سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

اگر اطلاعات به روز دنیای کامپیوتر را دنبال کرده باشید حتما کلمه "بلاک چین" را که اخیرا بر سر زبان ها قرار گرفته است را شنیده اید. به نظر می رسد یکی از موضوعات معروف سال باشد. به رغم این واقعیت که ما اغلب اعلام کردیم این یک تغییر دهنده بازی است، به نظر نمی رسد که افراد زیادی بدانند که بلوک چین چیست.

 

برای این منظور این راهنما به کمک شما آمده است. در آنجا، من همه چیز را درباره بلوکچین توضیح خواهم داد – اینکه چه چیزی است، چگونه کار می کند، و چرا همانند یک طوفان در حال پخش شدن در تمام دنیا است - همه این موارد به یک زبان ساده توضیح داده خواهد شد!

 

چرا ما به بلوک چین نیاز داریم؟

در اصل، بلاک چین یک پایگاه داده غیر متمرکز (یا پخش شده همانند یک تار عنکبوت ) است که اطلاعات را به گونه ای ثبت می کند که دائمی و عمومی باشد.

برای توضیح اینکه چگونه بلاک چین کار می کند، من از یک مثال استفاده خواهم کرد. تصور کنید که میخواهید برای دوستتان پولی بفرستید، چگونه این کار را انجام خواهید داد؟ شما می توانید به  نرم افزار بانک خود دسترسی پیدا کنید و ازطریق آن پول را از حساب تان برای دوستتان انتقال دهید.

هنگامی که شما پولی را به حساب یکی از دوستانتان واریز می کنید، بانک به سادگی یک مورد ثبت را به لیست ثبت خود وارد می کند.

 

هنگامی که ما از آنها می خواهیم که این کار را انجام دهند، همه آنچه که آنها انجام می دهند این است که یک مورد ورودی را در لیست خود ثبت کنند. به عبارتی چیزی شبیه به تصویر بالا رخ خواهد داد. پس از اینکه مورد ورودی به لیست ثبت اضافه شد، می توانید با دوست خود تماس بگیرید و به او بگویید که پول در حسابش است.

توجه: ما برای جلوگیری از پیچیدگی، صحبتی از کامپیوتر نزده ایم. اگر ترجیح می دهید که بصورت کامپیوتری این فرآیند را تصور کنید می توانید این لیست ثبت را بصورت فقط یک پایگاه داده دیگر در نظر بگیرید.

هنگامی که یک یادداشت را مشاهده نمودید که می گوید انتقال انجام شده است، می توانید به دوستان خود بگویید که واریز انجام شد.

اما چه اتفاقی افتاده است؟ آیا فقط اضافه کردن یک ورودی به لیست ثبت باعث انجام انتقال پول شده است؟ بله ! تمام آنچه که ما برای آنکه پول را در سراسر جهان انتقال دهیم لازم است، این است که اطلاعات را به یک لیست ثبت وارد کنیم.

با این حال، این ورود بایستی در لیست ثبت شخصی دیگر نیز ساخته شود؛ و مشکل اینجاست. اگر ( نرم افزار) مدیر بانک شما هنگام نوشتن انتقال وجه اشتباهی انجام دهد چه؟ اگر مدیر بانک به طور هدفمند این تراکنش را به نفع دوست شما انجام دهد چه؟ اگر مدیر بانک با لیست ثبت فرار کند چه؟

مردم هوشیار در میان ما شروع به پرسیدن یک سوال مهم کردند: چگونه می توانیم از اشخاص ثالث مانند بانک ها اجتناب کنیم و همچنان لیست ثبت را داشته باشیم؟ راه حل آن بلاک چین است.

بلاک چین چگونه کار می کند؟

ما اکنون می دانیم که بلاک چین فقط یک راه دیگر برای داشتن لیست ثبت است – نه چیزی بیش از آن. تصور کنید 10 نفر وجود دارند که می خواهند دیگر از بانک ها استفاده نکنند. با یک توافق دو جانبه، آنها تمام اطلاعات مربوط به حساب های یکدیگر را هر روز بدون دانستن هویت دیگر دارند.

