سعید-رضایی-ساری-خونیرث-برنامه-نویسی-کد-نویسی-فروش-اسکریپت-دانلود-Saeid-rezaei-khunires-admin-manager
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
برندها-ایرانسل-اسنپ-اپلیکیشن-اسکریپت-آپارات-همراه-اول-بانک-ملی-پاسارگاد-هواوی-دیجیاتو-زرین-پال-نت-برگ-دونیت-کافه-بازار-هدفون-آهنگ-عکس-فیلم-کد-نویسی-طراحی-وب-برنامه-نویسی-پونیشا-پاپکو-دیجی-کالا-ورزش-فوتبال-90-نتیجه-فوتبال-بازی-شیپور-دیوار-آگهی-رایگان-خونیرث

برگشت به لیست

مفهوم Client/Server

1112 ۹۶/۱۱/۰۱

در اواسط دهه 80 میلادی و زمانی که اولین بار تولیدکنندگان تجهیزات شبکه، محصولات خود را به بازار عرضه کردند، واژهClient/Server وارد عرصه کامپیوتر گردید. در آن زمان واژه فوق صرفا در رابطه با تجهیزات سخت افزاری کامپیوتر استفاده می شد. کامپیوتری که از آن به عنوان مرکز نقل ارائه خدمات در یک شبکه یاد می شد را با نام Server و کامپیوتری که از این امکانات استفاده می کرد را بعنوان Client می شناختند. امروزه واژه فوق دارای یک معنی خاص است که چندان مرتبط با سخت افزار نیست. اغلب مردم هنوز واژه Client را به یک کامپیوتر فیزیکی نسبت داده و واژه Server را به کامپیوتر فیزیکی دیگری که به آن متصل و سرویس هائی را ارائه می دهد، اطلاق می نمایند. مطلب فوق با اینکه درست است ولی صرفا یک بخش اندک از تمامی واقعیت های موجود در این زمینه است. واژه فوق امروزه در مقیاس وسیع تری به خدمت گرفته می شود. به منظور آشنائی بیشتر با این واژه مقاله ذيل را دنبال نمائيد.

 

تعريف Client/Server

عموما کلاینت به کامپیوتری گفته می شود که تقاضایی را از یک سرور دارد. کلاینت در لغت نامه به معنای مشتری می باشد و مشتری کسی است که تقاضای خدماتی را از سوی فروشنده ای دارد. یکسرور می تواند در آن واحد به چندین کلاینت یا بازدید کننده خدمات رسانی کند، اين در حالي است كه در فناوری اطلاعات سرور برنامه ی کامپیوتری است که خدمات گوناگونی را به برنامه های کامپیوتری دیگر و یا کاربرانش (در همان سیستم یا سیستم دیگر) ارائه می دهد . در تعریف عملی تر، سرور یک کامپیوتر متصل به شبکه است که بر خلاف سایر کامپیوتر ها برای چند منظور متفاوت ساخته شده است.

  مفهوم Client/Server
 

تفاوت server و Client

همانطور كه در بالا اشاره شد، مفهوم سرور و كلاينت در ابتدا با گستردگي كه در حال حاضر وجود دارد مطرح نبود و با ظهور شبكه در علم كامپيوتر اين عبارت نيز وارد دنياي كامپيوتر شد و روز به روز بر گستردگي و مفهوم آن افزوده گرديد . امروزه اين مفهوم را از جنبه هاي مختلفي مي توان بررسي و مقايسه نمود كه در اينجا سعي شده است به دو جنبه اساسي و كاربردي اشاره و تفاوت هاي بين سرور و كلاينت را بيان نمائيم.

 
 

تفاوت server و Client از نظر برنامه نویسی

سرور و كلاينت را از نظر برنامه نويسي مي توان به دو دسته زبان های سمت سرور (server side) و سمت کاربر(client side) تقسيم نمود، كه داراي تفاوت هايي مي باشند . در ذيل يه شرح اين تفاوت پرداخته شده است. 
زمانی که ما میخواهیم یک صفحه وب را مشاهده کنیم، ابتدا در خواست ما به سرور میزبان آن سایت ارسال می شود. در این هنگام عملیات و برنامه هایی که برای تهیه محتوای مناسب لازم است انجام شود، مثلا ارتباط با پایگاه داده در سرور توسط زبان های سمت server انجام می شود. PHP , ASP , JSP از جمله این زبان ها هستند. پس از اینکه این عملیات در سمت سرور سایت انجام شود، خروجی برنامه به صورت کدهای سمت کاربر، به کاربر فرستاده می شود. کدهایی مثل HTML , CSS , JavaScript . این کدها برنامه های سمت کاربر هستند. بدین معنی که پردازش این اطلاعات دیگر به عهده یسرور نیست و مرورگر کاربر (مثلا Mozilla Firefox) باید این کدها را پردازش کرده و نتیجه را به صورت یک صفحه وب به کاربر نمایش دهد.

 
 

تفاوت server و Client از نظر شبكه

تفاوت بین این دو شبکه بسیار واضح و بزرگ است اگرچه تفاوت ها را از نظر فیزیکی نمی توانیم ببینیم اما می توانیم از نظر logically آنها را بدرستی از هم تشخیص دهیم.

