سعید-رضایی-ساری-خونیرث-برنامه-نویسی-کد-نویسی-فروش-اسکریپت-دانلود-Saeid-rezaei-khunires-admin-manager
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
برندها-ایرانسل-اسنپ-اپلیکیشن-اسکریپت-آپارات-همراه-اول-بانک-ملی-پاسارگاد-هواوی-دیجیاتو-زرین-پال-نت-برگ-دونیت-کافه-بازار-هدفون-آهنگ-عکس-فیلم-کد-نویسی-طراحی-وب-برنامه-نویسی-پونیشا-پاپکو-دیجی-کالا-ورزش-فوتبال-90-نتیجه-فوتبال-بازی-شیپور-دیوار-آگهی-رایگان-خونیرث

طراحی وبسایت
برگشت به لیست

شاید باورش سخت باشد؛ اما ظهور شبکه‌های اجتماعی معماری معاصر را در دنیا دگرگون کرده و خواهد کرد. برای درک این موضوع مارک کاشنر، موسس “آرکیتایزر” (بزرگترین پایگاه داده آنلاین معماری) نظریه ای دارد به نام “نظریه آونگ

معماری شبکه های اجتماعی مارک کاشنر

 

نظریه آونگ

کاشنر روند معماری معاصر را براساس آونگی تصویر می‌کند که در یک سوی آن نوآوری و در سوی دیگر سَمبل‌های شناخته‌شده معماری وجود دارند.

معماری شبکه های اجتماعی ۲

 

او برای فهم بیشتر نظریه‌اش، به دهه ۷۰ میلادی برمی‌گردد که سبکی به نام “بروتالیسم” در معماری بوجود آمد. بروتالیسم معماری‌ای خشن و عاری از سمبل‌های گذشته بود .

معماری بروتالیسم شبکه های اجتماعی

 

این سبک درواقع زمانی در معماری اتفاق افتاد که آونگ به سمت نوآوری جهت گرفته بود.

معماری شبکه‌های اجتماعی ۳

 

در دهه هشتاد، با ظهور  پست‌مدرنیسم، آونگ معماری باز به سمت سمبل‌های گذشته بازگشت و المان‌های معماری کلاسیک، دوباره بر ساختمان‌ها نمایان شدند .

معماری شبکه های اجتماعی ۴

 

و سپس باز در ابتدای دهه ۹۰، با دیکانستراکشن، سمبل های گذشته از معماری محو شدند.

در واقع در یک دوره، تقلید از معماری گذشته را اشتباه تصور می کردند اما پس از چندی، باز دست به دامان معماری آشنای گذشته  و برانگیختن حس نوستالژی در افراد می‌شدند.

اما چه چیزی مدت زمان نوسان این آونگ را تعیین می‌کند؟

  1. بازه زمانی مورد نیاز برای طراحی بناهایی با سبکی متاثر از تفکر حاکم بر آن عصر؛
  2. فاصله چند ساله تا ساخته شدن طرح‌ها؛
  3. شناخته شدن آن سبک معماری در جوامع مختلف و همه گیر شدن آن؛
  4. انتظار برای مشاهده بازخورد مردم و در نهایت تاثیر مثبت یا منفی آن بر جوامع.

معماری شبکه های اجتماعی ۵

 

چه چیزی می تواند تمامی این مراحل را تسریع بخشد؟

بله، شبکه های اجتماعی!

اگر متوجه نشده اید، نه از خودتان ناراحت شوید ،نه به من بدوبیراه بگویید.

مثال‌های زیر همه چیز را روشن خواهد کرد.

در سال ۱۹۹۷ فرانک گهری با طراحی موزه گوگنهایم در بیلبائو، بطور کلی ارتباط جهان با معماری را تغییر داد!

معماری گوگنهایم شبکه های اجتماعی

 

و شاید از همان زمان، روند نظریه آونگ برای همیشه متوقف شد.