تصور کنید این 10 نفر می خواهند دیگر از بانک ها استفاده نکنند.

  1. پوشه خالی

در ابتدا ، هر یک دارای یک پوشه خالی است. حین آنکه بیشتر جلو می رویم، هر یک از این 10 نفر صفحاتی را به پوشه خود اضافه خواهند کرد. این مجموعه از صفحات در واقع لیست ثبتی را ایجاد می کند که تراکنش های انجام شده را دنبال خواهد کرد.

  1. انجام یک انتقال

هر کس در شبکه با یک صفحه خالی و یک قلم در دستان خود نشسته است. همه آماده هستند که هرگونه تراکنشی را که در سیستم رخ می دهد بنویسند.

فرض کنید شماره 2 می خواهد 10 دلار را به شماره 9 ارسال کند. برای انجام تراکنش، شماره 2 فریاد می زند و به همه می گوید: " همه، لطفا یادداشت کنید! من می خواهم 10 دلار برای شماره 9 انتقال دهم."

شماره 2 می خواهد مقداری وجه را به شماره 9 انتقال دهد.

هر کسی بررسی می کند که آیا شماره 2 به اندازه کافی تراز مالی دارد که $ 10 را به شماره 9 انتقال دهد. اگر او این کار را انجام دهد، آنگاه همه آنها بر روی صفحه خالی خود درباره آن تراکنش می نویسند.

 

  1. ردگیری تراکنش ها

همه یادداشتی از انجام تراکنش بر می دارند.

تراکنش ها در داخل شبکه اتفاق می افتد و هر کس به نوشتن آنها ادامه می دهد تا زمانی که صفحه پر می شود. وقتی که این اتفاق می افتد و صفحه پر می شود آنگاه همگی باید صفحه را در پوشه خود قرار دهند، یک صفحه جدید را بیرون آورند و دوباره تمام این پروسه را شروع نمایند. جادوی بلاک چین در زمانی قرار دارد که صفحه باید در پوشه قرار داده شود.

 

  1. شروع یک صفحه جدید

قرار داد این است که هنگامی که صفحه در پوشه قرار می گیرد، نسخه صفحه همه کاربران باید همانند هم باشد و در دیگر در آینده نیز نباید تغییر کند. برای انجام این کار، محتویات صفحه را مهر و موم می کنیم.

 

چگونه ما یک صفحه را مهر و موم کنیم؟

ما صفحه را با استفاده از چیزی به نام عمل هاش، مهر و موم می کنیم. عمل هش را همانند یک دستگاه جادویی تصور کنید که برخی از داده ها را از سمت چپ می گیرد و برخی از داده های قلنبه مانند را به سمت راست هدایت می کند.

در عمل هاش، داده ها وارد دستگاه فرضی می شوند و خروجی هایی که به نظر قلنبه می آیند ایجاد می شوند.

چیز مهم در مورد این ماشین این است که آنها معکوس کردن این فرآیند را مشکل می سازند. به عبارت دیگر، اگر یک خروجی را داشته باشید، تنها راه برای فهمیدن ورودی اصلی آن، این است که هر گزینه  ای را که می توانید امتحان کنید تا اینکه به ورودی های اصلی آن دست یابید.

بنابراین بگذارید از شما این سوال را بپرسم: از سمت چپ ماشین بایستی چه ورودی بفرستم تا به یک خروجی دست پیدا کنم که با 3 صفر شروع میشود (به عنوان مثال 000ab یا 00098) ؟ از آنجایی که حل کردن این فرایند غیرممکن است، بنابراین باید با سعی و خطا آن را حل کنیم اما امتحان کردن هر عددی در جهان تا زمانی که خروجی مورد نظر را بیابیم نیز غیر ممکن است. این ویژگی هنگام مهر و موم کردن صفحه بدست می آید.

