سعید-رضایی-ساری-خونیرث-برنامه-نویسی-کد-نویسی-فروش-اسکریپت-دانلود-Saeid-rezaei-khunires-admin-manager
خونیرث مجموعه ای از داغ ترین ایده های ثروت ساز بین المللی و ایرانی در کنار کادری مجرب در زمینه های توسعه و طراحی سایت، اپلیکیشن، امور گرافیکی کاملاً اختصاصی می باشد. سهم خودتان را از وب بردارید...
برندها-ایرانسل-اسنپ-اپلیکیشن-اسکریپت-آپارات-همراه-اول-بانک-ملی-پاسارگاد-هواوی-دیجیاتو-زرین-پال-نت-برگ-دونیت-کافه-بازار-هدفون-آهنگ-عکس-فیلم-کد-نویسی-طراحی-وب-برنامه-نویسی-پونیشا-پاپکو-دیجی-کالا-ورزش-فوتبال-90-نتیجه-فوتبال-بازی-شیپور-دیوار-آگهی-رایگان-خونیرث

برگشت به لیست

صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین و عظیم‌ترین صنایعی است که سودآوری چشمگیری برای کسب‌وکارهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند با خود به همراه داشته است. در ۱۰ سال اخیر، تبلیغات آنلاین توانسته به یکی از مهم‌ترین راه‌هایی تبدیل شود که فعالین صنایع مختلف برای تبلیغات و پیدا کردن بازاریابی هدف خود از آن استفاده کرده‌اند. در ادامه سراغ بررسی رویکردهایی از تبلیغات آنلاین می‌رویم که توسط کمپانی‌های خودروسازی داخل و خارج ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بیشتر با اهداف آنها در فضای آنلاین آشنا خواهید شد. در بخش اول این مطلب، نمونه‌های خارجی عنوان شده‌اند که در این زمینه پیشگاه بوده‌اند و سپس شرکت‌های داخل ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم که اخیرا روی این رویکرد‌ها تمرکز کرده‌اند.

خارج از ایران

بر اساس گفته‌های مانوئل سِتّیگ (مدیر برندینگ و بخش ارتباطات BMW) به CNBC، در گذشته به دلیل هزینه زیادی که برای اینترنت درنظر گرفته شده بود، کاربران گوشی‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها چندان به فضای آنلاین علاقه نشان نمی‌دادند و امروزه آنقدر دسترسی به اینترنت راحت و هزینه آن کاهش یافته که همه افراد نیز هر روزه از آن بهره می‌برند. BMW هم از این موقعیت استفاده کرده تا جامعه بزرگ‌تری از مخاطباین هدفش را در این فضا نشانه‌گیری کند و بتواند آنها را به مشتری بالقوه تبدیل کند. البته سِتّیگ عنوان کرده که در فاز اول، هدفشان فقط اطلاع‌رسانی در مورد برند BMW در فضای آنلاین بوده و به همین دلیل در اوایل بیشتر روی هویت برند این کمپانی تمرکز شده است.

میشل کاستیلو که در CNBC به فعالیت می‌پردازد، در گزارشی عنوان کرده که محتوای تولید شده توسط مخاطبان (User-Generated Content) توانسته نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در بازاریابی کمپانی‌های تولیدکننده خودرو ایفا کند. این در حالی صورت گرفته که بابت اکثر این محتواهای تولید شده،‌ توسط کمپانی‌ای که به صورت غیر مستقیم مورد تبلیغ گرفته نیز هیچ هزینه‌ای پرداخت نشده است و مخاطبان از روی وفاداری به آن برند سراغ تولید محتوا رفته‌اند. بنا به گزارش کاستیلو در سال ۲۰۱۵، حدود ۸۹۵۰۰۰ محتوای ویدیویی از مسابقه‌ها در فضای آنلاین منتشر شده که بازدیدی برابر ۸.۲ میلیارد داشته و از طرفی ۳۰۵۰۰۰ مطلبی در زمینه نقد و بررسی روی خودروهای کلاسیک صورت گرفته که مجموعا ۱.۶ میلیارد بار بازدید شده‌اند.

