سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

او در آخرین پست خود این توصیه‌ها را به همراه مثال‌ها و تجربیات شخصی کسب‌وکارش، شرح داده است:

Scalability

مقیاس‌پذیری

هنگامی‌که کسب‌وکار شما شروع به رشد می‌کند، باید آماده‌ باشید و راهی مناسب برای توسعه‌ی کارتان بیابید. برای تأمین منابع، عرضه‌کنندگانی را انتخاب کنید که در صورت لزوم به افزایش تولید شما کمک کنند. اگر به فضای فیزیکی نیاز دارید، باید حساب کنید که اگر تحت شرایطی می‌خواستید کارگاهتان را گسترش دهید، چه مکانی برای پروسه‌های شما مناسب‌تر است. معمولاً مقیاس‌پذیری در شرایط غیر منتظره پیش می‌آید؛ بنابراین اگر آن را پیشاپیش در تصمیم‌گیری خود بگنجانید، کار راحت‌تری در پیش خواهید داشت.

شاید فکر کنید مقیاس‌پذیری کسب‌وکار، هزینه‌ی زیادی به شما تحمیل می‌کند؛ ولی در بلندمدت باعث می‌شود پول بیشتری صرفه‌جویی کنید. به‌عنوان‌ مثال اگر اطمینان دارید که کسب‌وکارتان به‌سرعت در حال رشد است، بهتر است از همین امروز به فکر یک انبار بزرگ‌تر باشید. به‌این‌ترتیب دیگر مجبور نیستید در لحظات آخر، به فکر پیدا کردن جایی برای محصولاتتان باشید و در ضمن از حمل‌ونقل‌های مشکل‌آفرین هم اجتناب می‌کنید.

زمانی که اولین کسب‌وکارم را شروع کرده بودم، از همان مراحل اولیه روی نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی سرمایه‌گذاری کردم. در آن زمان این سیستم هزینه‌ی زیادی داشت ولی بعدها بازدهی این سرمایه‌گذاری، ارزش بیشتری برای ما ایجاد کرد؛ چراکه دیگر مجبور نبودیم هم‌زمان با رشد شرکت، پروسه‌ها را تغییر دهیم و به‌روزرسانی کنیم.

Skepticism

شک گرایی

این مرحله به زمانی مربوط می‌شود که یک نفر، با یک پیشنهاد تجاری به شما نزدیک می‌شود. ممکن است یک تأمین‌کننده‌ی منابع، توصیه کند از مواد عالی او استفاده کنید یا فرد دیگری ادعا کند که یک فضای کامل و مناسب برای کسب‌وکار شما در اختیار دارد. بهتر است با دیده‌ی شک و تردید به این پیشنهادها نگاه کنید. ممکن است این مواد اولیه یا فضای کاری، مزایای خودشان را داشته باشند؛ ولی شما باید با تعهد به کسب‌وکارتان، درنهایت دقت و سخت‌گیری گزینه‌ها را بررسی کنید. مخصوصاً اگر فرد پیشنهادکننده نقشی در شرکتتان ندارد، باید ببینید آیا این گزینه‌ها، بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید؟ به یاد داشته باشید که شما هم از قبل، برای رشد کسب‌وکارتان برنامه‌هایی در ذهن داشته‌اید.

ازآنجاکه ما یک کسب‌وکار تولیدی داشتیم، همیشه با پیشنهادهای مختلف عرضه‌کنندگان منابع و خدمات روبرو می‌شدیم. ولی همیشه با هوشیاری و تردید به موضوع نگاه می‌کردیم و سعی می‌کردیم در مورد همه‌ی گزینه‌ها به‌خوبی تحقیق کنیم. من معتقد بودم که به‌عنوان یک شرکت، زمانی که با تحقیق و بررسی جلو می‌رویم، تصمیمات بهتری می‌گیریم تا اینکه بخواهیم از اولین پیشنهاد موجود استقبال کنیم. به همین دلیل همیشه وقت کافی می‌گذاشتیم تا اطمینان حاصل کنیم این انتخاب‌ها، ارزشش را دارند.

Principles

جریان نقدی

مهم‌ترین فاکتوری که باید در تصمیم‌گیری‌های پولی در نظر داشته باشید، لزوماً میزان هزینه نیست؛ بلکه تأثیر آن در جریان نقدینگی شرکت است. انتخاب ارزان‌ترین پروسه، به این معنی نیست که پول بیشتری برای شرکت صرفه‌جویی کرده‌اید؛ چراکه ممکن است این پروسه‌ی ارزان درنهایت ضرر یا هزینه‌ی بسیار بیشتری به کسب‌وکارتان وارد کند.

فرض کنید دو عرضه‌کننده‌ی منابع، با دو پیشنهاد مختلف مقابل شما هستند. اولی محصول یا مواد «A» را به قیمت پایین‌تر عرضه می‌کند و برای بازپرداخت، ۳۰ روز به شما فرصت می‌دهد. دومی، محصول یا مواد «B» را با قیمتی بالاتر عرضه می‌کند ولی ۶۰ روز برای پرداخت در نظر می‌گیرد. کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟ پاسخ این است: هر سناریویی که برای جریان نقدی شرکتتان بهتر باشد.