 

Peer to Peer Network:

در این نوع شبکه هیچگونه centralized authority بین کامپیوتر های شبکه نمی توانیم ببینیم در واقع هیچ نوع مرکزیت بین آنها وجود ندارد. اگر یک کاربر بخواهد به منابع کامپیوتر دیگر دسترسی پیدا کند سیستم امنیتی کامپیوتر مقصد (کامپیوتری که منابع درخواست شده را در خودش دارد) بررسی می کند که آیا کامپیوتر درخواست دهنده اجازه دسترسی به منابع را دارد یا خیر. هر کامپیوتر در این نوع شبکه می تواند هم client باشد هم سرور. هر کاربر می بایست local back up را خودش بگیرد، ملاحظات امنیتی بسیار بسیار اندک است و کامپیوتر های محدودی هم در بر می گیرد.

 

Client/Server Network:

بر خلاف شبکه peer to peer این نوع شبکه سیستم عاملی را استفاده می کند که برای این کار تخصص یافته است تا اطلاعات شبکه را از یک منطقه مرکزی یا centralized point مدیریت کند که این منطقه مرکزی همان سرور است . client ها از سرور تقاضای اطلاعات می کنند و سرور است که با دادن اطلاعات یا دسترسی به منابع به آنها پاسخ می دهد. شبکه های client/server نسبت به peer to peer مزایای مشخصی دارند و در یک کلام شبکه ای بسیار بسیار سازماندهی تر شده می باشند . بسیار آسان تر خواهد بود که فایل ها و منابع را پیدا کنیم چون آنها بر روی سرور ذخیره شده اند و از امنیت بسیار بالایی برخوردارند همه username و passwords ها در یک database یکسان که همان سرور است ذخیره می شوند و کاربران نمی توانند از سرور بعنوان workstation استفاده کنند بنابراین در نهایت واضح است که شبکه client /server کارایی بسیار بهتری دارد.

  مفهوم Client/Server

واژه Client Server دارای معانی به مراتب بیشتری نسبت به جداسازی یک کامپیوتر سرویس گیرنده و سرویس دهنده از یکدیگر است. واژه فوق علاوه بر سخت افزار و شبكه به سرعت در دنیای نرم افزار نیز مطرح و دارای جایگاه ویژه ای در این زمینه شده است. بنابراين مي توانيم بگويم یک روتین ( سرویس ) می تواند ارائه دهنده خدمات خاصی به سایر سرویس ها باشد. در چنین وضعیتی سرویس ارائه دهنده خدمات را Server و سرویس استفاده کننده از یک خدمات را Client می نامند.

 

پارس دیتا


تگ ها : تفاوت سرور و کلاینت مفهوم Client/Server آشنایی با مفهوم Client/Server Client Server چیست مقاله آشنایی با مفهوم Client/Server با استفاده از جاوا آشنايي با مفهوم Server/Client آشنایی با مفهوم server فیلم آموزش آشنایی با مفهوم client side و server side مفهوم سرور و کاربر کلاینت چیست؟ تفاوت بین زبانهای Client تفاوت هاست و کلاینت؟ طراحی سایت دنیای ما المقال كامل سرور چیست؟ آموزش طراحی سایت با CSS همتابه‌همتا (رایانه) [PPT]اسلایدهای ورک شاپ اصول طراحی وب همایش ها و مقالات انواع شبكه ها تحقیق یک مفهوم برای شرح اطلاعات [PPT]Socket Programming انواع سوكت و مفاهيم آنها مفهوم سرويس‌هنده /مشتري آپارات تين كلاينت ( Thin Client ) چيست؟ [PDF]فصل 1 کلاینت ساید چیست بررسی معماری Client/Server در مدلهای تک لايه، دو لايه، سه لايه تحقیق درباره يك مفهوم براي شرح اطلاعات توضیحی مختصر در مورد server skeleton و client stub تعریف سرور و انواع آن ماهي شبكه (peer to peer) ومالفرق بينها و(client/server networking [PPT]معماری سرویس گرا قابلیت های Server and Client What is the Client [PDF]اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ پرسش‌های متداول تلگرام آشنایی با مفهوم و کارکرد DHCP Server روی روتر های سیسکو تكنولوجيا الاتصالات و شبكات المعلومات النشر الإلكتروني و تأثيره علي مجتمع المكتبات و المعلومات: [PDF]راﻳﺎﻧﻪ ﻛﺎر TCP/IP تحقیق در مورد یگ مفهوم برای شرح اطلاعات [PPT]Slide 1 آسیانت پاسارگاد [PDF]PDF: تحقیق یک مفهوم برای شرح اطلاعات تعرف على ماهو الخادم Server وماهو العميل Client الإتجاهات الحديثة في المكتبات و المعلومات مفهوم اختصاص دادن IP به کامپیوترها نسخه کلاینت [PPT]Authentication Servers سرورهای تشخیص هویت یک مفهوم برای شرح اطلاعات Intel به زبان ساده وب سرویس چیست مفهوم File Storage معنی کلمه client ارتباطات راه دور فکس سرور ( FAX SERVER ) چیست؟ دوره PHP معنی client وب سرویس REST چیست و چگونه کار می کند مفهوم حالتهای (status) مختلف whois دامنه چیست؟ پردازش های مبتنی بر Client Server Searches related to مفهوم Client/Server

نظرات




نماد