سیاوش احمدزاده: مدیرعامل و مؤسس مجموعه خونیرث
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
مشتریان خونیرث

برگشت به لیست

بسیاری از شرکت ها و موسسات طراحی لوگو این عقیده را دارند که طراحی لوگو از کنار هم قرار دادن خطها و اشکال میباشد. اما بیشتر ماها میدانیم که طراحی لوگو بسیار بیشتر از این موارد که به آنها اشاره شد میباشد.

در حالی که یک لوگو کوچک به نظر میرسد ولی همان لوگوی کوچک شرکت و سازمان را به خوبی میتواند به مخاطبانش معرفی نماید و در نهایت میتواند هویت سازمان را به مخاطب منتقل نماید. شاید شما فکر کنید که طراحی لوگو تنها یک طراحی و کار کوچک میباشد. اما به یاد داشته باشید که یکی از مهمترین مراحل در طراحی های یک شرکت تلقی میشود. بنابراین راهنمایی ها و رهنمودهایی برای طراحی لوگو میتواند وجود داشته باشد. با یاد گرفتن این راهنمایی ها و به کار بردن آنها در مراحل طراحی لوگو میتوانید لوگوهای بسیار منحصر به فرد را طراحی نمایید.

در این مقاله از سری مقاله های شرکت طراحی وب سایت اطلس وب که چندین سال در زمینه طراحی وب سایت های استاتیک و داینامیک و طراحی لوگو فعالیت دارد بنا داریم تا این راهنمایی ها را به شما کاربران عزیز ارائه نماییم.

 

یک لوگوی خوب به چه لوگویی گفته میشود؟

یک لوگوی خوب باید قدرتمند باشد. باید خلاقیت و تصور در آن وجود داشته باشد. باید بتواند مفهموم خود را به خوبی به مخاطب منتقل نماید.

 

به عنوان نکته به یاد داشته باشید که یک لوگو باید منحصر به فرد باشد. نباید با لوگوی دیگر شرکت ها اشتباه شود. نباید لوگوی شما با شبه لوگوی رقبای شما باشد.

 

بر مبنای همین راهنمایی ها یک لوگو باید قابل شناسایی باشد. حتما باید با کسب و کار مورد نظر منطبق باشد.

 

یک لوگو باید بی انتها باشد. باید به گونه ای طراحی شود که حتی برای 50 سال بتوان از آن استفاده نمود. تنها برای یک کسب و کار باید بک لوگو را طراحی نماییم و از نگاه دیگر باید ماندگار باشد.

 

 

در ادامه یک لوگو میتواند قدرت زیادی را به کسب و کار شما بدهد. باید به اندازه کافی رنگ و لعاب و مفهوم کسب و کار شما را افزایش دهد. 

 

 

یک لوگوی خوب میتواند شعار شرکت شما را به خوبی به مخاطبان منتقل نماید.

 

انواع لوگوها

در حال حاضر سه دسته اصلی لوگو وجود دارند: یکی از این دسته ها Logotype میباشند که استانداردهای Typography و نوشتاری در اصل این لوگوها دیده میشوند. این لوگو ها به عنوان لوگوهای تحت الفظی محسوب میشوند. در این لوگوها تصویر مستقیما به شکل مورد نظر اشاره دارد.

این نوع از لوگوها بسیار متداول میباشند. در آنها نوع خاصی از فونت مربوطه به کسب و کار هم دیده میشود. 

دسته دوم لوگوها Literal Imagery میباشند. این دسته از لوگوها هم بسیار متداول میباشند. و به سرعت نام شرکت در آن دیده میشود. این دسته از لوگوها خیلی هم شفاف و واضح نمیباشند. معمولا شرکت های کوچک و متوسط مشتری این دسته از لوگوها هستند. این نوع از لوگوها به خوبی به خاطر سپرده میشوند. 

 

نوع سوم لوگوها Abstract Imagery میباشد. این نوع از لوگوها برای انواع مسب و کارهای متفاوت و متنوع بسیار مناسب میباشند. البته در این نوع از لوگوها نمیشود مستقیما به مفهوم سازمان و کسب و کار پرداخت. 

 

تحقیق, تحقیق, تحقیق

یکی از مهمترین مراحل در زمان آغاز طراحی یک لوگو داشتن یک ایده و برنامه بسیار جامع میباشد. مشتری شما در ابتدا میتواند به شما ذهنیت هایی را بدهد و شما را از کسب و کار خود آگاه سازد مانند اینکه در گذشته از چه لوگوهایی استفاده می نموده است. برای شما بسیار اهمیت دارد تا بدانید که مشتری شما در گذشته از چه چیزهایی در کسب و کار خود استفاده مینموده است.

از مشتری خود در ابتدا سوالات شفاف را سوال نمایید, که معمولا سوالاتی میباشد که در ابتدا برای شما 100درصد نیستند. بهتر است در این سوالات سوالی باشد که از خواسته ها و هدفهای مشتری برای طراحی لوگو پرسش انجام گردد. این کار در نهایت باعث خواهد شد که دوباره کاری انجام نشده و ساعتها از وقت شما بیهوده سپری نگردد.

البته لازم است در مورد استفاده کنندگان و مشتری های آنها تحقیق انجام گردد. اینکه قرار است این لوگو را چه کسانی ببینند؟ به عبارت دیگر مشتریان شما چه افرادی میتوانند باشند؟ شما باید بدانید که این لوگو در کجاها قرار است که مورد استفاده قرار بگیرد و فرمت کلی آن باید به چه صورتی باشد. شما باید بدانید که در زمان طراحی چه محدودیت هایی دارید مانند استفاده از رنگ های سیاه و سفید در طرح و غیره.

 

چقدر لازم است که کار جدی گرفته شود؟

بسیاری از طراحان قبل از اینکه بخواهند طرح خود را آغاز نمایند در مورد آن تحقیق های بسیار زیادی را انجام داده اند. مطمئن باشید آن دسته از طراحان که این کار را انجام نمیدهند بسیار به  این مرحله احتیاج خواهند داشت. و یا اینکه چقدر در مورد مشتری خود و مشتری مشتری خود اطلاعات دارید؟ چقدر تحقیق و پژوهش برای این کار میتواند وجود داشته باشد؟

البته جواب سوال این است که در ابتدا شما نمیتوانید در مورد مشتری و بسیاری از مسائل مربوط به آن اطلاعات جامعی را به دست بیاورید.

 

نتیجه گیری

طراحی نمودن یک لوگو برای طراحان تازه کار ممکن است کمی چالش برانگیز باشد.  اما برای طراحی یک لوگوی منحصر به فرد باید زمان بسیار زیادی گذاشته شود. شما باید مشتری و سیستم کسب و کار آن را به خوبی بشناسید تا بتوانید طراحی خوبی را آغاز نمایید.

این مقاله در شرکت طراحی سایت اطلس وب برای شما تهیه و تنظیم شده است و به زودی مقاله هایی هم در زمینه سئو سایت و بهینه سازی سایت ارائه خواهد شد.


تگ ها :

نظرات




نماد