سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

وقتی که صحبت از SEO و بازاریابی به میان می آید، من راه های سریع و آسان را دوست دارم. اگرچه من متعهد به سفری طولانی در وبلاگ نویسی هستم (بیش از ده سال)، بیشتر ترجیح می دهم چند دکمه را فشار دهم و چند اهرم را بکشم تا ترافیک بیشتری داشته باشم. تلاش کمتر، برد بیشتر. این چیزی است که می خواهم. و، خوشبختانه، برخی از تکنیک های SEO در قبال تلاش کم ارزش بالایی تولید می کنند. می خواهم یکی از این تکنیک ها را با شما به اشتراک بگذارم: ایجاد نقشه سایت یا xml sitemap. حالا قبل از اینکه پس از خواندن عبارت «xml sitemap» فرار کنید، چند خبر خوب برای شما دارم. هر چند xml sitemap جنبه فنی SEO در نظر گرفته می شود، کار سختی نیست. در واقع اصلا فنی نیست. برای ایجاد یک xml sitemap  خوب فقط چند دقیقه باید کار کنید. لازم نیست نحوه کدنویسی را بلد باشید. فقط باید نحوه کلیک کردن را بدانید. رایگان است. آسان است. نسبتا ساده است، و به کمک آن می توانید SEO خود را بهبود ببخشید.

 

xml sitemap چیست؟

به عبارت ساده، xml sitemap فهرستی از URL های یک وب سایت است. به همین دلیل نقشه سایت نامیده می شود. این کار ساختار نقشه وب سایت و محتوای آن را نشان می دهد (xml  مخفف « Extensible Markup Languag» است که راهی برای نمایش اطلاعات در وب سایت است.) اما چرا باید xml sitemap داشته باشید؟ هدف از آن چیست؟

 

هدف از  xml sitemap چیست؟

موتورهای جستجو از کرولرها برای سازماندهی و شاخص سازی اطلاعات در وب استفاده می کنند. کرولر می تواند تمام انواع اطلاعات را بخوانند. اما xml sitemap خواندن و شاخص سازی اطلاعات وب سایت را ساده تر می کند. زمانی که این کار انجام شود، وب سایت شما به احتمال قوی تر می تواند به سرعت رتبه خود را بهبود ببخشد. در اصل، xml sitemap به عنوان جدول محتویات وب سایت شما عمل می کند و امکان دریافت و شاخص سازی اطلاعات را به کرولر می دهد.به این قیاس توجه کنید: وب سایت خود را به عنوان یک خانه و هر صفحه از آن را به عنوان یک اتاق در نظر بگیرید. xml sitemap همانند نقشه خانه شما است و کار گشتن اتاق ها را برای گوگل ساده تر می کند. با این حال، یک نقشه سایت سازمان یافته می تواند حتی مزایای بیشتری هم داشته باشد. نقشه سایت می تواند به روز شدن صفحه، فرکانس به روز رسانی صفحه، اهمیت نسبی صفحات در یک وب سایت، و نحوه یافتن و شاخص سازی محتوایی که در اعماق ساختار سایت قرار دارد را برای موتورهای جستجو مشخص کند.

 

اطلاعات در یک نقشه سایت بدین صورت به نظر می رسند:

  • محل صفحه در وب سایت (URL آن):  http://www.example.com/mypage
  • آخرین تغییر صفحه: 2013-10-10
  • میانگین زمانی تغییر: monthly
  • اولویت این صفحه نسبت به صفحات دیگر در سایت:  1

 

این ویژگی ها، به ویژه با توجه به مقدار پیوند غیر مجاز که امروزه برای محتوا رخ می دهد، مهم هستند. اگر از نقشه سایت استفاده نمی کنید، ممکن است به نظر برسد که وب سایت شما دارای اطلاعات تکراری است که برای SEO شما خوب نیست. از همه مهمتر، xml sitemap راهی سریع برای ایندکس شدن توسط گوگل است.