اما چرا؟

پس از گذشت مدت زمان اندکی از ساخت این بنا، تعداد توریست‌ در شهر بیلبائو تا سقف ۲۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و میبینیم که در تمام ایالت‌های آمریکا هم یکی پس از دیگری بناهایی با این سبک و سیاق ساخته شد.

la

معماری شبکه های اجتماعیمعماری نیویورک شبکه های اجتماعی

 

چطور یک بنا می‌تواند به این سرعت بین معماران و توریست ها همه گیر شود؟

در گذشته به‌دلیل سرعت پایین وسایل نقلیه بازدید از بناها برای توریست‌ها بسیار دشوار بود. کم کم سرعت وسایل نقلیه افزایش پیدا کرد و سپس با پیشرفت تکنولوژی ما می توانستیم از تلویزیون و روزنامه‌ها، بناهای تاریخی را ببینیم؛ تا اینکه درنهایت به کمک شبکه‌های اجتماعی هرکدام از ما رسانه‌ای برای معماری شدیم. رسانه‌ای که در کسری از ثانیه در تمام جوامع اطلاع‌رسانی می‌کند. رسانه‌های اجتماعی باعث شدند که ساختمان‌ها از محل خودشان جدا شوند و در تلفن‌های همراه ما دنبالمان بیایند.

معماری شبکه های اجتماعی

و این همان دلیلی است که تمام ایالت‌های آمریکا متوجه شدند که برای داشتن توریست احتیاج به آن نوع ساختمان‌ها دارند.

حالا باز به نظریه آونگ باز می گردیم و گزینه رسانه‌های اجتماعی را به آن اضافه می کنیم. رسانه‌های اجتماعی مانند یک کاتالیزور نوسانات آونگ را آنقدر تسریع می کند تا اینکه هردو المان طرفین آن، از لحاظ زمانی آنقدر به هم نزدیک می‌شوند که به نوعی در کنار هم قرار می‌گیرند.

معماری شبکه های اجتماعی

معماری شبکه های اجتماعی

 

لابد می‌پرسید پس آیا در معماری امروز، سمبل‌های گذشته را می بینیم؟ هم بله و هم نه!

جواب این سوال را شرح یکی از پروژه‌های “مارک کاشنر” به وضوح بیان می کند.

طرحی بی‌پروا و غیرمتعارف برای یک مرکز تفریحی در نیویورک که ترس همگان اعم از کارفرما و حتی خود طراحان را به همراه داشت.

اما چطور این پروژه موفق شد.

کاری که آن ها کردند این بود که رندرهایی با پرسوناژهای واقعی از طرحشان گرفتند و در فیسبوک و اینستاگرام قرار دادند و اجازه دادند، مردم هرکاری که می‌خواهند با آن‌ها بکنند. آنها را با اشتراک بگذارند؛ آن ها را دوست داشته باشند؛ نظر بدهند و حتی از آن ها متنفر باشند.

اما این واکنش‌ها دو سال قبل از اتمام ساخت بنا اتفاق می‌افتاد و بنا گویی قبل از ساخته‌شدنش، در جامعه وجود داشته. پس از افتتاح این بنا هم، تصاویر آن این بار توسط خود مردم به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. در نتیجه زمانی که مردم و توریست‌ها با بنای ساخته‌ شده روبرو شدند، علاوه بر اینکه جهت‌گیری آونگ را به سمت نوآوری می‌دیدند، از طرفی حس آشنایی با بنا را هم بصورت توام احساس می‌کردند؛ چون آن را از مدت‌ها پیش بصورت مداوم دیده بودند و این‌گونه بود که آونگ گویی هر دو جهت رو به صورت همزمان نشانه رفته بود.


