سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

اگر تاکنون خطرناک ترین بازی های رایانه ای را بازی های زامبی یا جنگی و اعتیاد آورترین شان را کلش آف کلنز می دانستید این مطلب می تواند تمام تصورات شما را به هم بریزد. نهنگ آبی (Blue Whale) نام یکی از خطرناک ترین پدیده های دنیای مجازی است که بیشتر می توان از آن به عنوان یک سلاح کشتار نام برد تا یک بازی! شاید در نگاه اول چنین عنوانی برایتان مضحک به نظر برسد و فکر کنید جزو سوژه های رسانه ای هستند اما باور کنید که همین بازی اینترنتی تاکنون جان چند صد نوجوان را در سراسر دنیا گرفته است. نهنگ آبی تنها یک هدف دارد: خشونت و در نهایت خودکشی! تمام جزئیات این بازی به گونه ای طراحی شده تا به ذهن مخاطب حاکم شده و ذره ذره او را به این هدف نزدیک کند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را به صورت کامل با بازی نهنگ آبی آشنا کرده و بگوییم که چرا باید از آن گریزان باشید.

 

 

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم مخاطبان بازی نهنگ آبی نوجوانان می باشند زیرا همانطور که مشخص است دارای روحیه ای تاثیر پذیر و کنجکاوی بی حد و مرز هستند. اگر دوران نوجوانی را پشت سر گذاشته باشید حتمآً می توانید به یاد خودتان بی افتید که در این دوران به اکثر درخواست ها بله می گفتید تا خود را نیرومندتر جلوه دهید. شاید در دوران نوجوانی ما اینگونه بله گفتن ها جز در موارد خاصی آنقدر خطرناک نبودند اما در دنیای امروز و خصوصاً در بازی نهنگ آبی یک "بله" می تواند به زندگی شخصی پایان دهد.

اما ایده ی پشت این بازی به همین مسئله ختم نمی شود بلکه حاوی روانشناسی ها و فلسفه بافی های مختلف است. اگر تاکنون علم روانشناسی را جدی نمی پنداشتید دیگر وقتش رسیده! طراح بازی نهنگ آبی جوانی روسی به نام فیلیپ بوکین (Philipp Budeikin) است که خود دانشجوی اخراج شده ی رشته روانشناسی بوده است. وی هدف خود را از ساخت نهنگ آبی، تلاش برای پاک سازی جامعه از طریق حذف انسان های بی فایده دانسته است.

 

اگر بخواهید درباره نحوه بازی بدانید باید بگوییم که الگوریتم ساده ای دارد. در هر روز به بازیکن یک ماموریت خشن داده می شود تا به اجرایی کردن آن و سپس ارسال گزارش به مدیر بپردازد. به عنوان مثال در روز یازدهم نیاز است تا فرد یک نهنگ را با خراش دادن بر روی پوست خود کشیده و عکس آن را برای مدیر ارسال کند. یکی از رایج ترین کارها در اکثر این روزها نیز برخواستن از خواب راس ساعت 04:0 صبح و انجام عملی ترسناک همچون دیدن چندین فیلم ترسناک پیشنهاد شده توسط مدیر، رفتن به نزدیک ترین ایستگاه راه آهن، رفتن به بالای ساختمانی بلند و موارد این چنینی می باشد. در آخرین مرحله یعنی مرحله پنجاه از بازیکن خواسته می شود تا از یک ارتفاع بلند به پایین بپرد و از آنجایی که فرد 49 مرحله قبل را تمام و کمال اجرایی کرده از پتانسیل بالایی برای انجام این مرحله نیز برخوردار خواهد بود.

 

مراحل بازی نهنگ آبی

 

همانطور که گفتیم فکر زیادی پشت این چالش بوده و تمام موارد آن به دقت و با تکیه بر علم روانشناسی طراحی شده اند لذا بازیکن ذره به ذره به انجام تمام مراحل ترغیب می شود. اگر خود را مستثنی می دانید و فکر می کنید که چرا باید نسبت به انجام این مراحل غیر معقول بپردازید باید بگوییم این نهنگ آبی است که مخاطبان را انتخاب می کند و  خود را در دسترس همگان قرار نمی گیرد. بازی خود به سراغ افرادی که زمینه ی لازم برای خودکشی اعم از ناراحتی اعصاب، افسردگی، مازوخیسم و… را دارند رفته و بعد از زیر نظر گرفتن آنها لینک عضویت را برایشان ارسال می کند. این بازی برای نخستین بار چهار سال پیش منتشر گردیده و تاکنون خود را برای تبدیل شدن به این پدیده آماده کرده بود.

 

هدف ما از این مطلب نه بالا بردن حس کنجکاوی شما بلکه آشنایی با خطرات بی بازگشت آن بوده است. همچنین اگر دارای فرزندی هستید حتماً به وجود چنین بازی های توجه کرده و بستر پرهیز نوجوانان خود از اینگونه جنبه های خطرناک فضای مجازی را آماده کنید. لازم به ذکر است که وزیر محترم فناوری اطلاعات و ارتباطات، جناب آذری جهرمی  نیز اخیراً پستی در ارتباط با نهنگ آبی را در صفحه ی اینستاگرام خود منتشر کرده اند که حاوی نکته های مهمی جهت برخورد با چنین بازی های خشن و خطرناکی است. ایشان همچنین از گفتگو با مدیران vk خبر داده اند تا با اشاعه خشونت در این شبکه اجتماعی مقابله نمایند. لازم به ذکر است که این شبکه اجتماعی از این نظر حائز اهمیت است که بازیکنان نهنگ آبی در برخی از مراحل نیاز به استفاده از حساب خود در vk و پست کردن مطالبی که به آنها گفته می شود خواهند داشت.

 


تگ ها :

نظرات




نماد