پورشه از کمپانی‌هایی است که در پنج سال اخیر، به شدت از تبلیغات چاپی سنتی که به آن اعتقاد شدیدی داشت، فاصله گرفته و به تبلیغات و بازاریابی آنلاین رو آورده است. این در حالی صورت گرفته که کسی تصور نمی‌کرد که چنین روند تبلیغاتی‌ای در فرهنگ این کمپانی بگنجد.

از رویکردهایی که پورشه اتخاذ کرده، می‌توانیم استفاده از یوتیوب را مثال بزنیم که تا به امروز توانسته با یک کانال رسمی نیز ۳۶۱۴۰۸ مشترک بدست آورد که در آن حدود ۱۵۷ میلیون بار بازدید از ویدیوها صورت گرفته است. این کمپانی فعالیت چشمگیری در شبکه‌های اجتماعی دیگر چون اینستاگرام، فیسبوک و پینترست دارد که حساب کاربری آنها در اینستاگرام به تنهایی توانسته حدود ۶ میلیون مخاطب به خود جذب کند.

پورشه با اتخاذ رویکردی درست در بهره‌وری از تبلیغات بنری و کلیکی، توانست بازخوردهای خوبی از این روش‌های تبلیغاتی بدست آورد و همچنان برای تبلیغ خودروهای خود از این طریق نیز بودجه چشمگیری درنظر می‌گیرد. جالب اینجاست که طرح‌بندی تبلیغات بنری پورشه شدیدا شبیه طرح‌بندی‌ای است که شاهد آن در تبلیغات چاپی این کمپانی هستیم.

بنر تبلیغاتی پورشه ۹۱۱ جدید

فولکس‌واگن که یکی از مشهورترین برندهای آلمانی تولید خودرو است و همواره به عنوان پرچم‌دار گروه فولکس‌واگن مطرح می‌‌گردد، در اینستاگرام و یوتیوب نیز ویدیوهای جالب و توام با شوخ‌طبعی منتشر کرده است که خیلی روی افزایش نرخ تعاملش با مخاطبان آنلاین این برند تاثیر مثبت گذاشته است و مشخصا روی نمایش محصولات (Product Placement) تمرکز دارد.

کمپانی AUDI هم برنامه جالبی در فضای آنلاین پیاده کرد و از هیچ فرصتی نگذشت تا بتواند بیشتر خود را در فضای آنلاین نشان دهد و به محبوبیت خود بیافزاید. یکی از مشهورترین ویدیوهای این کمپانی، برایخداحافظی کمپانی پورشه از رالی ساخته شده بود و هدفش این بود که در کنار احترام‌گذاری به این برند، او را به رالی بازگرداند. البته پورشه از تصمیم خود منصرف نشد و در جواب به AUDI، ویدیویی برای تشکر از این کمپانی ساخت. البته در نظر داشته باشید که هر دو این برندها در گروه فولکس‌واگن قرار دارند و نتیجه این ارتباط به راه دوری نمی‌رفت.

در ایران

مدت طولانی‌ای نیست که کمپانی‌ها و فروشنده‌های خودروهای سواری در ایران به رویکردهای آنلاین رو آورده‌اند و اکثر کمپانی‌هایی که در حال استفاده از تبلیغات آنلاین هستند نیز کمپانی‌های بین‌المللی هستند که خودروهای خود را به ایران وارد کرده‌اند تا بازار خود را در کشور ما گسترش دهند.

پرشیا خودرو که نمایندگی اصلی کمپانی BMW در ایران به حساب می‌آید، مشخصا نشان داده که به شبکه‌های اجتماعی اعتقاد دارد و فعالیت منظمی در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد و اگر به صفحه آنها سر بزنید، حتما محتواهای تولید شده توسط  مخاطبان آنها را در حساب کاربری‌شان مشاهده خواهید کرد (User-Generated Content).