 

همان طور که در ابتدا گفتیم این کار راه بسیار ساده است. بااستفاده از xml sitemap به گوگل می گویید که این سایت من است و می خواهم این صفحات ایندکس شوند. در عرض چند دقیقه، گوگل پاسخ شما را می دهد، به سایت شما وارد می شود و مطالبتان را ایندکس می کند. اگر از خود می پرسید که آیا واقعا به xml sitemap نیاز دارم؟ باید این همه مشکل به خودم تحمیل کنم؟ باید بگویم که بله! مزایای زیر را برای xml sitemap در نظر بگیرید:

  • xml sitemap به گوگل می گوید که در سایت شما وارد شود و آن را ایندکس کند.
  • xml sitemap به گوگل می گوید که وارد چه چیزی در وب سایت شما شود.
  • xml sitemap نوع اطلاعات درون وبسایت را به گوگل می گوید.
  • xml sitemap به گوگل می گوید که مطالب چه زمانی به روز می شوند (که باعث رتبه بندی fresh بهتر می شود).
  • xml sitemap به گوگل می گوید که مطالب هر چند وقت یک بار به روز می شوند.
  • xml sitemap مقدار اهمیت مطالبتان را به گوگل می گوید.
  • xml sitemap به وبسایت شما در ایندکس شدن سریع کمک می کند.
  • xml sitemap به غلبه بر محدودیت لینک های داخلی ضعیف وب سایت کمک می کند.
  • xml sitemap به غلبه بر چالش عدم وجود نمایه لینک خارجی قوی کمک می کند.
  • xml sitemap به سایت های بسیار بزرگ به دریافت ایندکس بهتر و سازمان یافته تر کمک می کند.
  • xml sitemap به گوگل در کرول کردن موثرتر وبسایت کمک می کند.
  • xml sitemap به گوگل تمام صفحات وب سایت شما را نشان می دهد، حتی اگر در ساختار سایت عمیق باشند و جستجو در آنها به سرعت ممکن نباشد.

 

اگر آماده ایجاد xml sitemap هستید، باید یک فرایند سه مرحله ای را دنبال کنید:

  • ایجاد xml sitemap
  • اضافه کردن xml sitemap به وب سایت
  • ارسال xml sitemap به گوگل.

ادامه این مقاله به هر یک از این مراحل می پردازد. ایجاد XML sitemap  با استفاده از Screaming Frog (برای هر نوع وب سایت): می توانید از Screaming Frog  برای ایجاد xml sitemap در هر وب سایتی استفاده کنید. مهم نیست از چه نوع سیستم مدیریت محتوایی استفاده می کنید، اندازه وب سایت چقدر است، وب سایت چند ساله است و یا هر سوال دیگری. در واقع، برای ایجاد xml sitemap، حتی لازم نیست که صاحب وب سایت باشید و یا به آن دسترسی داشته باشید. آیا هزینه ای در بر دارد؟ screaming frog تا ۵۰۰ صفحه کرول رایگان فراهم می کند. برای کرول کردن در وب سایت های بزرگتر از ۵۰۰ صفحه، باید screaming frog دارای مجوز بخرید.

درباره screaming frog: اگر تا به حال screaming frog نداشته اید، آن را نصب کنید. screaming frog نرم افزار دسکتاپ قدرتمندی است که به شما در طیف وسیعی از فعالیت های SEO کمک می کند. نسخه اولیه آن رایگان است. اما نسخه کامل (با خرید مجوز) هزینه ای در حدود ۱۴۹٫۰۰ پوند در سال در بر دارد. در این بخش، شما را با ایجاد xml sitema از طریق نسخه رایگان screaming frog برای هر نوع وب سایتی آشنا می کنم. اول، screaming frog را باز کنید.

دوم، URL خود را در کادر بالای صفحه تایپ کنید.

بر روی start کلیک کنید.

بسته به اندازه وب سایت، کرول در آن از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. وبسایتی با ۳۰۰۰ صفحه بیشتر از یک دقیقه طول نمی کشد. اما وبسایت های بزرگ با چندین میلیون صفحه حدود چند ساعت زمان می برند. هنگامی که کار با سایت به پایان برسد، “۱۰۰” در نوار وضعیت نمایش داده می شود.

حالا، بر روی « Sitemaps» در نوار منو کلیک کنید.

سپس بر روی Create XML Sitemap کلیک کنید.

سپس باید انتخاب کنید که کدام بخش از وب سایت را می خواهید در XML Sitemap داشته باشید.

صفحات NOINDEX: صفحاتی هستند که حاوی کد HTML در header هستند و به موتورهای جستجو می گویند که این صفحه را در جستجوی ایندکس وارد نکند. اگر توسعه دهنده شما برخی صفحات خاص را به عنوان NOINDEX تنظیم کرده است، احتمالا علت خوبی داشته است. هنگامی که شک دارید، این کادر را علامت نزنید.

