با توسعه دهندگان قبلی هیچ رابطه‌ای ندارند و یک سری وعده‌های عجیب به حامیان این فورک دادند. تا این لحظه این پروژه خیلی طول کشیده است و همه به دقت این فورک را در طی هفته‌های آتی زیر نظر خواهند داشت.

 

این فهرست ادامه دارد

با اینکه ما تمرکز خود را روی فورک بیت کوین قرار دادیم اما هارد فورک‌های دیگری نیز وجود دارند. این فهرست طولانی است شامل: بیت کوین (Clashic)، سوپر بیت کوین، هات بیت کوین، بیت کوین ایکس، بیت کوین نفت، بیت کوین ورلد و بیت کوین نوری. فهرست طولانی است چرا که فقط در ماه دسامبر ۱۴ فورک صورت گرفت.

خیلی سخت است که باور کنیم این فورک‌ها نجات پیدا می‌کنند یا هیچ ارزشی را برای جامعه ارزهای دیجیتال فراهم خواهند کرد. هر چند گفتگوها و ایده‌های جدید که توسط توسعه دهنده‌ها مطرح می‌شود تا پروتکل‌های ارزهای رمز پایه را بهبود بدهد، در نهایت به نفع جامعه و تکامل فناوری بلاک چین در آینده خواهد بود.


تگ ها : فورک بیت کوین Images for ‫فورک های بیت کوین در سال ۲۰۱۷‬‎ سقوط بیت کوین ؛ ۳ بار بیت کوین در سال ۲۰۱۷ سقوط کرد فورک های بیت کوین چگونه بر صعود و نزول قیمت بیت کوین تأثیر می هارد فورک بیت کوین؛ سال ۲۰۱۷ و مروری بر اتفاقات بازار ارزهای رمزپایه بایگانی‌های اخبار چرا در سال ۲۰۱۷ سه بار بیت کوین سقوط کرد؟ تحلیل نوسانات بازار بیت کوین بر اساس کوین بیس در سال ۲۰۱۷ راه اندازی اولین صندوق اروپایی سرمایه‌گذاری در بیت کوین بیت کوین کش چیست؟ معرفی کامل بیت کوین کش

نظرات




نماد