اولین سال‌هایی که تازه شرکتمان را تأسیس کرده بودیم، کالاهایمان را برای فروش به یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ می‌فرستادیم. آن‌ها پرداختشان را به دو ماه بعد از فروش کلیه‌ی محصولات به تعویق می‌انداختند. درست است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مطرح کردن نام برندمان تأثیر خوبی داشتند؛ ولی به‌عنوان یک شرکت کوچک این تأخیر دوماهه فشار زیادی به جریان نقدی ما وارد می‌کرد. به‌علاوه ما هزینه‌ی جداگانه‌ای برای بازاریابی متحمل می‌شدیم.

همین شرایط باعث شد ما از مزایای یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای بگذریم و راه‌های دیگر را برای توزیع کالاها امتحان کنیم. بعدها متوجه شدیم که شرکت دیگری در همین صنعت، به علت تأخیر در فروش و منقضی شدن تاریخ‌ مصرف مواد، ورشکسته و تعطیل‌ شده است.

پس بهتر است در تصمیم‌گیری‌هایتان این سه نکته را مدنظر داشته باشید: مقیاس‌پذیری، شک‌گرایی در مقابل پیشنهادات و حفظ جریان نقدی شرکت. در این صورت مسیر بهتری برای توسعه‌ی شرکتتان انتخاب خواهید کرد.


تگ ها : آیا هوش مصنوعی به پیشرفت بخش خدمات مشتریان کمک می‌کند؟ آیا هوش مصنوعی کسب‌و‌کار شما را مختل می‌کند؟ اصول تصمیم گیری در زمان رشد شرکت کاربرد هوش مصنوعی در امور مالی بنگاه خودتنظیم؛ چگونه علی بابا از تفکر الگوریتمی برای بازآفرینی استراتژی های توسعه شرکت های پتروشیمی در عصر بی ثباتی اقتصادی بایگانی‌ها خانه هوش مصنوعی بررسی تاثیراتوماسیون اداری بر بهبود تصمیم گیری بلاگ سیستمهای کاربردی تعریف تا واقعیت [DOC]ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان بیوگرافی لری پیج، مؤسس گوگل [PDF]اصل مقاله (4278 K) بانک سپه بایگانی: خدمات بهینه سازی ارتباط با مشتری دلایل اوج گیری و موفقیت شرکت آمازون در جهان داده‌کاوی [PDF]نشریه مصاف سیستم های پشتیبان تصمیم گیری DSS هر آنچه در مورد هوش مصنوعی رویکردهای نوین اجرایی خلاقیت و نوآوری در سازمان اتوماسیون اداری [PDF]بانک توسعه صادرات ایران و جایگاه آن به عنوان اگزیم بانک ایران 8درصد منا [PDF]بررسی چالش های بانکداری مجازی در حوزه های فرهنگی همه چیز درباره اصول بازاریابی و فروش [PDF]۱۳۹۲/۰۹/۲۶ آسیب‌شناسی و اولویت‌بندی مولفه‌های موثر در پیاده‌سازی پروژه‌های هوشمندی [DOC]دولت الکترونیک [PDF]اصول حل مسئله ابداعي )TRIZ بایگانی‌ها بازاریابی داده محور وبلاگ ویزیت ساز [DOC]بين اعضاي يك سازمان وقتي با مفروضات مشتركي نسبت به اهداف مشترك [PDF]استفاده از هوش تجاری مکانی در تصمیم گیری مدیریت شهری شناخت سلیقه مخاطب‌ و فروش بیشتر با بهره‌ گیری از تکنولوژی بانکتاک: تولید محتوای فاخر بانکی و پولی سرنوشت بیت کوین طی بیست سال آینده چه خواهد شد؟ – ارز دیجیتال ارتباطات [PDF]boultan9.pdf4.52 MB تکنولوژی گزاره‌ها کاربرد سیستم های هوشمند در سیستم های اطلاعاتی حسابداری [DOC]هوش مصنوعی و کاربرد آن در پزشکی بایگانی‌ها مقالات blog بازاریابی اینترنتی 5 نکته‌ که حسابداران در مورد آینده حسابداری باید بدانند با مدیریت [PDF]مدیریت خدمات کلینیک مایو رسانه کسب‌وکار شما به‌سوی تجارتی نوین [PDF]لزوم پایبندی به اصول اخلاقی در اطلاع‌رسانی [PDF]Untitled [PDF]انقالب صنعتی چهارم اخبار اخبار و مقالات [PDF]خدمات، تجهیزات فروشگاهی و فروشگاه های زنجیره ای فناوری هوشمند و استراتژی داده؛ یک الگوی جابجایی برای بیمه گران [PDF]مدیریت استراتژیک فناوری اطالعات مولف: دکتر مریم کامرانی مدیریت چهارچوب مدیریت کیفیت برای تصمیم گیری مدیریت دولتی [PDF]مدیریت طرح جویشـــگر بومی پاورپوینت ارائه نمایشی درباره مدیریت روابط مشتریان پاورپوینت کاربرد سیستمهای خبره و هوش مصنوعی برای تصمیم گیری [DOC]سیستم های پردازش تراکنش بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چیست؟ [PDF]امضای تفاهم نامه همکاری میان فناپ و دانشگاه فردوسی حضور فناپ تلکام و ا تجارت الکترونیک چیست؟ [PDF]PDF: پاورپوینت ارائه نمایشی درباره مدیریت روابط مشتریان بایگانی‌ها بازاریابی

نظرات




نماد