 

Canonicalised: ممکن است بیش از یک URL به یک صفحه از محتوا اشاره داشته باشد. اگر canonicalised را علامت بزنید، به ابزار کرول می گویید که همه URL های یک صفحه را بررسی کند. اگر شک دارید، این قسمت را علامت نزنید.Paginated URLs: Paginated URLs شامل rel= attributes برای گشتن در محتوای سایت می شود. اگر مراقب نباشید، pagination  می تواند برای SEO خطرناک باشد. توصیه می کنم این قسمت را علامت نزنید.

 

PDFs: می توانید شمول PDFs را در XML Sitemap مشخص کنید. گوگل هر نوع محتوایی را از جمله PDF ایندکس می کند. توصیه میکنم که فایلهای PDF را در XML Sitemap بگنجانید، زیرا PDF ها برای وبسایت شما مهم هستند و ممکن است کاربران به دنبال اطلاعاتی در آنها باشند. فراموش نکنید که نقشه سایت برای SEO است. اگر می خواهید کسی صفحه ای را در وب سایت شما بیابد، آن را در نقشه سایت خود قرار دهید. زبانه های « Last Modified»، «Priority» و «change frequency» در رابطه با تاریخ و زمان تغییر صفحات وب هستند. مگر در مواردی که به این تنظیمات وارد هستید، آنها را به طور پیش فرض باقی بگذارید. اضافه کردن تصاویر به نقشه سایت ایده خوبی است، بنابراین بر روی Images کلیک کنید.

سپس بر روی Include Images کلیک کنید. در کادر سوم Include only relevant Images with up to 10 inlinks به طور خودکار علامت می خورد.

سپس بر روی Next کلیک کنید. محلی را برای ذخیره XML sitemap مشخص کنید و بر روی Save کلیک کنید.

حالا باید XML sitemap  خود را از طریق FTP در سایت آپلود کنید. اما ایجاد نقشه سایت تنها گام اول است. نقشه سایت بدون ارسال آن به موتور جستجو هیچ سودی ندارد. نحوه ارسال xml sitemap خود به گوگل: برای انجام این کار، باید کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) را به وب سایت خود متصل کنید. اول، به Google Search Console بروید و وب سایت خود را انتخاب کنید. از dashboard، بر روی Craw کلیک کنید.

در مرحله بعد، بر روی Sitemaps کلیک کنید.

بر روی Add/Test Sitemap کلیک کنید.

URL که در آن نقشه سایت خود را ذخیره کرده اید را وارد کنید. از آن جا که یک فایل XML است، باید با xml تمام شود.

برای مشاهده جزئیات نقشه سایت بر روی Test کلیک کنید. مطمئن شوید که خطایی وجود ندارد.

اگر خطایی وجود نداشت، می توانید نقشه سایت را به گوگل ارسال کنید. دوباره بر روی Add/Test Sitemap کلیک کنید. این بار به جای test بر روی submit کلیک کنید. باقی کار بر عهده گوگل است. نقشه سایت این امکان را به Google میدهد که به سرعت و یکپارچه سایت شما را ایندکس کند و به افزایش رتبه بندی شما کمک کند. ایجاد XML sitemap با استفاده از Yoast (صرفا برای کاربران وردپرس): Yoast یکی از محبوب ترین پلاگین های SEO برای وردپرس است. Yoast ایجاد و ارسال XML sitemap را آسان می کند. در ادامه انجام کار را به صورت گام به گام توضیح می دهیم، اما ابتدا به موارد زیر نیاز دارید:

  • باید از سایت org. استفاده کنید.

  • باید پلاگین Yoast را نصب کرده باشید. (رایگان است.)

  • وب سایت شما باید به Google Search Console متصل باشد.

اکثر وب سایت ها این سه چیز را از قبل دارند. اگر آماده هستید، ادامه دهیم. ورود به مدیریت وردپرس خود: اول باید مطمئن شوید که پلاگین Yoast برای ایجاد نقشه سایت آماده است. برای این کار، باید تنظیمات پیشرفته Yoast را روشن کنید. بر روی پلاگین Yoast کلیک کنید. آیکون « Y» دارد و می گوید SEO. باید در ستون کناری سمت چپ واقع شده باشد.

بر روی گزینه dashboard کلیک کنید.