تگ ها : شبکه‌های اجتماعی، عامل تحول معماری معاصر – تبلیغات شبکه های اجتماعی معماری و شبکه‌های اجتماعی (قسمت اول) معماری معاصر ایران اینترنت عامل تحول ساز در زندگی ماست/ آینده تبلیغ در فضای مجازی مقاله شکل گیری و تحول میدان در معماری معاصر تهران : تی پی بین پونیلا بررسی «سیر تحول معماری مساجد معاصر در مالزی» [PDF]ﻣﻌﻤﺎري و ﺷﻬﺮﺳﺎزي اﻳﺮان در دوران ﮔﺬار تحقیق رشته معماری با عنوان معماری معاصر ایران درباره ما گزارش دو میز گرد: نگاهی به معماری امروز ایران و جهان(بهار ۱۳۷۱) تاثیرات مدرنیته بر معماری معاصر ایران شبکه های اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران) معماری پایا [PDF]ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺤﻮﻻت ﻣﻌﻤﺎري و ﺷﻬﺮﺳﺎزي ﺗﻬﺮان و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ آن دانلود فایل word مقاله معمـاری معاصـر غرب [PDF]اصل مقاله تحقیق معماری معاصر ایران اولین همایش ملی معماری و شهرسازی (اندیشه،نظریه ها و روش ها) کنفرانس بین المللی عمران، معماری و شهرسازی ایران معاصر نگاهی به تحول ساخت بناهای مسکونی در دوران معاصر بازآفرینی ساختار فضایی محله های معاصر براساس الگوهای محله های سنتی شهر بر فراز فیبر‌های نوری تحقیق درمورد معماری معاصر ايران پهلوی دوم و بعد از انقلاب 18 ص نقش حکومت، مردم و معماران در پیدایش کوی های مسکونی کوتاه مرتبه تهران بایگانی‌ها معماری مدرن نمایش خبر نقد معماری معاصر ایران در «سفید» [PDF]بازتاب فرهنگ غرب درتحول سبک زندگی و معماری خانه های اواخر [PDF]شناسی فضا و نسبت آن با های معاصر هستی پارادایم شناسی معماری شناخت فضا و انواع آن در معماری و شهرسازی ehsan NamakiRavesh رسانه سرا : اسما فریدونی مقاله معماری دانلود مقاله کاربرد نوین سازههای فضاکار در معماری معاصر ایران، با تاکید فرامرز پارسی تحول هویت اجتماعی، پیامد معماری و شهرسازی نوگرا در شهرهای نفتی دانشکده علوم ارتباطات جایگاه معماری و شهرسازی در تحول فرهنگی رابطه سبک زندگی و معماری امروز سبک های معماری بررسی عوامل موثر در شکل گیری معماری پهلوی اقتصاد سیاسی علوم اجتماعی در ایران: چالشها و فرصتها فهرست نقل قول‌ها و سخنان کامران صفامنش معمار ایرانی ای‌کاش سیستان و بلوچستان می‌سوخت! بیگانگی معماری معاصر ایران با نیازهای جامعه/ رخداد تحولات غیرطبیعی تحقیق معماری و شهرسازی ایران در دوره معاصر [PPT]قدرت سیاسی؛ ویژگیها و اقدامات گفتار اول: دوره سلطنت رضاشاه د)سرانجام کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی معاصر جهان [PDF]ﻧﺎم ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ ﻧﺎم ﻛﺎﻧﻮن ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺰ ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﺳﻌﻴﺪه ﺳﺠﺎدي ﺑ معماری شهرسازی تازه های معماری معاصر دوره 5 شماره 3 جایزه‌ی ملی نقد معماری ایران معماری در فرآیند جهانی شدن تحقیق سبک شناسی معماری ایران انسان در مسیر نیم‌‌قرن شهرنشینی و ضرورت بازتعریف مفاهیم و فرایندها رییس دانشگاه گفتگو : تبارشناسی سیاسی طرح‌های بزرگ عمرانی در ایران معاصر [PDF]باز تعریف الگوهای طراحی مسکن مطلوب ایرانی [PDF]ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻘﺎﻟﻪ: ﭼﻜﻴﺪﻩ: معماری و شهرسازی ایران در دوران معاصر نابالغان بداهه‌سرا در شهر / اردشیر سیروس معماری و شهرسازی ایران در دوران گذار

نظرات




نماد