سعید-رضایی-ساری-خونیرث-برنامه-نویسی-کد-نویسی-فروش-اسکریپت-دانلود-Saeid-rezaei-khunires-admin-manager
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
برندها-ایرانسل-اسنپ-اپلیکیشن-اسکریپت-آپارات-همراه-اول-بانک-ملی-پاسارگاد-هواوی-دیجیاتو-زرین-پال-نت-برگ-دونیت-کافه-بازار-هدفون-آهنگ-عکس-فیلم-کد-نویسی-طراحی-وب-برنامه-نویسی-پونیشا-پاپکو-دیجی-کالا-ورزش-فوتبال-90-نتیجه-فوتبال-بازی-شیپور-دیوار-آگهی-رایگان-خونیرث

برگشت به لیست

یک شبه ممکن نیست برندتان یک استراتژی مشخص داشته باشد. باید از جایی شروع کنید، اما نخستین گام در ایجاد استراتژی بازاریابی چیست؟ از کجا باید شروع کرد؟ پاسخ جایگاه سازی برند است. به‌طور کلی، جایگاه سازی برند برنامه‌ی بلندمدتی برای رشد و تکامل تصویری عمومی به‌منظور دست‌یابی به اهداف مشخصی است. استراتژی برند در هر کسب‌وکاری اگر خوب طراحی شده باشد، باید همه‌ی جنبه‌های آن، از جمله تجربه‌ی مصرف‌کننده، پیام‌رسانی، فرهنگ داخلی و حتی جایگاه‌ سازی را در مسیر درست هدایت کند. در این مطلب برایتان از جایگاه سازی برند و چهار سبک پرطرفدار جایگاه سازی برند گفته‌ایم.

جایگاه سازی برند

جایگاه‌ سازی را شبیه مسیر دادن هنگام رانندگی تصور کنید. ایجاد استراتژی برند مانند کشیدن نقشه است و جایگاه سازی برند همان تعیین مقصد (هدف) است. اگر ندانید آن کسی که به او مسیر می‌دهید، کجا ایستاده و مقصدش کجاست، ارائه‌ی مسیر درست کاملا غیرممکن است. اما وقتی بدانید، می‌توانید بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را مشخص کنید. پس بدون بحث بیشتر، بیایید به سراغ مقصد یا جایگاه‌ سازی برند برویم.

انتخاب و توسعه‌ی استراتژی جایگاه سازی برند آن‌قدرها که فکر می‌کنید دشوار نیست. چهار سبک عمده در جایگاه‌ سازی برند وجود دارد که بیشتر شرکت‌ها در قالب یکی از آنها جای می‌گیرند. شاید شما ترکیبی از دو سبک باشید، اما بیشتر شرکت‌ها در یکی از این سبک‌ها قرار دارند.

 

چهار سبک پرطرفدار جایگاه سازی برند

سبک ۱: مچ‌اندازی

 

 

در این سبک جایگاه سازی برند، سعی می‌کنید برند پیشرو در بازار را هدف قرار دهید و آن را در بازی خودش شکست دهید. این نوع از استراتژی برند موقعی استفاده می‌شود که دسته‌بندی خوبی در بازار وجود دارد، اما یک تک‌برند پیشروی مشخص وجود ندارد که حدومرزهایی فراتر از دیگران تعریف کرده باشد. نمونه‌ی کلاسیکش را می‌توان در تقابل دید؛ دو محصولی که بسیار شبیه هستند و مدام مجبورند خودشان را با یکدیگر مقایسه کنند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار بگیرند.

مزیت این سبک این است که مخاطبان شما از قبل چهارچوب مرجعی دارند که باعث می‌شود پیشنهاد شما را به‌آسانی درک کنند.

«آها! فهمیدم، این درست مثل فلان چیزه.»

اما بزرگ‌ترین مانع در مسیر این استراتژی، این است که پول و زمان زیادی برای موفقیت احتیاج دارد.