سپس بر روی features کلیک کنید.

از زبانه های موجود، Advanced settings pages را بیابید.

تنظیمات پیشرفته را به enabled تغییر دهید.

به پایین بروید و بر روی Save Changes کلیک کنید.

پس از این کار باید ببینید که منو Yoast در ستون کناری سمت چپ تغییر کرده است و چند گزینه اضافی در آن وجود دارد.

در منوی Yoast ، بر روی XML sitemaps کلیک کنید. توجه: در صورتی که منو را نمی بینید، بر روی منوی اصلی Y SEO کلیک کنید تا منوی کشویی باز شود.

در اینجا می توانید قابلیت XML sitemaps سایت خود را راه اندازی کنید. در اولین تب، General، می توانید تنظیمات را به صورتی که هست رها کنید. اگر آنها را تغییر دادید بر روی Save changes در پایین کادر کلیک کنید.

بر روی User sitemap کلیک کنید. اگر سایت وردپرس شما نویسندگان متعدد دارد، و می خواهید آدرس آرشیو نویسنده ها ایندکس می شود، می توانید این افزونه را فعال کنید. البته اگر آن را غیر فعال رها کنید، به قابلیت های کامل نقشه سایت آسیبی نمی رساند. در این مثال ما آن را disable باقی گذاشتیم، زیرا این سایت وردپرس تنها یک نویسنده دارد.

اگر هر چیزی را تغییر داده اید، بر روی Save changes کلیک کنید. بر روی Post Types کلیک کنید.

در این بخش، شما در مورد نوع پستی که باید ایندکس شود تصمیم گیری می کنید. در اغلب موارد، بهتر است هر چیزی (از جمله رسانه) در نقشه سایت گنجانده شود. اگر می خواهید برخی مطالب خود را پنهان کنید، آن ها را از نقشه سایت خارج کنید.اگر مطمئن نیستید، این کار را انجام ندهید. باز هم بر روی save changes کلیک کنید. حالا، بر روی Excluded posts کلیک کنید.

آیا پستی وجود دارد که می خواهید از نقشه سایت حذف کنید؟ آنها را اینجا اضافه کنید. به خاطر داشته باشید، حتی اگر یک پست را از نقشه سایت خارج کنید، افراد همچنان می توانند آن را پیدا کنند، به آن دسترسی داشته باشند و گوگل نیز ممکن است آن را ایندکس کند. اگر هر پستی را به لیست خروج اضافه کرده اید، بر روی save changes کلیک کنید. در نهایت، بر روی Taxonomies کلیک کنید.

به احتمال زیاد، تنظیمات را در اینجا به همان صورت باقی می گذارید. هر چه زبانه های بیشتری در نقشه سایت گنجانده شوند، XML sitemap کامل تر خواهد بود. خوب، نقشه سایت آماده است! اما اول نگاهی به آن بیاندازید. دوباره به زبانه General بروید.

در زیر عنوان Your XML Sitemap، برای مشاهده XML sitemap کلیک کنید.

هنگامی که آن را باز کنید، به یک صفحه واقعی در سایت خود می روید که ممکن است چیزی شبیه به این تصویر باشد.

به عنوان یک بخش کوچک اما مهم، آخرین بخش از آن URL  را کپی کنید:  sitemap_index.xml. حالا وقت آن است که این صفحه را به گوگل ارسال کنید. ارسال XML Sitemap به گوگل: چه از وردپرس و چه screaming frog استفاده کنید، دستورالعمل ها از اینجا به بعد یکسان هستند. به Google Search Console بروید. وب سایت خود را از لیست انتخاب کنید.

در نوار سمت چپ، بر روی crawl کلیک کنید.

سپس بر روی Sitemaps کلیک کنید.

اگر اولین باری باشد که این کار را انجام می دهید، چیزی برای نمایش وجود نخواهد داشت. بر روی Add/Test Sitemap  کلیک کنید. یک کادر کوچک برای اضافه کردن URL نقشه سایت شما ظاهر خواهد شد. در اینجا باید URL نقشه سایت خود را که کپی کرده بودید، قرار دهید:

بر روی Submit کلیک کنید. کنسول جستجو با پیام Item submitted ارسال شما را تایید می کند.

صفحه را refresh کنید. نقشه سایت تازه ارائه شده در زیر ظاهر خواهد شد.

