سعید-رضایی-ساری-خونیرث-برنامه-نویسی-کد-نویسی-فروش-اسکریپت-دانلود-Saeid-rezaei-khunires-admin-manager
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
برندها-ایرانسل-اسنپ-اپلیکیشن-اسکریپت-آپارات-همراه-اول-بانک-ملی-پاسارگاد-هواوی-دیجیاتو-زرین-پال-نت-برگ-دونیت-کافه-بازار-هدفون-آهنگ-عکس-فیلم-کد-نویسی-طراحی-وب-برنامه-نویسی-پونیشا-پاپکو-دیجی-کالا-ورزش-فوتبال-90-نتیجه-فوتبال-بازی-شیپور-دیوار-آگهی-رایگان-خونیرث

برگشت به لیست

رایانش ابری چیست؟

1146 ۹۶/۱۰/۳۰

رایانش ابری

سازمانی را در نظر بگیرید که به عنوان نمونه یک سرویس پرداخت قبوض آنلاین را به جای پرداخت قبض دستی برای سال های متوالی استفاده می نماید،در واقع این سازمان یک سرویس "رایانش ابری" را به کار گرفته است.

 رایانش ابری، محاسباتی است که توسط گروه بسیاری از سرورهای از راه دور (remote) که با یکدیگر شبکه هستند انجام می گیرد که منجر به ذخیره سازی متمرکز داده ها و دسترسی آنلاین به سرویس ها و منابع کامپیوتری می گردد؛ به طور ساده تر رایانش ابری دستیابی به منابع محاسباتی از طریق اینترنت است و در عمل به جای اینکه شما اطلاعات را بر روی هارد دیسک خود نگه دارید و یا برنامه های کاربردی مورد نیازتان را به طور مستمر به روزرسانی نمایید، شما از سرویسی بر روی اینترنت به منظور برآوردن نیازهایی مشابه موارد مذکور استفاده می نمایید.

رایانش ابری یک الگوی محاسباتی است که در آن تعداد بسیار زیادی از سیستم ها به صورت شبکه های خصوصی (private) و یا عمومی (public) به یکدیگر متصل شده اند تا زیرساخت پویا و مقیاس پذیری را برای برنامه های کاربردی، ذخیره داده ها و فایل ها فراهم آورند. با ظهور این تکنولوژی، هزینه محاسبات، میزبانی برنامه های کاربردی، ذخیره سازی محتوا و تحویل سرویس ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. ایده محاسبات ابری در اصل بر مبنای "استفاده مجدد از قابلیت های فناوری" است.

مدل های رایانش ابری

 رایانش ابری

سرویس های ارائه شده در رایانش ابری به سه گروه تقسیم می شوند:

نرم افزار به عنوان یک سرویس (Software As A Service) که به طور خلاصه با SAAS شناخته می شود: 

در این مدل، یک برنامه کاربردی کامل به مشتری یه عنوان سرویس ارائه می گردد، که معمولا سرویسی بر مبنای تقاضای مشتری است. در این مدل، در سمت مشتری، دیگر نیازی به سرمایه گذاری برای تهیه سرور مناسب و یا خریداری مجوز نرم افزار به صورت جداگانه نمی باشد و به این ترتیب هزینه ها به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کنند.
ویژگی‌های اصلی این سرویسها عبارتند از:

- دسترسی و مدیریت نرم افزار از طریق شبکه فراهم می گردد
- فعالیت‌ها از سرور مرکزی اداره می‌شوند و نه در مکان هر یک از مشتریان و در نتیجه مشتریان می‌توانند از راه دور و از طریق وب به برنامه‌های کاربردی دسترسی داشته باشند.
- به روز رسانی و ارتقای نرم افزار به صورت مرکزی اداره می‌شود و نیاز به دانلود Patchها یا ارتقا دهنده‌ها را برطرف می‌سازد.
- برنامههای وب مانند فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب، سرویسهای نرم افزاری مانند، Gmail، Google Docs،Google Calendar، و ... از جمله سرویسهای این مدل هستند.

 پلت فرم به عنوان یک سرویس (Platform As A Service) که به طور خلاصه با PAAS شناخته می شود :

 در این مدل،یک لایه از نرم افزار یا محیط توسعه به عنوان سرویس ارائه می شود که با استفاده از آن می توان سطوح بالاتری از سرویس ها را ایجاد نمود.در واقع مشتری برای ساخت برنامه های کاربردی خود که در پلت فرم تهیه شده قابل اجرا است، دارای آزادی عمل می باشد. پلت فرم LAMP (لینوکس، آپاچی، MySql و پی اچ پی)، J۲EE و Ruby و ... از جمله سرویسهای این مدل هستند.

زیر ساخت به عنوان یک سرویس (Infrastructure As A Service) که به طور خلاصه با IAAS شناخته می شود :

 در این مدل،منابع محاسباتی مانند فضای ذخیره سازی به عنوان سرویس های استاندارد در سطح شبکه ارائه می شود که می توان به عنوان نمونه سیستم های ذخیره سازی، تجهیزات شبکه، مرکز داده، پردازنده ها و غیره را نام برد. وب سرویس EC۲ (Elastic Compute Cloud) آمازون که عملیات پردازش را انجام میدهد، و یا سرویس ذخیره سازی S۳ (Simple Storage Service) آمازون و IBM Blue مثال‌هایی از سرویسهای مدل IaaS هستند.