 

سبک ۲: ماهی بزرگ‌تر، حوضچه‌ی کوچک‌تر

 

ایده‌ی پشت این سبک، تمرکز روی بخش کوچک‌‌تری از بازار فعلی است.

به‌عبارت‌دیگر، به ایجاد جاویژه‌ای در بخش کوچکی از بازار می‌پردازد (که به حوضچه‌ی کوچک تشبیه می‌کنیم). این استراتژی مخصوصا وقتی مفید واقع می‌شود که بخش قابل‌تشخیصی از بازار فعلی وجود داشته باشد که برند پیشروی کنونی هنوز نیازهایش را برآورده نکرده است. مثلا بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی از این روش بهره برده‌اند و خودشان را متخصص ارائه‌ی خدمات به فلان صنعت خاص معرفی می‌کنند.

مزیت این سبک، باز هم این است که مخاطبان‌تان از قبل چهارچوب مرجعی دارند. آنها پیشنهاد شما را می‌فهمند، چون شبیه چیزی است که از قبل وجود دارد، اما برخلاف «مچ‌اندازی»، مجبور نیستید با برند پیشروی بازار سرشاخ شوید، چراکه جاویژه‌ی بسیار مشخصی را هدف قرار داده‌اید. ریسک این سبک آن است که برند پیشروی کنونی ببیند پیشنهاد ویژه‌ی شما خواهان دارد و در نتیجه با شما رقابت کند.

 

سبک ۳: شکل‌دهی مجدد بازار

 

این سبک از جایگاه‌ سازی برند، بازار فعلی را با شرایط جدید دوباره شکل‌دهی می‌کند. این امر باعث می‌شود مزایایی که پیشروهای قبلی این بازار برجسته کرده‌اند، بی‌ربط یا حتی خسته‌کننده به‌نظر برسند. اگر محصول یا خدمات شما، خلاقیت، نوآوری یا پیشرفتی ارائه می‌کند که پیش از این غیرقابل دسترس بوده، یا اگر اخیرا تغییری در نیازها یا انتظارات بازار به‌وجود آمده، از این سبک استفاده می‌کنید. مثلا تسلا و اپل را درنظر بگیرید. پیش از تسلا، بازار خودروهای الکتریکی صرفا در زمینه‌ی عمر باتری رقابت داشت. تسلا وارد بازار شد و گفت «عمر باتری صرفا یک داده است، حتی درباره‌اش حرف هم نمی‌زنم.» در عوض، سبک و تجربه‌ی خودروهایش را به‌عنوان تمایزاتش برجسته کرد.

اپل هم تقریبا به روش مشابهی به بازار کامپیوتر راه یافت. هر کامپیوتر خوبی فضای ذخیره‌سازی کافی و سرعت سی‌پی‌یوی مناسبی دارد، بنابراین اپل حتی درباره‌اش حرف هم نزد، در عوض سبک و وضعیت را برجسته کرد و در این حیطه به رقابت پرداخت.

دلیل انتخاب این سبک، برجسته‌سازی نقاط قوت‌تان به‌عنوان تمایزات است، اگر این نقاط قوت برای مخاطبان اهمیت داشته باشند، می‌توانید از سایر برندهای پیشرو در بازار پیشی بگیرید. اما باید اطمینان یابید که آنها نمی‌تواند صرفا با اضافه‌کردن ویژگی‌ای شبیه‌به محصول شما، دوباره به میدان بیاید. نقاط قوت و تمایز شما باید بزرگ‌تر از صرفا یک ویژگی ساده باشند. نقاط تمایز هم تسلا و هم اپل دربردارنده‌ی انحصار، اجتماع و تجربه‌ی منحصربه‌فرد بودند.

 

 

سبک ۴: تغییر بازی

 

این سبک برای زمانی است که هیچ دسته‌بندی بازاری برای آنچه انجام می‌دهید وجود ندارد. شما در نوع خود اولین هستید و می‌توانید بازار خودتان را ابداع کنید!

