سعید-رضایی-ساری-خونیرث-برنامه-نویسی-کد-نویسی-فروش-اسکریپت-دانلود-Saeid-rezaei-khunires-admin-manager
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
برندها-ایرانسل-اسنپ-اپلیکیشن-اسکریپت-آپارات-همراه-اول-بانک-ملی-پاسارگاد-هواوی-دیجیاتو-زرین-پال-نت-برگ-دونیت-کافه-بازار-هدفون-آهنگ-عکس-فیلم-کد-نویسی-طراحی-وب-برنامه-نویسی-پونیشا-پاپکو-دیجی-کالا-ورزش-فوتبال-90-نتیجه-فوتبال-بازی-شیپور-دیوار-آگهی-رایگان-خونیرث

برگشت به لیست

به آرایش مستطیلی شکل و منظم اعداد یا عبارات ریاضی که به صورت سطر و ستون تشکیل شده اند، ماتریس می گویند. ماتریس ها از چند عدد و عبارت تشکیل شده اند که به هر کدام از این اعداد یک درآیه می گویند. ماتریس ها در بیشتر رشته های علوم پایه و علوم مهندسی مثل عمران، مکانیک، الکترومغناطیس و … مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که قصد ضرب کردن دو ماتریس را دارید اما به علت زیاد بودن درایه ها وقت زیادی هنگام محاسبه دستی از شما گرفته می شود، می توانید با استفاده از برنامه ای که در این مطلب خدمت شما معرفی و آموزش می دهیم. ماتریس های کوچک و بزرگ (ماتریس های 20×20) را به راحتی محاسبه کنید. در ادامه همراه ترفندها باشید.

 

 

مقدمه ضرب ماتریس ها

برای اینکه عملیات ضرب دو ماتریس را انجام دهید، ابتدا نیاز است که اصطلاحات و پیش نیاز های ضرب ماتریس ها را فرا بگیرید.

تعداد سطر ها و ستون ها در ضرب دو ماتریس: یکی از پیشنیاز های ضرب ماتریس این است که تعداد ستون های ماتریس A با سطر های ماتریس B برابر باشد. به عنوان مثال اگر ماتریس A داری 2 ستون است، بایستی تعداد سطر های ماتریس B هم 2 باشد.

درایه: به هریک از عدد های داخل ماتریس یک درایه می گویند. برای مشخص کردن هر درایه باید از عدد سطر و ستون آن استفاده کنیم. به عنوان مثال در ماتریس A اگر یکی از اعداد ما در سطر اول و ستون دوم باشد، درایه آن عبارت a12 است.

ابعاد ماتریس: ماتریس ها به دلیل اینکه از سطر و ستون تشکیل شده اند، دارای ابعاد هستند. به عنوان مثال اگر ماتریس ما دارای 3 سطر و دو ستون باشد، ما یک ماتریس 3 در 2 داریم.

 

آموزش ضرب دستی ماتریس ها

همانطور که در بالا اشاره کردیم، تعداد ستون های ماتریس اول باید با تعداد سطر های ماتریس دوم برابر باشد. پس در نتیجه ماتریس حاصل ما باید به تعداد سطرهای ماتریس اول، و ستون های ماتریس دوم سطر و ستون داشته باشد.

 

اما برای ضرب دستی دو ماتریس بایستی تک تک درایه های سطر اول ماتریس A را به تک تک درآیه های ستون اول ماتریس B ضرب و در آخر جمع کنید. به مثال زیر توجه کنید:

(1×7)+(2×9)+(3×11)=58

عدد بدست آمده را در سطر و ستون اول ماتریس حاصل قرار می دهیم.

 

ضرب ماتریس

 

اکنون دوباره سطر اول ماتریس A را در ستون دوم ماتریس B ضرب می کنیم:

(1×8)+(2×10)+(3×12)=64

حاصل ضرب را در سطر اول و ستون دوم ماتریس حاصل وارد می کنیم:

حال این کار را برای سطر دوم ماتریس A و ستون اول ماتریس B انجام داده و حاصل آن را در سطر دوم و ستون اول ماتریس حاصل قرار دهید.و ادامه محاسبات …

برای همه ماتریس ها روال کار به همین صورت است.

 

آموزش ضرب راحت دو ماتریس با استفاده از نرم افزار

اگر فکر می کنید ضرب دو ماتریس کمی وقت گیر است و ماشین حساب پیشرفته مهندسی در اختیار ندارید، ما برای شما یک نرم افزار تحت ویندوز آماده کرده ایم که ماتریس های تا حداکثر 20 سطر و ستون را محاسبه و ضرب می کند.

دانلود برنامه ضرب ماتریس با لینک مستقیم

 

پس از دریافت برنامه آن را اجرا کنید. محیط برنامه بسیار ساده است و شما کافیست ابتدا سطر و ستون های ماتریس را تعیین و سپس درایه ها را وارد کنید.

فقط دقت داشته باشید که تعداد ستون های ماتریس اول باید با تعداد سطر های ماتریس دوم برابر باشد. مطابق شکل زیر سطر و ستون ها را تعین کنید.

 

نرم افزار ضرب ماتریس

 

اکنون درایه های ماتریس را وارد کرده و سپس روی Calculate کلیک کنید.

 

 

حاصل ضرب دو ماتریس در قسمت Result Matrix نمایش داده خواهد شد.

 

نرم افزار ماتریس

 

دیدگاه شما در رابطه با آموزش و نرم افزار معرفی شده چیست؟ با ما همراه باشید.


تگ ها :

نظرات




نماد