بعد از چند دقیقه پردازش، گوگل گزارش کاملی از نحوه کارکرد نقشه سایت شما ارائه می دهد.

نتیجه گیری:

به تجربه من، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان وب از شنیدن XML sitemap وحشت می کنند. به نظر خیلی سخت می آید. اما همان طور که دیدید زیاد کار سختی نبود. ایجاد XML sitemap با استفاده از برنامه ای مثل screaming frog به معنای واقعی کلمه یک دقیقه یا کمتر طول می کشد. اگر کاملا بی تجربه باشید هم کل روند حداکثر بیست دقیقه طول می کشد. با این حال مزایای آن در SEO خیلی زیاد است. بنابراین اگر تا به حال این کار را برای سایت خود انجام نداده اید، توصیه می کنیم همین امروز شروع کنید.


تگ ها : XML Sitemap چگونه به بهبود SEO کمک می کند؟ XML Sitemap چیست و چرا باید آن را در سایتتان داشته باشید! نکته اساسی بهبود local seo 10 افزونه وردپرس که برای بهبود سئوی سایت ضروری هستند راهنمای جامع سئو – SEO در وردپرس (مرحله به مرحله) Yoast SEO طراحی شده تا سئوی سایت شما را از همه جهت بهبود نقشه سایت XML چیست؟ نقشه سایت برای وبسایت وردپرسی خود بسازید که در گوگل آموزش کامل گام به گام سئو وردپرس ⋆ ⋆ وب اپراتور ⋆ نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ وردپرس سئو دروپال چگونه می توان از افزونه ی Yoast SEO جهت بهبود SEO سایت نقشه سایت مپ Sitemap SEO بهینه سازی سایت 7 روش برای بهبود SEO وبسایت های وردپرسی – HiSupport افزونه Google XML Sitemaps Google XML Sitemaps: بهبود جستجوگرها از آموزش سئو داخلی سایت Onpage SEO چگونه می تواند آسیاب شود آماده بهترین افزونه های سئو برای وردپرس آیا ثبت نقشه سایت به رنک سایت کمک می کند دانلود فیلم معماری چگونه می تواند به روابط اجتماعی بهبود چگونه بهینه سازی سایت وردپرس بدون هیچ گونه پلاگین معرفی خدمات و ابزارهای سئو برای وبمسترها رایان وب هاست آموزش سئو وردپرس به طور کامل نقشه سایت سرچ و سئو xml sitemap چیست؟ و چگونه به بهبود SEO سایت کمک می کند 10 افزونه سئو وردپرس بهبود سئو با استفاده از sitemap.xml بایگانی‌های دسته بندی نشده نقشه سایت XML چیست؟ چگونه می توان یک نقشه سایت در مزایا و معایب Sitemap.xml 10 نکته طلایی در مورد سئو دانلود ویدیوی XML Sitemap چگونه به بهبود SEO کمک می کند راهنمای جامع آموزش SEO برای تازه کارها (قسمت اول) 10 تکنیک برتر برای بهینه سازی جوملا در موتورهای جستجو بی باگ ۱۰ ابزار مهم SEO آموزش نصب و راه اندازی افزونه All in One SEO Pack چگونه به یک آموزش سئو تکنیکال (Technical SEO) برای افراد مبتدی آموزش سئو وردپرس » وبلاگ وب ایده ۲۴ روش رایگان و ابزار ساده SEO برای بهبود کسب و کار تاثیر مرجعیت Authority بر بهینه سازی سایت سایت مپ چیست و چه مزیتی برای سئو دارد؟ 20 افزونه سئو وردپرس سال2017 برای سئو 100درصدی معرفی بهترین افزونه های Wordperss ابزار های سئو SEO و بهینه سازی سایت [PDF]متا تگ پلاگین SEO برای وردپرس پاسخ به مهم ترین سوالات نقشه سایت در وردپرس بهینه سازی فایل Robots.txt برای بهبود سئو در وردپرس سئو وردپرس چگونه کمک دندانپزشک شویم پرسش و پاسخ سئو و بهینه سازی سایت تاثیر داشتن چند Sitemap افزایش ایندکس و ترافیک دانلود ویدیوی اسپیس سینتکس چگونه به مدیران شهری کمک می آموزش کامل افزونه Yoast SEO چگونه به کار سئو وردپرس (گام به گام) رتبه سایت آموزش ساخت نقشه سایت و رفع مشکلات ان سئو

نظرات




نماد