انواع سرویس های رایانش ابری

Public (عمومی): در این نوع، قابلیت اطمینان، دسترس پذیری و امنیت محدود می شود نظیر اینترنت. در واقع قراردادی وجود دارد که بیان کننده این امر است که تمامی موارد ( نظیر پاک شدن داده و Hacking و ... ) برعهده خود فرد است و بسیاری از سرویس های این نوع، رایگان یا دارای هزینه بسیار کمی هستند که می توان به عنوان نمونه سرویس های شرکت های IBM، Google و آمازون را نام برد.


Private (خصوصی): در عمل یک سازمان یک ابر خصوصی برای خود ایجاد می نماید و مدیریت آن به طور کامل بر عهده خود سازمان است و زمانی دارای معنا است که سازمان دارای IT قابل اندازه گیری است که به عنوان نمونه می توان سرویس دهنده ای مانند Sisco را نام برد.


Hybrid (ترکیبی): در سازمانی که ابر خصوصی وجود دارد می تواند بسته به نیاز از منابع عمومی هم استفاده نماید، در واقع ترکیبی از دو مورد فوق؛ که به طور عمده مشتریان این نوع،سازمان ها هستند. این مورد زمانی پیش می آید که Cloud Burst پیش می آید یعنی منابع آنقدر محدود شده و امکان توسعه وجود ندارد و با یک ایجاد اتصال بین ابر خصوصی سازمان و ابر عمومی از منابع عمومی استفاده می شود و برنامه های کاربردی که حساسیت بیشتری دارند روی ابر خصوصی قرار می گیرند و مابقی روی ابر عمومی قرار داده می شود که منجر به تعدیل هزینه می گردد.

مزایای رایانش ابری

کاهش هزینه : دلایل بسیار زیادی برای این مزیت وجود دارد که از مهمترین آن می توان به پرداخت صورتحساب بر مبنای میزان استفاده از سرویس اشاره نمود؛ به علاوه نیازی به خریداری زیرساخت ها تیست در نتیجه هزینه نگهداری و تعمیرات کاهش می یابد. 
افزایش فضای ذخیره سازی : امروزه با زیرساخت عظیمی که توسط ارائه دهندگان ابر ارائه می گردد،  ذخیره سازی و نگهداری حجم زیادی از داده واقعیتی انکارناپذیر  است.
انعطاف پذیری : این یک ویژگی بسیار مهم است. با توجه به تغییرات شرایط کسب و کار، سرعت برای ارائه سرویس در سازمان ها بسیار حیاتی است و از طرفی به سازمان ها این اجازه را می دهد که تنها بر کسب و کار خود تمرکز نمایند.

 

منبع:

 

سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

 


تگ ها : مقالاتِ تحقیقاتی برای رایانش ابری چیست؟ رایانش ابری رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟ رایانش ابری چیست رایانش ابری یا "Cloud Computing"چیست؟ تعریف رایانش ابری رایانش ابری چیست؟ پردازش ابری چیست؟ هر آنچه باید در مورد پردازش ابری بدانید رایانش ابری (Cloud Computing) چیست ؟ رایانش ابری چیست ؟ محاسبات ابری (Cloud Computing) سرویس محاسبات ابری یا Cloud Computing چیست؟ پردازش ابری (Cloud Computing) چیست؟ رایانش ابری یا Cloud Computing چیست ؟ رایانش ابری یا cloud computing چیست؟ مزایای استفاده از راهکارهای رایانش ابری چیست؟ رایانش ابری (Cloud Computing) رایانش ابری چیست؟ بایگانی‌ها رایانش ابری چیست؟ رايانش ابري چيست ؟ رایانش ابری چیست؟ قسمت اول Cloud Computing یا رایانش ابری به زبان ساده رایانش ابری چیست؟ 12 مزایای رایانش ابری (کلود) برای چاپخانه ها زیرساخت رایانش ابری چیست؟ طراحی سایت شرکت سیگما رایانش ابری چیست؟ قسمت سوم رایانش ابری یا Cloud Computing چیست؟ / شرکت آرسس پارت رایانش ابری یا Cloud Computing چیست و چه مزایایی دارد [PDF]جزوه درس محاسبات ابري.docx رایانش ابری (قسمت پنجم) محاسبات ابری (cloud computing) چیست؟ رایانش ابری چیست؟ (Cloud Computing) فناوری مهم در صنعت بانکداری کلود کامپیوتینگ رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟ – بخش ۱ رایانش ابری چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟ محاسبات ابری چيست؟ راهکار ابری چیست؟ ، تکنولوژی ابر، رایانش ابری، ذخیره اطلاعات در رایانش ابری ( پردازش مبتنی بر فضای ابری ) باسلام. فرق زمانبندی منابع و زمانبندی وظایف در رایانش ابری چیست مزایای مجازی سازی و رایانش ابری چیست ؟ Paas یا بستر ابری به عنوان سرویس چیست؟ سوالات متداول رایانش ابری رایانش ابری Cloud Computing چیست؟ رایانش درباره رایانش ابری بیاموزیم دیجی کالا بایگانی‌ها رایانش ابری چیست تفاوت رایانش مشبک (Grid Computing) و رایانش ابری (Cloud رایانش ابری چیست ؟ (cloud computing) رایانش ابری چیست؟ » وبلاگ وب ایده Searches related to رایانش ابری چیست؟

نظرات




نماد