حال تصور کنید که به شما دو جعبه داده ام. جعبه ی اول حاوی شماره 20893 است. از شما می پرسم: آیا می توانید یک عدد را پیدا کنید که وقتی که به شماره در جعبه ی اول اضافه می شود و به دستگاه وارد می شود کدی را به ما بدهد که با سه صفر در اول آن شروع شود؟

بیایید تصور کنیم که بخشی از ورودی را داریم.

پس از امتحان نمودن هر شماره ای، ممکن است به شماره ای که به دنبال آن بودیم - مثلا 21191- نهایتا دست پیدا کنیم.

در این صورت، شماره 21191 ، یک مهر و موم برای شماره 20893 می شود. اگر 20893 را روی یک صفحه بنویسیم و مهری روی صفحه با برچسب 21191 قرار دهیم، صفحه مهر و موم می شود. اگر کسی مجبور باشد که اعتبار صفحه را بررسی کند، می تواند به سادگی دو عدد را جمع کند و پاسخ را به دستگاه ارسال کند. اگر خروجی دارای سه صفر در ابتدای آن باشد، محتویات آن همچنان معتبر هستند.

ما می توانیم از این اطلاعات برای بررسی اینکه آیا صفحه معتبر است استفاده کنیم.

برای مهر و موم کردن یک صفحه که حاوی لیستی از تراکنش ها است، باید شماره ای را بدست آوریم که هنگام اضافه شدن به لیست تراکنش ها و ارائه به دستگاه، به ما یک کدی را بدهد که با سه صفر در ابتدای آن در سمت راست شروع می شود.

کد مهر و موم باید با لیست تراکنش ها ترکیب شود

 

اکنون که ما در مورد مهر و موم کردن صفحه می دانیم، ما دوباره به آن زمان باز می گردیم که نوشتن آخرین تراکنش را در صفحه تمام نمودیم و دیگر فضایی برای نوشتن بیشتر نداریم.

 

چگونه می توانیم شماره مهر را ایجاد کنیم؟

به محض این که همه دیگر جایی برای نوشتن در صفحه خود ندارند تا تراکنش های بیشتری را بنویسند، آنها عدد مهر و موم را برای صفحه محاسبه می کنند تا بتوانند آن را در پوشه قرار دهند. هر کسی در شبکه محاسبات را انجام می دهد. اولین نفر در شبکه برای مشخص کردن عدد مهر و موم آن را به افراد دیگر اعلام می کند.

همه سعی می کند شماره مهر و موم را مشخص کنند.

بلافاصله پس از شنیدن شماره مهر، همه بررسی می کنند که آیا خروجی مورد نیاز را ایجاد می کند یا خیر. اگر این گونه بود، همه صفحات خود را با این شماره مهر می کنند و آن را در پوشه خود قرار می دهند.

اما اگر کسی برای مثال شماره 7، شماره مهر و موم که اعلام می شود، خروجی مورد نیاز را ایجاد نکند؟ در این صورت، او مجبور است نسخه ی صفحه خود را نادیده بگیرد، صفحه را دوباره از شخص دیگری کپی کرده و سپس آنرا در پوشه ی خود قرار دهید. حال ، همه در حال استفاده از نسخه یکسانی از صفحه هستند.

اکنون ممکن است از من بپرسید: چرا همه وقت خود را صرف انجام این محاسبات می کنند، زمانی که می دانند که فرد دیگری محاسبه را انجام می دهد و آن را به آنها اعلام می کند؟ چرا فقط منتظر اعلام شماره نباشند؟

سوال عالی است! فردی که محاسبه را اول از همه انجام می دهد به او یک امتیاز رمزنویسی ارز آزاد  - بگویید بیت کوین – داده  می شود. این گونه است که بیت کوین ها به وجود می آیند.