این استراتژی برند زمانی باید استفاده شود که نقاط قوت‌تان در هیچ‌کدام از دسته‌های کنونی جای نمی‌گیرد یا نیاز جدیدی پیدا شده که هیچ‌یک از دسته‌های کنونی بازار آن را در برنمی‌گیرند. مثال ساده‌ای از این سبک، اوبر است. دسته‌بندی اپ هم‌سفری وجود نداشت، تا زمانی‌که اوبر آن را ابداع کرد. این‌طور مواقع وقتی دیگران چیزی می‌گویند شبیه به اینکه مثلا «شرکت من اوبرِ تحویل غذاست»، متوجه می‌شوید در تغییر بازی موفق بوده‌اید.

مزیت این استراتژی این است که شما پیشروی پیش‌فرض بازار خواهید بود، چون این شما بوده‌اید که آن دسته را ایجاد کرده‌اید. اما باز هم چند ریسک برای کسانی که در این مسیر گام برمی‌دارند وجود دارد. مثلا باید مطمئن شوید که واقعا تقاضایی برای محصول یا خدمات شما وجود دارد. گاهی اوقات اگر دسته‌بندی بازاری وجود ندارد، به این خاطر است که واقعا نیازی به آن نیست. تاریخ کسب‌وکارها پر از محصولاتی است که تلاش کرده‌اند نیازی را برآورده سازند که اصلا وجود نداشته است!

ریسک بزرگ دیگری که در این استراتژی وجود دارد، کپی‌شدن است. شاید دیگران بدون مانع بزرگی (مثل حق ثبت اختراع، فناوری لازم یا غیره) بتوانند به‌سرعت کپی کنند و پیش از آنکه فرصت داشته باشید جایگاه خودتان را به‌عنوان پیشرو مستحکم کنید، از شما پیشی بگیرند. پس اگر می‌خواهید این استراتژی را امتحان کنید، ابتدا اطمینان یابید که به‌اندازه‌ی کافی جلو هستید.

حالا که استراتژی برند خود را دارید، نوبت چیست؟

حالا که مشخص کرده‌اید چگونه جایگاه سازی برند خودتان را به‌صورت استراتژیک انجام دهید، بقیه‌ی چیزها خیلی آسان‌تر هستند. شما مقصدتان را به‌عنوان برند تعریف کرده‌اید، پس گام‌های بعدی عبارت‌اند از انتخاب و برنامه‌ریزی مسیرتان برای رسیدن به آن هدف. اینها اغلب همان روش‌هایبازاریابی شما هستند.

این سفر هم درست مانند هر سفر جاده‌ای فوق‌العاده‌ی دیگری، به‌اندازه‌ی خودِ مقصد مهم است. اطمینان یابید که برای برنامه‌ریزیِ چهارچوب پیام‌رسانی خود که در رأس استراتژی برند قرار دارد، تلاش زیادی کرده‌اید.

مهم‌ترین گام‌های بعدی پیش رویتان عبارت‌اند از:

  • شخصیت‌های خود را تعریف و سبک تصمیم‌گیری آنها را مشخص کنید.
  • سفر منحصربه‌فرد خریدار خود را درک کنید.
  • برای هر یک از محصولات یا خدمات خود پیشنهادهای ارزشی ایجاد کنید.
  • درباره‌ی پیام‌های مهمی که با شخصیت شما تناقض دارند، تصمیم‌گیری کنید.