صفحه رسمی پرشیا خودرو در اینستاگرام

نیسان که اخیرا به صورت رسمی در ایران شروع به فعالیت کرده نیز سریعا استراتژی منظمی برای تبلیغات خود در فضای آنلاین اخاذ کرده و کمپین‌های بسیاری در سطح فضای آنلاین اجرا کرده است که عموما بر اساس اصول طراحی شده‌اند. از طرفی نیسان با استراتژی مشخص و رویکرد درستی پا به شبکه‌های اجتماعی گذاشته و برای کانال‌های مناسب خود به تولید محتوا می‌پردازد. در حالی که فقط ۱۵ هفته از شروع فعالیت نیسان در اینستاگرام گذشته، اما توانسته با سرعت خوبی به ۹۰۱۰ دنبال‌کنند (Follower) دست یابد و نرخ تعامل خوبی هم برای خود ایجاد کرده است.

بنر تبلیغاتی نیسان جوک

کمپانی تویوتا هم که ایرتویا نماینده آن در ایران است نیز‌ از تبلیغات ثابت بنری استفاده کرده تا بیشتر در فضای آنلاین به برندسازی بپردازد. این خودروساز مشهور کمتر روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز کرده است و نسبت به قدمت خود در ایران که حتی از کمپانی رنو هم بیشتر است، عملکرد ضعیف‌تری داشته است.

بنر تبلیغاتی ایرتویا برای تبلیغ محصولات تویوتا

صفحه رسمی رنو ایران در اینستاگرام

یکی از راهکارهای آنلاینی که توسط اکثر کمپانی‌های تولیدکننده خودرو مورد استفاده قرار گرفته، انتشار رپورتاژ و گزارش‌های خبری است که خیلی روی دیدگاه خوانندگان مقالات رسانه‌های مورد استفاده برندها نیز تاثیر مثبت می‌گذارد. برندهایی چون، رنو، نیسان، هیوندای و حتی کمپانی ایرانی پارس خودرو از این راهکار استفاده کرده‌اند تا بهتر به جذب مخاطب بپردازند.

در مقابل کمپانی‌های بین‌المللی‌ای که در ایران به فعالیت می‌پردازند، فروشگاه‌های آنلاینی هستند که توانسته‌اند سبب انقلابی برای فروش خودروها در فضای آنلاین ایران شوند.

کارما کار اولین کسب‌وکار اینترنتی‌ای است که در زمینه فروش خودروها به صورت آنلاین شروع به فعالیت کرد و با تبلیغات قدرتمندی که به صورت آنلاین و محیطی انجام داد نیز توانست برندینگ خود را صورت دهد. استفاده از چهره تاثیرگذار (Influencer)، تواسنت به برندینگ این کسب‌وکار نیز کمک چشمگیری کند. چهره تبلیغاتی کارما کار، سام درخشانی بود که دارای ۱.۴ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام است و مشخصا توانسته خیلی روی برندینگ این کسب‌وکار تاثیر داشته باشد.

یکی از پست‌های سام درخشانی درباره کارما کار

سرویس فروش خودرو دیجی‌کالا هم کمتر از کارما کار سر و صدا ایجاد نکرد و سریعا توانست با ویدیو اولین خودرو خریده شده از دیجی‌کالا نیز به یکی از وایرال‌های ماه گذشته تبدیل شود و افراد بیشتری با این سرویس دیجی‌کالا از طریق اینستاگرام این کسب‌وکار اینترنتی محبوب آشنا شوند.

جمع‌بندی

با اینکه صنعت خودرو در کشور ایران دیرتر به فکر استفاده از راهکار‌های آنلاین برای بازاریابی آنلاین افتاده است، اما اکثر تولیدکننده‌ها و فروشگاه‌هایی که در این زمینه به فعالیت می‌پردازند نیز توانسته‌اند در مسیر درستی از این راهکارها استفاده کنند. اما در برابر کمپانی‌های ایرانی، تولیدکننده‌های خارجی به بلوغ در زمینه استفاده از بازاریابی آنلاین و تبلیغات آنلاین رسیده‌اند و اکثر آنها به درستی و با رویکردی متناسب با برندینگ خود، از این فضاها بهره برده‌اند.

 

شما طرفدار کدام برند تولیدکننده خودرو هستید و آیا روند تبلیغات آنلاین آنها روی وفاداری شما تاثیری داشته است؟


تگ ها :

نظرات




نماد