حالا چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که همه صفحات خود را در پوشه های خود قرار داده اند، برای آنها یک صفحه خالی جدید به نمایش در می آید و تمام مراحل را دوباره انجام می دهند و به همین ترتیب برای همیشه. از یک صفحه تنها به عنوان یک بلوک از تراکنش و از پوشه به عنوان زنجیره ای از صفحات (بلوک ها) فکر کنید، به این صورت یک زنجیره بلوک ها (بلاک چین ) ایجاد می شود.


تگ ها : فناوری بلاک چین چگونه کار می کند؟ – ارز دیجیتال بلاک چین چیست و چگونه کار میکند؟ بلاک چین blockchain چیست و چگونه کار می کند؟ + فیلم تکنولوژی بلاک چین به زبان ساده تکنولوژی بلاکچین چگونه کار می کند؟ بلاک‌چین (Blockchain) چیست و چگونه کار می‌کند؟ زنجیره بلوک (BlockChain) چیست و چگونه کار می کند؟ بیت کوین چگونه کار می کند؟ بلاک چین (Block Chain) چیست؟ بلاک چین چگونه کار میکند مقاله بلاک چین چیست و چگونه کار می کند Images for ‫بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟‬‎ بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ (1) بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟(3) تکنولوژی بلاک چین چگونه دنیا را متحول خواهد کرد؟ – وبلاگ زرین‌پال بیت کوین Bitcoin چگونه کار می کند بیت کوین چیست ویدئو تکنولوژی بلاک چین چیست؟ و چگونه کار می کند؟ شرکت پیشرو بلاک چین چگونه کار میکند؟ – Blockchain TON یا تلگرام غیرقابل فیلتر کردن چیست و چگونه کار می‌کند؟ بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟ ایرنا [ویدیو] بیت‌کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟ بلاک چین چیست؟ تعریف قابل فهم از بلاک چین اتر چیست و چگونه کار می‌کند؟ فناوری بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند بیت کوین چیست و چگونه کار میکند ؟ آنچه باید درباره بیت کوین بدانید 4 کاربرد مهم بلاک چین چیست بیت کوین چیست و چگونه کار میکند؟ + بیت کوین رایگان پادکست رادیو بلاک‌چین تکنولوژی بلاک چین چطور کار می‌کند؟ آیوتا (IOTA) چیست و چگونه کار می کند؟ بلاک چین چگونه کار میکند؟ چرا از بلاک چین استفاده می کنیم؟ بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟ زنجیره بلوک (BlockChain) چیست و چگونه کار می‌کند؟ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟ تکنولوژی بلاک چین چطور روی جستجو و سئو تاثیر می گذارد بلاک چین چیست؟ (بخش اول) تکنولوژی بلاک چین چیست ؟ [به زبان ساده] روزنامهء هموطن سلام کسب درآمد اینترنتی ( PTC ) هش کردن چیست؟ بلاک چین چیست؟ (گذشته، حال، آینده) بلاکچین چگونه کار می‌کند؟ فیلم بلاک چین دقیقا چگونه کار میکند ؟ + ویدیو بیت کوین و بلاکچین چیست و چگونه کار می کند بلاک چین (Blockchain) چیست؟ بلاک چین » درگاه بیت کوین جیب تلگرام با فناوری بلاکچین (Blockchain) غیرقابل فیلتر می شود بلاک چین چیست؟ بیت‌کوین بیت کوین چیست و چگونه کار می کند ؟ بادبان نوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ بیت کوین چیست؟ چگونه کار می کند؟ توضیح به زبان ساده بیت كوین چیست و چگونه کار میکند؟ تلگرام غيرقابل فيلتر کردن چيست و چگونه کار مي کند؟ چگونه کار می کند blockchain چگونه کار میکند؟ دیگر تلگرام فیلتر نخواهد شد با بلاک چین ارز دیجیتال انیم یا XEM چیست و چگونه کار میکند؟ تاریخچه انیم چیست؟ ارز دیجیتال چیست ؟ Searches related to بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

نظرات




نماد