تگ ها : خبر لیزری: جایگاه سازی برند با ۴ سبکی که کمک می‌کند جای واقعی‌تان شش نکته اساسی برای برندسازی یک برند جدید استراتژی پیام برند : ۶ گام کلیدی برای خلق ایده های نو در برند سازی داستان سرایی تجاری؛ آشنایی با بهترین روش‌های نوشتن یک محتوای جایگاه سازی برند با ۴ سبکی که کمک می کند جای واقعی تان را پیدا کنید ساخت برند در فضای آنلاین چگونه است؟ نام تجاری یا برند چیست؟ معماری برند، ابزار استراتژیک برند شما برند شرکتهای بزرگ چگونه با یک پیام مناسب به برند سازی می پردازند؟ [PPT]استراتژی های ارتقای برند ، 30تکنیک کاربردی برچسب برندینگ توسعه برند و نکات مدیریتی که باید رعایت شود چگونه یک استراتژی منسجم برای بازاریابی محتوای ویدئویی تنظیم بایگانی‌ها برند نکات مهم جهت انتخاب نام تجاری – مشاوره بازاریابی و فروش ، ارتباط با برند استراتژی؛ 7 ضرورت برای ساخت نام تجاری قوی برای شرکت‌ها (۱ بایگانی‌ها دسته‌بندی نشده محمد کیان راد اصول مهم در برندسازی اشتباه نام گذاری برند: ۱۲ مهلک ترین اشتباه در انتخاب نام برند روش‌هایی برای افزایش شهرت برند در فضای آنلاین برای صعود به قله بازاریابی دیجیتال آماده شوید چک‌لیست: پیاده‌سازی اصول بازاریابی بایگانی‌ها برندینگ [PDF]پیشگامان صنعت مقالات برندینگ ۹ اصل مهم که برای تغییر نام برند (Rebranding) خود باید بدانید بازاریابی محتوایی ، عوامل موفقیت صد در صدی در بازاریابی محتوایی جایگاه یابی برند: تعیین ارزش اصلی براساس تعریف محصول/سرویس تجارت بازاریابی مشتری محور [PDF]rahnamaye instagram.cdr چاپ و نشر خودروهایش 4 راه دستیابی به برندهای پایدار و رقابت‌پذیر برند بر خلاف تصور عموم برند بوک (کتابچه برند) مقاله برندسازی نهادهای امر خیر: مطالعه موردی محک و امام علی (ع) 8 عنصر اصلی برای داشتن یک هویت برند کامل – Rasoul Shahnazary نوشته‌ها تبلیغ چگونه برای کسب و کار کوچک برندسازی کنیم؟ 100 برند ارزشمند جهان [PDF]Page 1 Page 2 º ارتقاء پتانسیل ها به ارزشهای " پایدار، برای ایجاد تمایز برند اثربخش بایگانی‌ها مقالات ثبت،خرید و فروش برند 09129516310 روزنوشته های پرویز درگی دل گفته ها و دل نوشته های معلم بازاریابی آرمیشا مقالات ایمیل مارکتینگ [PDF]صنعت کاشی و سرامیک نیازمند برجام است مبانی برندسازی شخصی : مهمترین سوالات درباره برندسازی شخصی چگونه اولین دفتر کار خود را طراحی کنیم؟ – شرکت آوام پرسنال برندینگ: صبا تجارت شش نکته اساسی برای برندسازی یک برند جدید 8 عنصر اصلی برای داشتن یک هویت برند کامل کسب و کار بایگانی جایگاه ترفیع در بازاریابی و تاثیر آن در فروش اسمم جزو ممیزی حراست صداوسیماست/با جمع کردن مدل‌های اینستاگرامی استراتژی‌هایی برای جذب و حفظ مشتری با برندینگ احساسی تمایز برند ؛ ۳۰ روش برای اینکه متفاوت ظاهر شوید مدیریت ارتباط با مشتری – برگه 3 – نرم‌افزار CRM سپنتا هفته سوم شهریور ۱۳۹۵ شش تکنیک جالب برای توسعه بازاریابی برندتان در اینستاگرام استراتژی محتوا چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم؟ رضا دوست خواه [PDF]badkoobeh full service advertising agency - 8 دلیل اهمیت پرسونال برند در دنیای بازاریابی - بازاریابی سیاسی

نظرات




نماد